علی مطهری مطرح کرد: پشت پرده وحدت لاریجانی با پایداری‌ها

روزنامه الکترونیک امیدایرانیان نوشت: فراکسیون امید تنها فراکسیونی است که رسما در درون آن صدای واحدی شنیده می‌شود چراکه این روزها از فراکسیون اصولگرایان که راه خود را از معتدلان‌شان جدا کرده‌اند، اخبار انشعاب به گوش می‌رسد. یک روز صحبت از این است که فراکسیون رهروان ولایت می‌خواهند از فراکسیون اصولگرایان انشعاب کنند و روز دیگر خبر می‌رسد که رهروان ولایت احتمال دارد که منحل شود. اما در این بین فراکسیون امید، آهسته و پیوسته پیش می‌رود و جز اولین فراکسیون ها محسوب می شود که به صورت نظامند ساختارهایش تشکیل شده است. اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که فضا پیرامون اصلاح‌طلبان شفاف‌تر است و باتوجه به تشکیل جلسات منظم، به نظر می‌رسد که آنها با برنامه‌ریزی دقیق و اهداف تعریف شده‌ای پیش می‌روند به‌طوری که چندی پیش دکتر محمدرضا عارف، رییس فراکسیون اصلاح‌طلبان با وجود اینکه هنوز تا آغاز مجلس نزدیک به 10 روز باقی‌مانده است، اعلام کرد که نخستین خروجی آنها برنامه ششم توسعه خواهد بود. این همان چیزی است که مجلس آینده به آن نیاز دارد یعنی بررسی اولویت‌ها و داشتن برنامه صحیح برای اجرای اولویت‌ها نکته‌ای است که باید در نظر گرفته شود و به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان آنها را خوب در نظر گرفته‌اند و اگر فراکسیون «امید» بتواند فراکسیون اکثریت را کسب کند، قطعا با قدرت بیشتری در برنامه‌هایش پیش خواهد رفت و از سوی دیگر در تعامل با دولت، پخته‌تر و بهتر عمل خواهد کرد. این همان نکته‌ای است که علی مطهری، نماینده منتخب تهران در لیست امید نیز به آن اشاره دارد. علی مطهری پیش‌تر جزو اصولگرایان سفت و سخت مجلس شناخته می‌شد که با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، کاندیدای اصولگرای دولت نهم و دهم، کم‌کم رویکردهای انتقادی‌اش نسبت به دفاع برخی اصولگرایان در برابر رفتارهای خارج از چارچوب احمدی‌نژاد آغاز شد. او این روزها نیز همچنان منتقد برخی رفتارهای اصولگرایان و مدافع عقاید اصولگرایانه خودش است. عقایدی که اشتراکات زیادی با اصلاح‌طلبان بر سر اصول اصلی و پایه‌ای دارد. او در دو نشست اخیر فراکسیون «امید» حضور پیدا کرده بود. مطهری معتقد است که مجلس دهم با دولت همراه‌تر خواهد بود.

 

آقای مطهری فکر می‌کنید که مجلس آینده تا چه اندازه می‌تواند به پیشبرد اهداف دولت کمک کند؟

خیلی زیاد. به نظرم مجلس دهم قطعا با دولت همراه‌تر خواهد بود.

 

باتوجه به ترکیب 70‌درصدی نمایندگان مجلس، تا چه اندازه روند مجلس و موضع‌گیری‌های نمایندگان و برنامه‌ها تغییر خواهد کرد؟

 قطعا کارشکنی‌هایی که در مجلس نهم در برابر دولت صورت می‌گرفت در این مجلس یا نخواهد بود یا کمتر خواهد بود. بنابراین با این ترکیب فعلی، شاهد عملکرد متفاوتی از مجلس گذشته خواهیم بود.

 

بحثی مطرح شده است که باید دسته‌بندی اصولگرا و اصلاح‌طلب را در مجلس کنار گذاشت و افراد را به برجامی و نابرجامی تقسیم‌بندی کرد. شما این تقسیم‌بندی را قبول دارید؟

خیر. این تقسیم‌بندی درست نیست. چون معتقدم که نمی‌شود ما برجام را ملاک تقسیم قرار دهیم چون برجام امر موقت است و ظرف چند سال آینده تمام می‌شود. بنابراین یک امر موقت را نمی‌توان برایش یک ملاک طولانی‌مدت در نظر گرفت.

 

باتوجه به تغییر ترکیب مجلس، پیش‌بینی شما از ترکیب فراکسیون‌های مجلس چیست؟

به اعتقاد من شکل‌گیری فراکسیون‌ها هر تعداد و هر قدری که باشد، باید ترکیبش بر پایه مبانی و اصول فکری باشد. اگر ما اصول را اشتراک در مبنای فکری قرار دهیم، به مشکل بر نمی‌خوریم. در واقع هر فراکسیونی باید اصول و مبانی فکری خاصی داشته باشد و نمی‌شود ما فراکسیون‌ها را براساس توافقنامه تشکیل بدیم.

 

گفتید که نمی‌شود فراکسیون‌ها براساس توافقنامه شکل بگیرد. این روزها صحبت از حمایت جبهه پایداری از لاریجانی برای ریاست مجلس است. به نظر شما ممکن است این هم یک قرارداد برای به دست آوردن جایگاه ریاست مجلس از سوی آقای لاریجانی باشد؟

به نظرم این حمایت و وحدت هم امر موقت و تنها به‌خاطر مقابله با دشمن مشترک است. یعنی فکر می‌کنم که حمایت محدود به انتخاب رییس مجلس می‌شود و خیلی بعید می‌دانم که پایدار بماند.

 

افزودن نظر جدید