در بیانیه کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید مطرح شد:

زخم مصائب سال گذشته همچنان بر پيكر دانشگاه و نهاد علم باقى است/ سلطانى علم معطوف به دانشگاهى است كه در آن مكان گفت‌و‌گوى آزاد وجود داشته باشد/ روند روبه رشد مهاجرت فارغ التحصیلان و استادان دانشگاهی شکستی برای حکمرانان کشور است

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با صدور بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید با تاکید بر اینکه زخم مصائب سال گذشته همچنان بر پيكر دانشگاه و نهاد علم باقى است و مقامات مسئول و غیر مسئول دخیل در مسائل سال گذشته باید از این حوادث درس عبرتی گرفته باشند هشدار داد که روند شتابان و روبه رشد مهاجرت فارغ التحصیلان و استادان دانشگاهی در چند سال اخیر نشان از سیاست‌گذاری‌های غلط و مخربی است که موجب صدمه شدید به معیشت و آرامش ذینفعان زیست‌بوم علمی کشور شده است و درصورت ادامه آن حاصلی جز ناکامی و شکست برای حکمرانان کشور نخواهد داشت.

به گزارش امیدنامه ،متن این بیانیه بدین شرح است:

كانون صنفى استادان دانشگاهى ايران، آغاز سال تحصيلى جديد را به عموم دانشگاهيان، بويژه به دانشجويان جديد تبريك مى‌گويد و اميد آن دارد كه اين دوره يك ساله كه از مهر شروع مى شود، مشحون از سرزندگى، نشاط علمى و جوشش و كوشش در طريق ارتقاء جايگاه دانش و دانشگاه و قرار گرفتن در مسير توسعه علمى كشور باشد.

هرچند سال تحصيلى گذشته در شرايطى سپرى شد كه براى دانشگاه و دانشگاهيان پر درد و رنج و پر آب چشم بود و آثار زخم گذشته همچنان بر پيكر دانشگاه و نهاد علم باقى است، با اينحال اميد مى رود كه تجربه تلخ گذشته، براى مقامات مسئول و غير مسئول دخيل در ماجرا، حتى آنها كه با سكوت خود چنين وضعيتى را براى جامعه علمى كشور رقم زدند، درس عبرتى باشد و در سال تحصيلى جديد به جبران مافات بكوشند و متذكر اين نكته مهم باشند كه سلطانى علم و علم سلطان معطوف به دانشگاهى است كه در آن قبل از هر چيز امكان گفت و گوى آزاد و طرح نظر و انديشه وجود داشته باشد و خرد و خردورزى محور اصلى مديريت دانشگاه قرار گيرد. نباید فراموش کرد که در دنیای تحولات فناورانه امروز و آینده نقش دانشگاهها در هدایتگری کارشناسانه بسیار کلیدی است و باید با تمام وجود از جایگاه، استقلال و ماهیت علمی دانشگاه دفاع کرد.

در اين راستا، كانون صنفى استادان دانشگاهى ايران، مسئولان ذى‌ربط و دانشگاهیان را به رعايت نكات و توصيه‌هائى چند، دعوت مى کند:

١-به دانشجويان تازه وارد، كه با گام نهادن به عرصه دانشگاه، غالبا زندگى جديدى را در خارج از زادگاه خود و بدور از خانواده شروع مى كنند و زيست اجتماعى و فرهنگى خود را در سطحى فراتر و متفاوت‌تر ازگذشته تجربه مى‌كنند توصيه مى‌كنيم كه از بدو ورود با هوشيارى و اعتماد به نفس و بهره‌گيرى از تجربه دانشجويان سا‌ل‌هاى بالاتر، نسبت به درك موقعيت جديد خود اقدام كنيد؛ آئين نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاى آموزشى و منشور حقوق دانشجوئى را به دقت مطالعه كنيد، تا به تبع آن بتوانيد با آسودگى خاطر و برنامه‌ريزى حساب شده، مسير صحيح و سنجيده آموزش دانشگاهى را در پيش بگيريد و حسب ضرورت و لزوم از حقوق آموزشى و صنفى خود دفاع كنيد؛ تعامل با همكلاسى‌هاى خود، دانشجويان سال‌هاى بالاتر و حتى دانشجويان ديگر رشته‌هاى تحصيلى را به عنوان فرصتى مغتنم براى تجربه اندوزى و شناخت اجمالى و آشنائى با ديگر عرصه‌هاى علمى و تخصصى، مورد توجه قرار دهيد؛ در كلاس درس با آمادگى كامل و فعالانه حاضر شويد و از طرح پرسش‌هائى كه به ذهنتان خطور مى‌كند، غافل نشويد؛ و نهايت اينكه در تشکلهای مختلف علمى، فرهنگى، هنرى و صنفى دانشجوئى، حسب علائق و امكانات خود عضو شويد و از طريق انجام كارهاى گروهى، اخلاق گفت و گو و تعامل با ديگران را در كنار آموزش دانشگاهى تجربه كنيد. در این مسیر عشق به کشور و مردم و مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری  و اصول کار جمعی در راستای توسعه کشور را هر گز فراموش نکنید.

٢-اعضاى هيات علمى كه به جد چراغ راه آينده دانشجويان و به تبع آن عامل مؤثر بر توسعه علمى كشور محسوب مى‌شوند و به رغم محدوديت ها و كاستى‌هاى حاكم بر اداره دانشگاه مى‌كوشند تا دانشجويان را با دستاوردهاى روزآمد بشرى آشنا كنند و حقوق آن‌ها را محترم شمارند، بواقع مستحق تكريم، قدرشناسى و سپاسگزارى هستند. از آن سو، هرگونه بى احترامى و سبك شمارى آنان، هرچند كه گردى بر دامنشان نخواهد نشاند و از ارج و ارزششان نخواهد كاست، اما بطور قطع، موجبى براى خسران جامعه و تضعيف نهاد علم، به عنوان منشاء اقتدار و ارتقاء جايگاه كشور در دنياى متحول كنونى، است. بخصوص كه چشم اميد جامعه نيز معطوف به اعضاى هيات علمى دانشگاهى است كه در عين آموزش به فرزندان اين مرز و بوم، با انجام پژوهش‎ها و اقدامات روشنگر خويش، هدايتگر جامعه و اقشار اجتماعى، براى بهسازى زیست‌بوم خود و تدبيرامور براى عبور از بحران‌هاى مختلف فرهنگى، اقتصادى و اجتماعى باشند.

٣- تأمين اين حد از انتظارات حداقلى جامعه دانشگاهى، بى‌ترديد مستلزم برنامه‌ريزى دقيق و هدفمند ستاد آموزش عالى كشور، بويژه وزارت علوم، تحقيقات و فناورى، تحقيقات و فناورى و بهداشت است كه اكثريت دانشگاه‌ها، اعضاى هيات علمى و دانشجويان را تحت پوشش خود دارند. با اينحال كانون صنفى استادان دانشگاهى ايران از وزراى علوم، تحقيقات و فناورى و بهداشت، درمان و آموزش پزشكى، بنا بر وظايف قانونى و مسئوليت خطيرى كه بر عهده گرفته اند، به جد مى‌خواهد كه تمهيدات لازم را براى تأمين مطالبات زير، به عنوان شروط لازم برای تحقق اهداف دانشگاه و نهاد علم فراهم آورند،

٣/١- با حضور فعالانه در جلسات شوراى عالى انقلاب فرهنگى، كميسيون هاى ذى ربط مجلس شوراى اسلامى، جلسات هيات دولت و ساير مراجع سياستگزارى و اجرائى به مهمترين وظيفه قانونى خويش، یعنی پاسدارى از نهاد علم و دانشگاه و تأمين فضاى مقتضاى گفت و گوى آزاد، ابراز عقيده، انديشه ورزى و مواجهه با جريان هاى ضد علم و خرافه‌گرائى عمل كنند و روساى دانشگاه‌ها و ساير مديران دانشگاهى را به انجام اين وظايف ملتزم و متعهد سازند.

٣/٢- با پیگيرى و اقدام مؤثر در جهت رفع تضييقات و محروميت هاى ايجاد شده براى جمعى از اعضاى هيات علمى و دانشجويان، زمينه را براى تغيير فضاى امنيتى حاكم بر دانشگاه و ايجاد فضاى امن و آرام براى استاد و دانشجو و جلب مشاركت جمعى دانشگاهيان در جهت پيشبرد اهداف قانونى فراهم آورند.

٣/٣-غفلت از جهان علم و قطع ارتباط علمى با مراكز علمى و دانشگاهى بين‌المللى، قطعا به ضعف كاركرد دانشگاه‌ها و تضعيف نهاد علم مى‌انجامد و جامعه و كشور را با خسران مواجه مى‌سازد. به اين لحاظ بر وزراى علوم، تحقيقات و فناورى و بهداشت، درمان و آموزش پزشكى فرض است كه اقدامات لازم براى هموار كردن مسير همكارى‌هاى علمى بين‌المللى دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ايران با مراكز علمى و دانشگاه‌هاى معتبر بين‌المللى را در رديف اولويت‌هاى كارى خود قرار داده و نسبت به رفع موانع موجود اقدام نمايند.

٣/4-از جمله آسیب‌هایی که منجر به تضعیف نهاد علم و متوقف شدن موتور توسعه کشور می‌شود، بی‌تردید دخالت‌های نهادهای بیرونی در امور دانشگاه است که با کمال تأسف برخی نمونه‌های آنرا اخیراً شاهد بوده‌ایم. دانشگاه محیط علمی و آکادمیک است که با سازمان‌ها و نهادهای دیگر در کشور بسیار متفاوت است. بالندگی و پیشرفت و توسعه علمی مستلزم به رسمیت شناختن استقلال کاری دانشگاه است. پس آنرا به رسمیت بشناسید.

٣/5- روند شتابان و روبه رشد مهاجرت فارغ التحصیلان و استادان دانشگاهی در چند سال اخیر نشان از سیاست‌گذاری‌های غلط و مخربی است که موجب صدمه شدید به معیشت و آرامش ذینفعان زیست‌بوم علمی کشور شده است و درصورت ادامه آن حاصلی جز ناکامی و شکست برای حکمرانان کشور نخواهد داشت چرا که اصلی‌ترین سرمایه این سرزمین در حال خروج از کشور است. پس باید بدون لحظه‌ای درنگ برای رفع این معضل حیاتی چاره‌اندیشی شود.

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران برای یکایک نکات مندرج در این اطلاعیه آماده همکاری و ارائه طریق است و در صورت تآمين اين مطالبات، كه از جمله حقوق اوليه نهاد علم محسوب است، به باور ما، جامعه علم دوست ايران نيز بطور كامل به كمك بر خواهد خاست و در مسير ارتقاء جايگاه دانشگاه و نهاد علم از هرگونه حمايت مادى و معنوى ممكن دريغ نخواهد كرد.

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران                                     

 

 

 

افزودن نظر جدید