رئیس جمهور: شورای نگهبان طوری تصمیم بگیرد که مردم دلسرد نشوند/روزی به اختلافات میان تهران و واشنگتن برای همیشه پایان می دهیم

روزنامه لوموند، مصاحبه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با این روزنامه و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی "فرانس ٢٤" و "فرانس کولتور" را منتشر کرده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب،، در این مصاحبه، حسن روحانی به پرسش‌هایی در باره روابط ایران و آمریکا، روابط ایران و عربستان پاسخ داده است.

پرسش: باتوجه به تحولات اخیر، توافق هسته ای، تبادل زندانیان، آیا نوعی ازعادی سازی روابط بین ایران و آمریکا در حال ترسیم است؟

روحانی: طی 37 سال گذشته اختلافات زیادی بین ایران و آمریکا انباشه شده وبسیار مشکل است که همه این اختلافات دریک زمان کوتاه برطرف شود. به هنگام گفتگو با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، به او گفتم که ما خواهان کاستن از تنش‌های فیمابین هستیم و اینطور بنظر میرسد که این تنش‌ها کاسته شده‌اند. پس از برگزاری انتخابات در ایران و آمریکا، تلاش‌ها در این زمینه افزایش خواهد یافت. باید تصریح کنم که بین دو کشور ایران و آمریکا اختلافات ابدی نبوده و ما تلاش میکنیم که روزی به این اختلافات برای همیشه پایان دهیم.

پرسش: آیا در حال حاضر شاهد یک چرخش در سیاست منطقه‌ای آمریکا، در جهت نزدیکی بیشتر با ایران و فاصله‌گیری بیشتر آمریکا ازعربستان سعودی هستیم؟

روحانی: توافق هسته ای ایران که آمریکا نقش بسیار مهمی در به فرجام رسیدن آن داشت، گام بلندی به جلو بود. حضور ایران در کنار آمریکا در مذاکرات صلح سوریه، گام دیگری است که در این باره برداشته شده است. باید اذعان داشت که به طور کلی نگرش جهانی درباره نقش ایران در منقطه به نسبت گذشته بسیار تغییر کرده است. آمریکا این موضوع را دریافته و به درستی میداند که ایران، تنها کشور منطقه است که واقعاً میتواند علیه تروریسم مبارزه کند.

پرسش: ایران، همواره عربستان سعودی رامتهم به تأمین منابع مالی تروریسم و گروه داعش کرده است؛ شما چه مدرک و دلیلی برای این ادعا دارید؟

روحانی: مشاهده این موضوع بسیار آسان است. فقط کافی است از دولت ها و مردمی که در این منطقه مورد تهاجم گسترده تروریسم قرار گرفته اند، عراق و سوریه، بپرسید که بنیادها و شالوده های فکری خشونت از کجا می آید؟ ریشه‌های آن کجاست؟ چه ملتی نخستین اعمال تروریستی را انجام داده است؟ باید گفت که تمامی این‌ها قابل بررسی و مشاهده است.

در پاسخ پرسشی در باره قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، حسن روحانی گفت: برخی از رویدادها بین دو کشور اتفاق افتاده که به هیچ وجه مورد تأیید ما نبوده است. نخست، اعدام رهبر شیعیان عربستان که زیرپا گذاشتن تمامی اصول اخلاقی و سیاسی بوده است. این موضوع، مردم ما را بسیار غمگین کرد و احساسات آنان را برانگیخت. در همین حال، تمامی کشورها غربی جهان اعدام این روحانی سیاسی را که با تمامی اصول انسانی پذیرفته شده در جهانی منافات دارد، محکوم کردند.

در همین حال، در کنسولگری و سفارتخانه این کشور در مشهد و تهران وقایعی اتفاق افتاد که مورد تأیید ما نبود و ما آن را شدیداً محکوم کردیم و عاملان این وقایع را مورد پیگرد قرار دادیم. عاملان این وقایع هم اکنون در زندان به سر میبرند و در انتظار محاکمه هستند.

با این وصف، واکنش عربستان سعودی در این خصوص، بسیار بیش از آن حدی بود که قاعدتاً باید باشد. این واکنش خارج از حد و اندازه، این تردید را به ذهن متبادر می کند که شخصی برای سرپوش گذاشتن به خلافکاری‌های خود و فرار از زیر بار مسئولیت، هرج و مرج راه می انداز تا موضوع اصلی فراموش شود.

پرسش: آیا ایران حاضر است به ائتلاف بین المللی علیه داعش که فرانسه و آمریکا نیز درآن حضور دارند، بپیوندد؟

روحانی: در حال حاضر ائتلاف های زیادی علیه داعش شکل گفته است. در این راستا، باید به ائتلاف علیه تروریسم که بین ایران، عراق، سوریه و روسیه شکل گرفته است، اشاره کنم. ایران همواره با تروریسم مبارزه کرده و بدون کمک ما، شهرهای دیگر عراق نیز میتوانست به دست داعش سقوط کند. آنچه در مبارزه واقعی علیه تروریسم اهمیت دارد، حرف و نام ائتلاف نیست، بلکه عمل است و ما مبارزه علیه تروریسم در عراق را با همکاری دولت این کشورعملاً نشان داده ایم. ما، حرف نزده ایم، با درخواست دولت عراق وارد گود شده و عملاً نقش سازنده خود در مبارزه با داعش را به کشور عراق و بسیاری دیگر از کشورهای جهان نشان داده ایم.

پرسش: آیا فرانسوا هولاند، هماهنگی بین دو کشور ایران و فرانسه علیه تروریسم را به شما پیشنهاد کرده است؟

روحانی: ما در باره خطر تروریسم گفتگو کردیم. همکاری بین ایران و فرانسه علیه تروریسم، تنها به ابعاد نظامی آن محدود نمیشود، بلکه این همکاری همه جانبه بوده و تمامی زمینه‌ها، خصوصاً زمینه سیاسی را شامل میشود. برای مثال، درباره سوریه ما از نفوذ خود در این کشور برای بازگشت صلح و ثبات استفاده خواهیم کرد.

پرسش: گفتگوهای صلح سوریه در روز جمعه در ژنو آغاز میشود، انتظارات شما از این گفتگوها چیست؟

روحانی: امیدواریم که این گفتگوها در کوتاه ترین مدت ممکن به نتیجه برسد، ولی با توجه به اینکه در سوریه گروه‌های مسلح با دولت این کشور و در همان حال بین خود در حال جنگ هستند، ما درباره به نتیجه رسیدن این گفتگوها تردید داریم. به نظر ما، راهِ حلِ مشکل سوریه سیاسی است و باید جلوی مداخله خارجی و ورود سلاح به این کشور گرفته شود.

پرسش: اینطور به نظر میرسد که رهبران غربی بیش از پیش آماده هستند تا پیش‌شرط کناره گیری بشار اسد را به رغم جنایاتی که او علیه مردم کشورش مرتکب شده، در کوتاه مدت فراموش کنند؟

روحانی: در سوریه، آنانی که جنایت کرده اند تروریست‌ها هستند، این گروه‌های تروریستی هستند که سَر میبرند و جنایات فجیعی را مرتکب میشوند. ما اعتقاد داریم که در ابتدا باید این جنایکاران را نابود کرد؛ آنان را ریشه کن کرد؛ آنچه مربوط به آینده حکومت سوریه میشود، این موضوع در اولویت قرار ندارد. در کوتاه مدت، باید به ارتش سوریه کمک کرد تا تروریست‌ها را در این کشور از بین ببرد.

موضوع بودن یا نبودن بشار اسد، واقعیت ملموس کنونی در سوریه را بازتاب نمی‌دهد. موضوع حکومت آینده سوریه میتواند در بلندمدت مطرح باشد، هنگامی که امنیت در این کشور حاکم شود و 60 درصد خاک سوریه که هم اکنون تحت تسلط تروریست‌هاست آزاد شود؛ آن موقع میتوان از انتخابات سخن گفت. در همین حال، آینده سیاسی سوریه به مردم این کشور بستگی دارد و هیچ کشوری نباید به جای مردم سوریه در باره آینده سیاسی سوریه تصمیم بگیرد.

پرسش: انتخابات در ایران در پایان ماه فوریه برگزار میشود. بسیاری از نامزدهای اصلاح طلب و میانه‌رو، رد صلاحیت شده اند؛ آیا شما فکر نمی کنید که گروهی در ایران تلاش می کند تا راه های اصلاحات در ایران را مسدود کند؟

روحانی: شورای نگهبان در ایران بر اساس قانون اساسی در باره صلاحیت‌ها حرف آخر را میزند. ما در انتظار هستیم که این شورا در این زمینه به نحوی تصمیم نهایی را بگیرد که مردم از انتخابات دلسرد نشده و شرکت گسترده مردمی در این انتخابات میسر شود.

افزودن نظر جدید