اصولگرايان و سه ليست انتخاباتي

اصولگرايان براي رسيدن به وحدت هر راهي را يك بار پيموده‌اند اما هنوز هم كه هنوز است نتوانسته‌اند به اتوپياي ذهني و سياسي خود برسند.

به گزارش امید، آنها يك روز جلسات همگرايي را با محوريت سيد رضا تقوي برگزار كردند، روز ديگر تن به نشست سه‌جانبه موتلفه- ايثارگران و پايداري دادند، فردايش محمدرضا باهنر از تاسيس شوراي هماهنگي اصولگرايان خبر داد و حالا هم ابوالحسن نواب از چهره‌هاي ارشد جامعه روحانيت مبارز توصيه كرده تا اصولگرايان براي رسيدن به ائتلاف حول علي لاريجاني جمع شوند. همه اينها در حالي است كه ماشين اصولگرايان با وجود همه تعميراتي كه از فرداي انتخابات رياست‌جمهوري داشته همچنان سر جايش ايستاده و حركتي ندارد. پيشنهاد عضو دفتر سياسي جامعه روحانيت براي محوريت قرار دادن لاريجاني در حالي است كه بر اساس اظهارات محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه، عليرضا زاكاني، دبير جمعيت رهپويان و مرتضي آقاتهراني سران سه حزب موتلفه، ايثارگران و پايداري پس از ٥٠٠ساعت جلسه به اين وحدت نظر رسيدند كه آيت‌الله مصباح به عنوان يكي از اضلاع وحدت اصولگرايان در كنار آيت‌الله موحدي‌كرماني و آيت الله محمد يزدي قرار بگيرد. محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به روند ائتلاف اصولگرايان زيرنظر روحانيت اظهار داشت: ما ائتلاف اصولگرايان با محوريت جامعتين و استفاده كامل از ظرفيت آيت‌الله مصباح و ساير علما را راه عملي ائتلاف اصولگرايان مي‌دانيم. عليرضا زاكاني هم در گفت‌وگويي ديگر تاكيد كرده كه وحدت اصولگرايان تحت مديريت اين سه آيت‌الله امكان‌پذير است. دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي با بيان اينكه ائتلاف حداكثري اصولگرايان با محوريت حضرات آيات يزدي، مصباح‌يزدي و موحدي كرماني است، گفت: نظارت آيات باعث اعتباربخشي ائتلاف اصولگراست و ما نسبت به دوره‌هاي پيش جلوتر هستيم.

ويژگي‌هاي لاريجاني براي محوريت اصولگرايان

با توجه به اينكه به نظر مي‌رسد اين سه حزب اختلافات خود درباره اصولگرايي زيرنظر جامعتين و اصولگرايي تحت مديريت فقهاي اصولگرا به نتيجه رسيده‌اند مي‌شود حدس زد كه برخي از اصولگرايان از جمله علي لاريجاني به جهت اختلافات ريشه‌دار با جبهه پايداري سوار قطار وحدت اصولگرايي نشود و برنامه‌اي ديگر براي آينده سياسي خود و انتخابات مجلس داشته باشد. اين را مي‌شود از لابه‌لاي مصاحبه ديروز ابوالحسن نواب با خبرآنلاين مشاهده كرد. جايي كه اين عضو ارشد جامعه روحانت مبارز گفته است: «چهره‌اي كه صولگرايان اگر دور او جمع شوند، احتمال به وحدت رسيدن و به دست آوردن كرسي‌هاي بيشتر در مجلس دهم از سوي آنها افزايش پيدا مي‌كند، قطعا علي لاريجاني است و من اين ادعا را با دلايل زيادي مطرح مي‌كنم.» مسوول دفتر سياسي جامعه روحانيت مبارز با تاكيد بر اينكه علي لاريجاني بهترين چهره‌اي است كه اصولگرايان با جمع شدن حول او به وحدت مي‌رسند، اظهار كرد: مهم‌ترين دليلي كه لاريجاني را در صدر قرار مي‌دهد، اعتدال اوست. به خصوص اينكه اعتدال لاريجاني واقعي است و مانند برخي قلابي نيست. وي دومين دليل را اعتماد مرجعيت، علما، بزرگان دين و رهبري به لاريجاني عنوان كرد و سومين دليل را بهره‌مندي از هوش كافي دانست و توضيح داد: لاريجاني فارغ‌التحصيل دانشگاه صنعتي شريف، باهوش، كاردان، فهيم و باتجربه است. اين هوش نبايد با كساني كه سابقه چنداني ندارند مقايسه شود. نواب تصريح كرد: تجربه، دليل ديگري است كه لاريجاني را تبديل به بهترين گزينه مي‌كند. او تجربه رياست صداوسيما، شوراي عالي امنيت ملي، دو دوره مجلس و معاونت سپاه را دارد كه در همه اين پست‌ها موفق عمل كرده است. همچنين حضورش در جنگ را نبايد ناديده گرفت. رييس دانشگاه اديان و مذاهب افزود: در كنار اينها، لاريجاني يك متدين واقعي است. نه در زندگي خودش و نه در زندگي همسر و فرزندانش هيچ گونه آلودگي‌اي وجود ندارد و تاكنون كسي نگفته كه لاريجاني خورده و برده است. وي شرح صدر و تحمل بالا، پرانرژي بودن و جاذبه داشتن از منظر اخلاقي، رفتاري و منشي را ديگر شاخصه‌هاي لاريجاني دانست و گفت: يكي ديگر از ويژگي‌هاي رييس مجلس، اعتمادي است كه او به راي مردم دارد و احترامي كه به اين راي مي‌گذارد. نواب تاكيد كرد: لاريجاني فرد شجاعي نيز هست. او تنها كسي است كه با احمدي‌نژاد برخورد كرد در حالي كه در آن زمان بقيه يا كنار كشيدند و منزوي شدند يا قهر كردند. وي با بيان اينكه جريان اصولگرايي چهره‌هاي ديگري همچون ولايتي و ناطق نوري را نيز در خود دارد، تاكيد كرد: اما هيچ يك از اين افراد نمي‌خواهند چهره‌اي باشند كه اصولگراها دور او جمع شوند. آقاي ناطق نوري نيز از زماني كه از اصولگراها دلخور شدند و از ايشان دلجويي نشد، خودشان از مناسبات سياسي كنار كشيدند.

حمايت حداد از تصميمات سه حزب اصولگرا

اظهارات ابوالحسن نواب در حالي است كه عليرضا زاكاني معتقد است اصولگرايان با نقش آفريني شوراي فقهاي خود مي‌توانند به وحدت حداكثري دست يابند. به گفته او غلامعلي حداد عادل كه هرگز رابطه گرم و صميمانه‌اي با علي لاريجاني طي اين سال‌ها نداشته هم از مدل وحدت اصولگرايان كه در نشست‌هاي سه حزب اصولگرا دنبال شده حمايت مي‌كند. زاكاني در همين خصوص گفته است: توجه آقاي حدادعادل به همين مسيري است كه اين سه تشكل (موتلفه، ايثارگران و پايداري) پايه‌گذار آن بوده‌اند و اميدواريم مأجور باشند. زاكاني همچنين گفته است كه ممكن است در آينده نشست‌هاي اين سه حزب در آينده با شوراي در حال راه‌اندازي اصولگرايان برگزار شود. دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي تصريح كرد: ان‌شاءالله منشور و چارچوب اصولي كه تنظيم مي‌شود تا اين وحدت بر مبناي آن انجام شود به تاييد بزرگان و آيات بزرگوار خواهد رسيد و نمايندگان آنها نيز در اين روند حضور خواهند داشت، از اين رو افق بسيار باز شده است و من معتقدم نيروهاي انقلاب و جريان اصولگرا به يك مرحله‌اي رسيده‌اند كه اگر دقت كنند به سرعت مي‌توانند شرايط را به سمتي ببرند كه ما در مهر ماه ظهور و بروز داشته باشيم. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ظهور و بروز اين مساله به معناي ورود مصداقي در مهرماه خواهد بود، گفت: بله همين طور است. حبيبي درباره تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان تصريح كرد: هدف از تشكيل اين شورا اين است كه همه اصولگرايان به ائتلاف كامل برسند و در اين مركزيت همه ظرفيت اصولگرايي و اشخاص جا داشته باشند. دبيركل حزب موتلفه با بيان اينكه هنوز ساز و كارهاي مربوط به شوراي هماهنگي مورد بحث قرار نگرفته است، درباره ادامه جلسات سه‌جانبه ايثارگران، پايداري و موتلفه گفت: ما براي تشكيل جلسه‌ سه تشكل هيچ محدوديتي قايل نيستيم و تاكنون نيز ٤٠ جلسه داشته‌ايم و اين جلسات نيز ادامه دارد.

سه ليست انتخاباتي اصولگرايان

اردوگاه اصولگرايان طي يك سال گذشته پر رفت و آمد بوده. اين شلوغي در حالي است كه از هر سوي كارزار راست‌كيشان سياسي ايران صدايي براي انتخابات مجلس دهم بلند است. اگر چندي پيش محمد رضا باهنر در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرد بيش از ٥ هزار چهره اصولگرا تقاضاي آن را دارند تا اسم‌شان در ليست انتخاباتي اصولگرايان براي تهران باشد حالا حتي مداحان سياسي اين جريان هم مي‌خواهند ليست مستقل انتخاباتي بدهند. اين اتفاقات نشان‌دهنده اين است كه مديران جناح راست در غياب ريش‌سفيدان خود نتوانسته‌اند به مكانيزمي براي رسيدن به ائتلاف سياسي برسنپد. همين است كه علي لاريجاني بيش از آنكه در انديشه همگرايي با اصولگرايان باشد در فكر هماهنگي با طرفداران دولت است. ناطق نوري ترجيح مي‌دهد طبقه سياسي خود را عوض كند، ولايتي كمك به حسن روحاني و هاشمي‌رفسنجاني را اولويت خود مي‌داند، محمد باقر قاليباف با راه‌اندازي حزب سهم خود از پارلمان دهم را بدون هماهنگي با رهبران اين جريان مي‌طلبد. از سوي ديگر حتي اگر اصولگرايان به ويژه شوراي هماهنگي اصولگرايان كه هنوز تاسيس نشده يا سه حزب موتلفه، ايثارگران و پايداري بتوانند به ليست انتخاباتي مشتركي برسند بي‌ترديد چهره‌هاي جامانده از فهرست انتخاباتي اصولگرايان به يكديگر نزديك شده و ليست ديگري را براي انتخابات مجلس تنظيم خواهند كرد. جداي از ليست جامانده‌هاي اصولگرايان، مي‌شود به ليست احتمالي حزب يكتا و ليست انتخاباتي احمدي‌نژاد نيز اشاره كرد. از اين رو گروه‌هاي فعلي اصولگرا كه دنباله رو شوراي هماهنگي اصولگرايي و سه حزب موثر اين جريان هستند حتي مفروض به ائتلاف سياسي در انتخابات مجلس دهم جداي از رقابت با اصلاح‌طلبان و حاميان دولت بايد با دو يا سه ليست انتخاباتي اصولگراي ديگر هم رقابت كنند. با توجه به اين شرايط احتمال پيروزي آنان در انتخابات مجلس دهم چگونه خواهد بود؟

افزودن نظر جدید