برای کسی که "مسیح" دانشگاه‌ها لقب گرفت

علیرضا خامسیان-دکتر جعفر توفیقی مرد آرام آموزش عالی کشور در حالی از مجموعه وزارت علوم خداحافظی کرد که ثمرات حضور وی در راس مهمترین نهاد آموزشی کشور چه در دولت اصلاحات و چه در دولت تدبیر و امید بر کسی پوشیده نیست.
برای کسی که "مسیح" دانشگاه‌ها لقب گرفت

علیرضا خامسیان

دکتر توفیقی در تمام دوران حضورش در وزارت علوم چه در مقام وزیر،چه در سمت سرپرست این وزارتخانه و چه در جایگاه مشاورت عالی وزیر، چهره‌ای آرام ، خونسرد و با سعه صدر بالا از خود نشان داد و با این متانت مثال زدنی‌اش توانست بخوبی مسائل آموزش عالی کشور را راهبری کند.
دکتر توفیقی که یک چهره تکنوکرات است به گواه اهل فن هیچگاه تلاش نکرد با نگرش باندی و گروهی وزارت علوم را اداره کند چه آنکه او ذاتا اهل سیاست نیست و آن زمان که مسئولیت ستاد انتخاباتی دکتر محمدرضا عارف را بر عهده گرفت در همان مدت کوتاه نیز مواضعش همراه با اصول مدیریتی و نگرش اعتدالی  بود.
کارنامه درخشان دکتر توفیقی در جلوگیری از ستاره‌دار کردن دانشجویان که لکه ننگی برای وزارت علوم دولت قبلی بود و بازگشت این دانشجویان به دانشگاه برای ادامه تحصیل او را محبوب قلب‌های دانشگاهیان کرده است.
نگارنده که افتخار داشت در چندین سفر به همراه این مرد شریف و درست کار باشد شاهد بود که حضورش در مجامع دانشگاهی با استقبال باشکوه دانشجویان رو به رو می‌شد و او را مسیح آموزش عالی کشور خطاب می‌کردند هر چند در برخی مواقع با اقلیت دلواپس  نیز مواجه می‌شد که صبر و حوصله و خونسردی او تحرکات ایذایی دلواپسان را در نطفه خاموش می‌کرد.
بی شک توفیق دکتر توفیقی در آموزش عالی کشور مدیون هوش ،درایت و دلسوزی وصف ناشدنی او برای مجموعه وزارت علوم بود. او به واقع در طراز وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بود و شانیتی دوباره به این وزارتخانه در طول مدت حضورش در دولت تدبیر و امید بخشید.
وقتی با دکتر توفیقی بعد از خداحافظی اش با سرپرست فعلی وزارت علوم صحبت کردم به مانند همیشه با لبخندی بر لب با من به گفت‌وگو نشست و در چهره اش نمایان بود که از کاری که کرده است رضایت قلبی دارد.
مرد آرام آموزش عالی اگر چه حضور مجددش در وزارت علوم در دولت تدبیر و امید با هیاهوی دلواپسان همراه شد ولی به همان متانت و آرامی که خصلت ذاتی او است از وزارت علوم خداحافظی کرد تا در اتاق کوچکش در دانشگاه تربیت مدرس پذیرای دانشجویانش باشد.

افزودن نظر جدید