سید حسن رسولی: لاریجانی قبل از ردصلاحیت خود همراهی های فراوانی با خالص سازی داشت

عضو شورای عالی بنیاد امید ایرانیان می گوید علی لاریجانی قبل از ردصلاحیت خود همراهی های فراوانی با خالص سازی داشت.

به گزارش امیدنامه به نقل از اقتصاد نیوز، سید حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به بیانیه علی لاریجانی درباره عدم حضور در انتخابات و به کارگیری واژه خالص سازی ،گفت: آقای لاریجانی تا قبل از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400، همواره شاهد خالص سازی های پی در پی بودند و نه تنها اعتراضی به این خالص سازی ها نداشتند بلکه همراهی های فراوانی را از ایشان سراغ داریم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه فرآیند آغاز شده و متوقف نشده پیاده کردن شخصیت ها و جریانات سیاسی از قطار انقلاب به سراغ خود ایشان آمد، به نظر می رسد که هوشیار شده و برخلاف گذشته نسبت به آثار زیان بار این تفکیک  ظرفیت های سیاسی و اجتماعی کشور، به خودی و غیر خودی حساس شدند. جنبه دیگر این موضع گیری آقای لاریجانی به دو رویداد مهم اسفندماه امسال در حوزه سیاست داخلی کشور باز می گردد.

اتاق فکرهای سیاسی به فکر فرو رفته اند زیرا...
عضو سابق شورای شهر تهران، با اشاره به کاهش مشارکت در انتخابات اخیر گفت: از سال 1398 به این سو، با گسترده تر شدن دامنه‌ی نظارت استصوابی، مسئله اصلی اداره کنندگان کشور افزایش مشارکت و برگزار کردن یک انتخابات پرشور و رقابتی نبوده است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد کاهش شدید نرخ مشارکت در انتخابات های اخیر مجلس، ریاست جمهوری و شوراها و نیز تداوم اعتراضات و نارضایتی های عمومی، اتاق فکر جریات سیاسی حاکم را به فکر فرو برده است. بعضا نیز از زبان برخی از صاحب نظران این طیف سیاسی شنیده شده که این روند نسبت به افزایش مشارکت و برگزاری یک انتخابات با مشارکت بیشتر ضروری بوده و این نکته دغدغه برخی از صاحب نظران حاکم کشور است. 

رسولی گفت: به نظر می رسد با توجه به اینکه از یکی دوماه آینده رقابت های سیاسی انتخاباتی آغاز می گردد، رسانه های وابسته موظف شده اند با اتخاذ تمهیداتی از جنس آن خبرسازی مربوط به تحرکات اشتراکی آقایان لاریجانی و روحانی، به دنبال زمینه سازی رسیدن به هدف مذکور باشند. شاید هم طراحان این سناریو یعنی خبر غیر واقعی که رسانه وابسته درباره دکتر لاریجانی و روحانی مطرح کردند، پیش بینی نمی کردند که با ادبیات قاطع، بسیار کوتاه و نیش دار از سوی اقای لاریجانی رد و مورد انکار قرار بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: چنانچه وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فعلی تا ماه‌های منتهی به انتخابات و فصل تبلیغات انتخاباتی بدون تغییر و کم و کاست ادامه داشته باشد، نمی توان افق روشنی برای رغبت برای حضور مردم و فعالان سیاسی در انتخابات پیش رو انتظار داشت.

اعتراض به ردصلاحیت ها با محوریت لاریجانی
وی با اشاره به انتقادات لاریجانی از رد صلاحیت‌ها گفت: این بار اعتراض نه از بطن و متن جریان غیر خودی، بلکه از بخشی از طیف معتدل اصولگرا به محوریت آقای لاریجانی آغاز شده است و چنانچه این عکس‌العمل سیاسی به این خالص سازی و دگر سازی ظریفت های کشور با مداخله بزرگان کشور متوقف نگردد، در آن صورت ضرر و زیان تداوم این روند در جامعه ناراضی از مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در زمان انتخابات بیشتر خواهد شد. امیدوارم این نحوه موضع گیری و پاسخ معنادار آقای لاریجانی باعث شود که در پیموندن این مسیر ناصحیح تجدید نظری صورت بگیرد.

رسولی در پاسخ به این سوال که مخاطب پیام آقای لاریجانی چه کسی بود، گفت: جریان سیاسی حاکم که یاران آقای رئیسی هستند، حواریون دکتر احمدی نژاد و علاقه مندان مکتب و فلسفه سیاسی مرحوم آیت‌الله مصباح هستند که از دید این جماعت اصالت آنچنانی متوجه رای مردم نیست. اینان بیشتر به ابعاد حکومت اسلامی توجه دارند تا جمهوری اسلامی.

مخاطب بیانیه سیاسی لاریجانی، شورای نگهبان است
وی ادامه داد: فکر می کنم کنایه آقای لاریجانی فراتر از جریان سیاسی نسبت یکدستی در قوه مجریه و مجلس بوده باشد. مخاطب این پیام شورای نگهبان است و در کارنامه سال های اخیر این شورا، بیشتر از همیشه حذف و پیاده سازی شخصیت های بزرگی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به چشم می خورد.

رسولی افزود: رد صلاحیت آقای لاریجانی در سال 1400آخرین نمونه این رفتار شورای نگهبا بوده است. از جریان اصلاح‌طلب هم حتی یک نفر نتوانست برای انتخابات اخیر از صافی شورای نگهبان عبور کند. مخاطب اصلی آقای لاریجانی در این بیانیه ماندگار و تاریخی جریان حاکم بر شورای نگهبان و حاکمیت بوده است. ایشان نیز به دنبال آن است که هشدار بدهد تداوم این روند به نفع کشور نیست. 

عضو سابق شورای شهر، درباره احتمال لیدری حسن روحانی در انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: آقای روحانی در سال اول پایان یافتن دوره ریاست جمهوری هشت ساله‌اش، سکوت کردند و به جز چند مقطع موضع گیری خاصی نداشتند. در چند ماه اخیر، با فعال سازی سایت خود، برگزاری جلسات با مدیران دولتش نسبت به گذشته تحرک بیشتری پیدا کردند.

بعید است روحانی وارد انتخابات مجلس شود
چهره سیاسی نزدیک به عارف در پاسخ به این سوال که آیا حسن روحانی شرکت در انتخابات را هدف قرار گرفته یا سیاست ورزی انتخاباتی را مدنظر دارد گفت: شخصا فکر نمی کنم که آقای روحانی خودش داوطلب حضور در انتخابات مجلس باشد.

شاید روحانی کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان شود
رسولی به دوره آخر ریاست جمهوری روحانی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: با توجه به ناکام گذاشتن ایشان در به ثمر رساندن برنامه های امیدآفرین دوره اخر ریاست جمهوری اش و به علاوه تخریب های بزرگی که علیه او صورت گرفته، در عرصه انتخابات مجلس، خیلی سازمان رای و نفوذ اجتماعی سیاسی برای ایشان نمی بینم. شاید این انتظار دور از واقعیت نباشد که آقای روحانی برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای انتخابات دوره بعد خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران فعال گردد.

این سیاستمدار اصلاح طلب درباره سکوت روحانی در واکنش به گمانه زنی خبرگزاری تسنیم، گفت: ایشان، برخلاف آقای لاریجانی هیچ عکس العملی نسبت به گمانه زنی رسانه‌ای که عنوان شده بود که ایشان با مشترکا با آقای لاریجانی عرصه انتخابات را گرم می کنند؛ مشاهده نشد. گمانه زنی خبرگزاری تسنیم درباره انتخابات مجلس بیشتر دامن زدن به یک کنش آرزویی بود تا واقعیت. 

افزودن نظر جدید