عارف به تماشای «اپرای رستم و سهراب » رفت

غریب‌پور:عارف با رفتار خود سلوک عارفانه را به ملت ایران نشان داد

محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات؛ شب گذشته، سه شنبه (۱۱ تیرماه) به همراه همسر و فرزندش به تماشای اپرای «رستم و سهراب» به کارگردانی بهروز غریب‌پور نشست و در پایان از پشت صحنه این تئاتر بازدید کرد.

به گزارش امید، کارگردان نمایش رستم و سهراب پیش از آغاز اجرای اثر خود دربرابر حاضران قرار گرفت و با ارائه توضیحاتی در رابطه با سال‌های احیای این هنر در کشور گفت: ۱۲سال قبل که تصمیم به خلق اپرای رستم و سهراب در کشور گرفتیم هرگز باور نمی‌کردیم اپرای ایران بتواند شان و منزلتی که امروز در جهان کسب کرده را پیدا کند و خوشحال هستم اعلام کنم به‌رغم تمام ناملایمات و سختگیری‌ها شما؛ امشب در بزرگ‌ترین سالن اوپرای عروسکی جهان نشته‌اید که حتی در نیویورک هم وجود ندارد.
وی ادامه داد: زمانی که این گفته را مطرح می‌کردیم عده‌ای گمان می‌کردند مبالغه در کار است اما پس از سفر به کشورهای آسیایی و اروپایی متوجه شدیم همانند این سالن در کشور دیگری وجود ندارد.
این هنرمند پیشکسوت تئا‌تر عروسکی کشور سپس با اشاره به تلاش‌های خود برای احیای اوپرا طی سال‌های ابتدایی پس از انقلاب اظهار کرد: در آن سال‌ها اجرای اپرا زیاد میسر نبود به دلیل اینکه هنرمندان این رشته هنری یا از دنیا رفته بودند یا از کشور مهاجرت کرده بودند و یا دست به خود تبعیدی زدند چراکه احساس می‌کردند باتوجه به تغییرات صورت گرفته در کشور اپرا هرگز زنده نخواهد شد.
وی با بیان این مطلب که البته عده‌ای گمان می‌کردند اپرا در ایران هرگز زنده نخواهد شد، افزود: ‌ این گروه از طرفی حق داشتند چراکه پیش از انقلاب اگر چیزی هم به عنوان هنر اپرا در کشور به صحنه می‌رفت به این دلیل بود که بگوییم ما هم اوپرا داریم، آن هم برای عده‌ای خاص روی صحنه می‌رفت و عامه مردم اصلا خبری از این اجرا‌ها نداشتند. به نوعی می‌توان گفت در جزیره اجرا می‌شد، بنابراین وقتی این هنر به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی کشور متوقف شد هیچ‌کس متوجه آن نشد چون مردم اصلا خبر نداشتند.
غریب‌پور با اشاره به دشواری‌های کار باتوجه به تصور عامه مردم مبنی بر غربی بودن هنر اپرا اضافه کرد: تصمیم داشتیم علاوه بر احیای مجدد اپرا مخاطب‌سازی هم اتفاق بیفتد، مسئولان هم ابتدا قول همکاری می‌دادند اما وقتی خیالشان آسوده می‌شد مساله را‌‌ رها می‌کردند و برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه صورت نمی‌گرفت. از طرف دیگر ما در آغاز کار با یک پدیده بسیار مهم مواجه بودیم که اصولا خواننده‌های اوپرای ما در کشور حضور نداشتند.
وی همچنین به خلق اپرای رستم و سهراب اشاره کرد و افزود: هنگامی که تصمیم گرفتیم خواننده‌های ایرانی را برای خلق اپرای «رستم و سهراب» جمع کنیم هیچ یک از آن‌ها در دسترس ما قرار نداشتند، بنابراین تصمیم گرفتیم موسیقی اثر را در کشور دیگری ضبط کنیم و تنها کشوری که هم خواننده‌های فارسی زبان داشت و هم اسقبال زیادی از ما کرد ارمنستان بود. بنابراین موسیقی که امشب خواهید شنید با لهجه هنرمندان ارمنی همراه است.
کارگردان نمایش اوپرای حافظ با اشاره به حضور محمدرضا عارف در سالن اجرا ضمن خیرمقدم به کاندیدای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی احیای اپرا در کشور جناب آقای سیدمحمد خاتمی به همراه دکتر عارف از مهم‌ترین حامیان ما برای به ثمر رساندن این هدف بودند. ایشان در انتخابات اخیر کاری کردند که آرزوی فردوسی، سعدی و همه بزرگان ما در طول تاریخ کشور محسوب می‌شود که همانا به خرج دادن خرد و توجه به خردجمعی بود.

وی در پایان به سخنی از حکیم فردوسی اشاره کرد و گفت: فردوسی می‌گوید به نام خداوند جان و خرد و کتاب خود را با این مصرع شروع می‌کند که نشان می‌دهد توجه به خرد تا چه اندازه نزد بزرگان کشور ما اهمیت داشت. توانمندی آقای عارف در کنارکشیدن از انتخابات بسیار مهم‌تر از بالارفتن در جریانات سیاسی بود که ماندگار خواهد شد. آقای عارف با رفتار خود سلوک عارفانه را به ما و ملت ایران نشان داد.
پس از اتمام صحبت‌های بهروز غریب‌پور، دکتر محمدرضا عارف با تشویق ممتد حاضران در سالن مواجه شد و به ابراز احساسات مردم واکنش نشان داد. معاون اول رئیس‌جمهور دوران اصلاحات پس از اتمام اجرای نمایش عروسکی اپرای رستم و سهراب برای دیدار با گروه عروسک‌ گردانی به پشت صحنه این اثر نمایشی رفت و با هنرمندان و اعضای گروه هنری «آران» به گفتگو پرداخت.
 

دیدگاه‌ها

فرهیختگی یعنی این.

افزودن نظر جدید