جزئیات طرح "عارف" برای ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان

«محمدرضا عارف»، نشان داده است که منافع ملی را فدای مصالح شخصی نمی کند. او که کنارگیری اش به نفع حسن روحانی پیروزی قطعی اصلاح طلبان را در انتخابات 24خرداد به دنبال داشت حالا دنبال راهی است تا اصولگرایان و اصلاح طلبان خردگرا را گرد هم جمع کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دی ماه سال گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه تهران از آرزویش برای تشکیل ائتلافی بین اصولگرایان و اصلاحطلبان سخن گفت. اما سخنان او از جانب اصولگرایان اعلام آمادگی پیش از موعد برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تعبیر شد.

به گزارش امید به نقل از تدبیر،پس از انتشار صحبتهای رئیس "بنیاد امید ایرانیان" درباره ائتلاف بین اصولگرایان و اصلاح طلبان «محسن کوهکن»، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت:« موضع گیری های انتخاباتی و طرح مسائلی همچون ائتلاف با جریان های سیاسی باعث می شود وقتی که باید صرف تولید، اقتصاد و فرهنگ شود گرفته و به این اظهارت پاسخ داده شود. افراد و چهره های سیاسی باید اهم و مهم کنند و فردی که از الان چنین مسائلی را مطرح می کند مشخص است اهم و مهم کشور را تشخیص نمی دهد.»

با این وجود عارف موضوع ائتلاف بین اصولگرایان و اصلاحطلبان را بار دیگر، هشتم اردیبهشت ماه امسال در حاشیه مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد و گفت:« من راهبردی را در آینده برای یک ائتلاف بین اصولگرایان و اصلاحطلبان اعلام خواهم کرد.»

«حمید عارف»، فرزند محمدرضا عارف درباره جزئیات این راهبرد به «تدبیر» گفت:« دکتر عارف به عنوان یک کنشگر سیاسی و فردی که در جمهوری اسلامی مناصب متعددی داشته اند و نه به عنوان نماینده یک گروه، یک تز سیاسی را مطرح کرده اند. راهبرد و روشهای تز سیاسی ائتلاف بین اصلاحطلبان و اصولگرایان در حال تدوین است و زمانی که به اندازه کافی پرورش یافت دکتر عارف درباره آن اطلاع رسانی خواهند کرد.»

او همچنین افزود:« هدف از ارائه این تز سیاسی از جانب دکتر عارف کنار گذاشتن اختلافات روشی است که دردی از مشکلات مردم کم نمی کند و حرکت کردن حول اشتراکات است.»

فرزند محمدرضا عارف که در فعالیت های سیاسی پدرش نقش ویژه ای دارد همچنین درباره اظهارات کوهکن گفت:« آقای کوهکن از این موضوع برداشت کرده بودند که دکتر عارف به نمایندگی از جریان خاصی می خواهند این ائتلاف را ایجاد کنند. متاسفانه دوستان اصولگرا عجول هستند و قبل از اطلاع کامل از موضوع اظهارنظر و موضعگیری می کنند. آقای دکتر به عنوان یک شخصیت سیاسی چنین نظری دادند و زمانی که این ایده به اندازه کافی پرورش پیدا کند به مردم اطلاع رسانی خواهند کرد.»

او درباره تاثیر چنین ائتلافی در انتخابات آینده مجلس گفت:« مجلس ساختاری دارد که اگر همدلی و هم صدایی در آن وجود نداشته باشد برای تقدیم و تقنین طرح ها و لوایح بیشتر از اینکه منافع ملی مدنظر قرار گیرد منافع جناحی و گروهی مدنظر قرار می گیرد. با این وجود دکتر عارف همیشه منافع ملی را در سرلوحه تصمیمات و اعمالشان قرار داده اند و ما در حال حاضر به نتیجه یک فکر خوب نمی اندیشیم بلکه بیشتر برای ما این مهم است که یک فکر خوب مورد نقد و بررسی قرار گیرد. نمی دانم کسی که از این تز سیاسی تبلیغ زودهنگام برای شرکت در انتخابات مجلس را می فهمد، چه برداشتی از آزادی اندیشه و بیان دارد؟»

او ادامه داد:« آقای عارف همیشه گفته اند که آرزو دارند چنین ائتلافی بین اصولگرایان و اصلاحطلبان اتفاق بیافتد چون مشترکات دو طیف به نظر ایشان بسیار زیاد است و تفاوت هایشان نسبت به این مشترکات بسیار کم است. یعنی اشتراکات در اصول است و تفاوتها در روشهاست. آقای دکتر همیشه معتقد هستند که تفاوت در روشها باعث اختلافات بین دو طیف شده و متاسفانه این اختلافات در جامعه نیز منعکس شده و باعث دلسردی مردم شده است. آقای دکتر سعی دارند حول اشتراکات حرکت کنند چون اعتقاد دارند با چنین عملکردی بیشتر می توان در خدمت کشور بود.»

او تاکید کرد:« بسیاری از اصولگرایان وجود دارند که رفتارهایشان اصلاحطلبانه است ولی ممکن است از نظر سیاسی در طیف اصولگرایان قرار بگیرد. اما رفتارها و اعتقادات اصلاح طلبانه است.»

حمید عارف همچنین درباره استقبال اصولگرایان از این ائتلاف پس از قطعی شدن آن گفت:« فکر می کنم در بین نیروهای اصولگرا نیروهای دلسوز وجود دارند. آقای عارف هم فکر می کنند تفکر اصلاح طلبی همان تفکر ریشه ای و اصولی انقلاب است و کسانی که خود را در چارچوب ارزشهای انقلاب اسلامی می دانند نمی توانند خود را اصلاح طلب ندانند. مطمئنم اگر این تز به عنوان یک راهبرد با روش هایش مطرح شود حتما مورد استقبال دوستان اصولگرا هم قرار خواهد گرفت.»

او افزود:« اینکه دوستان اصولگرا از پیشنهادات خوب و پیشنهاداتی که در جهت رفع مشکلات کشور و سازندگی کشور است استقبال کنند یا نه بستگی به اعتقاداتشان به خوبی و نیکی دارد. اگر دوستان بخواهند همه چیز را در قالب عملگرایی سیاسی خودشان ببینند از این تز استقبال نخواهند کرد. دکتر عارف به عنوان کسی که این تز سیاسی را مطرح کرده است می تواند مورد نقد قرار بگیرد اما قبول کردن یا نکردن این پیشنهاد از سوی اصولگرایان بستگی به اعتقاد آنها به پیشنهادات خوب و قابل اجرا دارد.»

افزودن نظر جدید