اوباما: لغو توافق هسته ای با ایران، غیرعاقلانه است/ ترامپ سرانجام، ارزش‌های توافق با ایران را تشخیص خواهد داد

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفته است که دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب، در نهایت ارزش‌های توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران را تشخیص خواهد داد.

به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب، "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی مشترکی با رسانه‌های "اشپیگل" و "آ ار دی" آلمان  درباره مسئله توافق هسته‌ای ایران با غرب نیز گفت: این غیر عاقلانه است که این توافق را لغو کنیم و من بر این باورم که رئیس جمهور جدید آمریکا نیز در نهایت این مسئله را متوجه خواهد شد.

وی  اظهار داشت: باور دارم که در «نهایت رییس جمهور منتخب» ارزش‌های حفظ این توافق برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را «تشخیص» خواهد داد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب در دوران مبارزات انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی به یکی از «بدترین» توافق ها یاد کرده و گفته بود اولویت او کنار گذاشتن این توافق است.

وی همچنین مسئله مهاجرت و چهره تغییر یافته مردم آمریکا را عامل ایجاد نگرانی هایی در بین مردم دانست که "دوناد ترامپ" توانست از برخی از این ترس ها بهره برداری کند.

به گفته اوباما حالا این یک مسئله است که آیا ترامپ هر نقطه از برنامه‌های مد نظر خود را که برای آن توانست حمایت گسترده مردمی را جذب کند اجرا خواهد کرد یا لفاظی های بحث برانگیز خود که کشور را به سمت جدایی بیشتر سوق می دهد را تضعیف خواهد کرد. این مسئله در سال های آینده مشخص می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که رئیس جمهور جدید آمریکا صرف نظر از اظهارات خود در دوران مبارزات انتخاباتی اش حالا با واقعیات روبرو شود. به گفته اوباما ما نمی توانیم این مسئله را انکار کنیم که ترس های مشابهی که به همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا انجامیده و همچنین در آلمان فرانسه و جاهای دیگر قابل مشاهده است در آمریکا هم وجود دارد. اوباما درباره تشدید چنین شرایطی هشدار داده و گفت:  در صورتی که اقتصاد جهانی به انسان هایی که احساس نیاز می کنند واکنش نشان ندهد و نابرابری ها همچنان افزایش یابد در این صورت ما با جدایی عمیق تر اجتماعی در کشورهای صنعتی روبرو خواهیم بود.

افزودن نظر جدید