ادعای رویترز: حملات جنگنده های روسیه در سوریه نتیجه نشست سردار قاسم سلیمانی - پوتین بود

رویترز در گزارشی مدعی شد ورود جنگنده های روسیه به جنگ سوریه و بمباران داعش در نتیجه مذاکرات چند ماه قبل سردار قاسم سلیمانی و پوتین بود.

به گزارش امید به نقل ازعصرایران، هنوز مقامات تهران و مسکو به این خبر واکنش نشان نداده اند.  در نیمه مرداد گذشته رسانه های خارجی مدعی سفر سلیمانی به مسکو و دیدارش با پوتین شده بودند اما طرف های ایرانی و روسی این خبر را تکذیب کرده بودند.

هم اکنون جنگنده های ارتش روسیه مراکز گروه های مسلح از جمله داعش را در شمال سوریه بمباران می کنند. این حملات ضربه های شدیدی را به قدرت داعش و مراکز تسلیحاتی و جنگی این گروه وارد کرده است.

گزارش رویترز

رویترز در گزارش جدیدی با عنوان " نقش آفرینی روسیه در سوریه در نشست ایرانی ها در مسکو مشخص شد" ادعا کرد: "دخالت نظامی روسیه در سوریه در نشستی با حضور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو تصمیم گیری شد."

هنوز هیچ مقام رسمی یا مستقل این گزارش را تایید نکرده است

رویترز اضافه کرد: "قاسم سلیمانی در این نشست با پوتین که چند ماه قبل در مسکو برگزار شد توضیح داد که چگونه می توان سلسله شکست های اخیر ارتش بشار اسد را با کمک روسیه به پیروزی تبدیل کرد."

رویترز افزود:"سفر ژنرال قاسم سلیمانی به مسکو، گام نخست برنامه ریزی برای دخالت نظامی روسیه در سوریه بود. این اقدام باعث شکل گیری ائتلاف جدیدی میان ایران و روسیه برای حمایت از بشار اسد شد."

این خبرگزاری اضافه کرد: "همزمان با حملات هوایی جنگنده های روسیه علیه مخالفان مسلح اسد، در چند ماه اخیر شمار زیادی از نیروهای ویژه ایران برای مشارکت در عملیات زمینی وارد سوریه شده اند.

برنامه ریزی برای این عملیات زمینی از چند ماه قبل میان این دو هم پیمان حامی اسد صورت گرفت. ایران و روسیه از پیروزی های سریع مخالفان مسلح در سوریه نگرانی دارند و این نگرانی، انگیزه و عامل اصل برنامه ریزی جدید نظامی ایران و روسیه در سوریه است."

چند منبع ارشد منطقه ای نیز به رویترز گفته اند که "ژنرال قاسم سلیمانی بر عملیات نظامی زمینی در سوریه در برابر جنگجویان  مخالفان مسلح نظارت دارد و نقش اصلی را در عملیات جدید نظامی در سوریه برعهده دارد."

رویترز اضافه کرد: "این وضعیت، باعث افزایش نقش آفرینی منطقه ای مردی می شود که تلاش های گروه های شبه نظامی شیعه عراق در جنگ با داعش را رهبری می کرد."

براساس ادعای رویترز، "ژنرال قاسم سلیمانی در سفر چند ماه قبل خود به مسکو و دیدار با پوتین، وضعیت نامناسب صحنه درگیری ها در سوریه را بازگو کرد."

براین اساس مخالفان مسلح در حال پیشروی به سمت سواحل سوریه در مدیترانه هستند یعنی مناطق علوی نشین و زادگاه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه. جایی که مرکز اصلی نفوذ و قدرت اسد و حامیانش است. این پیشروی می تواند خطری برای پایگاه نظامی دریایی ارتش روسیه در بندر طرطوس سوریه نیز باشد.

یک مقام ارشد در منطقه در این باره به رویترز گفت: "ژنرال سلیمانی نقشه سوریه را بر روی میز باز کرد. روس ها بسیار سردرگم بودند و این احساس را داشتند که تحولات به سمت سقوط می رود و حکومت سوریه در معرض خطر واقعی قرار دارد.

در این وضعیت طرف ایرانی تاکید کرد که ما همچنان فرصت داریم و قدرت در دست گرفتن کنترل اوضاع را داریم. ... سلیمانی در اقناع روس ها به دوباره در دست گرفتن کنترل اوضاع، نقش داشت. او به روس ها گفت که همه کارت های بازی را از دست نداده ایم."

رویترز ادامه داد: سه نفر از مقامات ارشد در منطقه گفتند که سفر سلیمانی به مسکو در ماه ژوئ گذشته پس از تماس های سطح بالای مقامات ایرانی و روسیه انجام شد. این تماس ها منجر به توافق سیاسی درباره ضرورت حمایت جدید از اسد شد.

این منابع آگاه می گویند: در چند ماه اخیر و با افزایش شکست ها در جبهه اسد، برنامه ریزی برای طرح جدید شکل گرفت. 

رویترز اضافه کرد: ایران قبل از این هم به اسد کمک نظامی کرده بود. ایران نیروهای شیعه و افسرانی از سپاه پاسداران را به عنوان مشاور به سوریه اعزام کرده بود.

روسیه نیز از زمان پایان جنگ سرد هم پیمان دولت سوریه بود و به این کشور سلاح می دهد. مسکو همچنین با استفاده از رای وتو در شورای امنیت ، مانع از تحریم دولت اسد در سازمان ملل متحد شد.

با این حال این حمایت ها مانع از آن نشده است که به دنبال جنگ مستمر 4 سال اخیر، کنترل اسد به یک پنجم خاک سوریه کاهش یابد. حمایت روسیه از دولت سوریه مانع از مخالفان مسلح نشده است. این مخالفان از سوی کشورهای مخالف اسد در منطقه مورد حمایت هستند.

یک مقام ارشد در یکی از کشورهای منطقه و مرتبط با مسائل امنیتی گفت که تصمیم مشترک ایران و روسیه درباره افزایش حجم حضور در سوریه در دیدار چند ماه قبل سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و یک مقام عالی رتبه ایران اتخاذ شد.

این منبع به رویترز ادامه داد: پس از آن قاسم سلیمانی به مسکو سفر کرد تا جزئیات مورد بررسی قرار بگیرد. او همان زمان چند بار نیز به سوریه سفر کرد.

براساس ادعاهای این گزارش تایید نشده رویترز، مقام عالی رتبه ایرانی نماینده ای برای دیدار با پوتین به روسیه فرستاد و پس از آن پوتین گفت که روسیه آماده دخالت نظامی در سوریه است. پوتین از نماینده مقام عالی رتبه ایران درخواست کرد قاسم سلیمانی  به مسکو سفر کند. سلیمانی با سفر به مسکو و دیدار با پوتین، وضعیت سوریه را توضیح داد.

پس از آن، هواپیماهای جنگی روسیه مستقر در فرودگاهی در استان لاذقیه سوریه حملات خود را افزایش دادند.

در این گزارش ادعا شده ایران صدها نیرو و حزب الله لبنان نیز 3 هزار نیرو به سوریه اعزام کرده اند تا در کنار نیروهای نظامی سوریه وارد جنگ زمینی شوند.

براساس این طرح، قرار است روسیه از عملیات زمینی نیروهای ایران، حزب الله لبنان و سوریه در خاک این کشور حمایت هوایی کند.

همچنین بر پایه این توافق، روسیه سلاح پیشرفته تری به ارتش سوریه می دهد و اتاق های عملیات مشترک با حضور ایران، روسیه، عراق و سوریه ایجاد می شود. یکی از این اتاق ها در دمشق و دیگری در بغداد خواهد بود.

یکی دیگر از مقامات ارشد کشورهای منطقه به رویترز گفت: قاسم سلیمانی تقریبا شبه مقیم سوریه است. او را می توان یا در دیدار با رئیس جمهور اسد یا مانند هر سرباز دیگری در حال بررسی صحنه عملیات نظامی مشاهده کرد.  

افزودن نظر جدید