صادرات نفت ایران مانع افزایش تولید اوپک پلاس!

معامله‌گران و تحلیلگران می‌گویند چین در ماه مارس حجم زیادی نفت ارزان ایران را دریافت خواهد کرد و این موضوع تمایل این کشور برای خرید نفت صادرکنندگان دیگر را کمتر می‌کند.
 

 

به گزارش اميدنامه به نقل از ایسنا، نزدیک به یک میلیون بشکه در روز نفت ایران ممکن است ماه میلادی جاری وارد چین شود که تقریبا معادل نصف حجم صادرات نفت عربستان سعودی به چین در دو ماه نخست امسال است.

طبق برآورد رفینیتیو اویل ریسرچ، واردات نفت چین از ایران در مارس به ۳.۷۵ میلیون تن (۲۷ میلیون بشکه) خواهد رسید که بالاتر از رکورد قبلی ۳.۳۷ میلیون تن در ژانویه است.

اِما لی، تحلیلگر ارشد رفینیتیو در این باره گفت: به نظر می‌رسد این روند ادامه دارد اما اشتهای چین برای خرید به دلیل ذخایر بالا در بنادر و خرید فراوان ضعیف‌تر می‌شود.

از سوی دیگر یک منبع بازرگانی آگاه حجم محموله‌های نفتی ایران به مقصد چین در مارس را ۳۰ میلیون بشکه تخمین زد در حالی که سارا وخشوری، رییس شرکت SVB انرژی اینترنشنال برآورد کرد که صادرات نفت ایران در ماه میلادی جاری از یک میلیون بشکه فراتر خواهد رفت.

رویترز ماه گذشته گزارش کرده بود که چین با وجود تحریمهای آمریکا علیه خریداران نفت ایران، میزان قابل ملاحظه ای نفت ایران را در اوایل سال ۲۰۲۱ خریداری کرده است. تحلیلگران می‌گویند این خرید عامل تاثیرگذاری در کاهش قیمت نفت برنت از ۷۰ دلار در هر بشکه بوده و فضا را برای افزایش تولید اوپک محدود کرده است.

تحلیلگران شرکت ریستاد انرژی در آستانه نشست اول آوریل وزیران اوپک پلاس اظهار کردند: افزایش اخیر صادرات نفت ایران به خصوص به مقصد چین، در ضعیف شدن بازار نفت موثر بوده و تلاشهای اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه و تقویت قیمتها را تضعیف کرده است.

چین که بزرگترین مشتری نفت ایران است، هفته گذشته اعلام کرد برای حفظ توافق هسته ای ایران و دفاع از منافع مشروع روابط چین و ایران، تلاش خواهد کرد.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا احیای مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با ایران را که دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، پیشنهاد کرده اما تحریمهای اقتصادی شدید علیه تهران به قوت خود باقی مانده است و ایران بر لغو این تحریمها پیش از بازگشت به مذاکرات تاکید دارد.

به گفته هنری روم، تحلیلگر گروه اوراسیا، ایران نفت بیشتری به چین صادر می‌کند و این امر چالشی برای سیستم تحریمهای آمریکا ایجاد می‌کند.

به گفته تحلیلگر رفینیتیو، حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران در ۱۹ روز نخست مارس در استان شرقی شاندونگ چین تخلیه شد که بالاتر از ۴۹۰ هزار بشکه در روز در فوریه است در حالی که آمار واردات نفت چین از ایران در ژانویه ۷۹۷ هزار بشکه در روز بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، بازرگانان می‌گویند خریداران چینی جذب قیمتهای پایین نفت ایران شده اند که چهار تا شش دلار در هر بشکه ارزانتر ازنفت برنت است.

 

افزودن نظر جدید