مشروح اظهارات دکتر عارف در سفر به استان گلستان:

"ما" می‌آییم

دکتر محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ارانیان در سفری 2 روزه به استان گلستان دیدارهای مختلفی با دانشجویان،اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی و فرهنگی این استان داشت.

به گزارش امید،عارف در اکثر این دیدارها بر ضرورت وحدت در داخل خانواده انقلاب،پرهیز از تندروی در عرصه سیاست ،لزوم حضور حداکثری در انتخابات مجلس آینده،حمایت از دولت تدبیر و امید در کنار نقد منصفانه و مشفقانه برای بهبود وضعیت کشور و تلاش اصلاح طلبان برای در اختیار گرفتن اکثریت کرسی های مجلس در انتخابات آینده سخن گفت.

 اصلاح‌طلبان به دنبال رقیب‌تراشی برای روحانی نیستند

رئیس بنیاد امید ایرانیان در جمع نخبگان ترکمن صحرا و فرهنگیان شهر گنبد، با بیان اینکه روحیه صمیمی و اخلاقی مردم استان گلستان بهترین جاذبه را برای سفرهایش به ا این ستان  فراهم می کند،گفت:« در هر سفر که به استان گلستان می آیم سعی می کنم اگر توفیق داشتم به ترکمن صحرا هم سری می زنم چون علاقه خاصی به ترکمن ها دارم. تعداد زیادی دانشجوی ترکمن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داشتم و شیفته اخلاق و روحیه آن ها شده‌ام.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رمز پیروزی انقلاب کلمه وحدت و وحدت کلمه بود، گفت:« انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود ولی در کنار آن مشکلات مردم فراموش نشد. تلاش شده است تا انقلاب مسیر تعالی و پیشرفت را طی کند. باید همیشه یادآوری کرد که رمز انقلاب چیست؟ همبستگی ملی را رمز استمرار انقلاب می دانم و این همبستگی پاسخگوی همه محدودیت ها و مشکلات است. »
معاون اول دولت اصلاحات در مورد نگاه نظام به اقوام گفت : « نگاهی که در ذات انقلاب وجود دارد این است که وجود اقوام فرصت و امتیاز است. همه اقوام در ابتدا به ایرانی بودن خود افتخار می کنند و بعد از آن همه مسلمان هستند. جهت گیری انقلاب اقلیت های دینی را فراموش نکرده است و جز معدود نظام هایی هستیم که اقلیت ها در آن سهم دارند و این بیانگر نگاه ارزشی انقلاب به انسان و شهروند ایرانی است.»
عارف در ادامه گفت :« در رابطه با قومیت در قانون اساسی نگاه قوم گرایی وجود ندارد و همه ایرانی هستند. بنابراین به جای سهم خواهی، شایسته سالاری در ملاک قرار گرفته است. به دلایلی نتوانسته ایم سهم بالا و ارزشمندی را در توسعه به اقوام دهیم. مشکلات زیادی در کشور وجود داشت و هنوز اثر جنگ در کشور وجود دارد با این حال  نگاه نظام این بوده است که استان های مرزی و غیربرخوردار در اولویت قرار بگیرند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پتانسیل های بالای ترکمن صحرا نظیر منابع طبیعی، آب و هوا، کیفیت کالاهای کشاورزی و انگیزه مردم، گفت:« دوستان ما در یزد می گویند قبل از انقلاب 5 هزار تن پنبه گنبد کاووس مستقیم به یزد ارسال می شد و الان این رقم به 1 هزار تن رسیده است. استان گلستان هم می تواند باعث رشد و توسعه خود شود و هم پاسخگوی نیاز استان های دیگر باشد. وظیفه دولتمردان حمایت از طرح ها و برنامه هایی است که توسط نخبگان منطقه برای بهره برداری بهتر از امکانات تهیه می شود.»
عارف با اشاره به فصل سوم قانون اساسی گفت :« من ادعا می کنم فصل سوم قانون اساسی از مترقی ترین اصول قانون است. حقوق تمام افراد زن و مرد و همه اقوام به طور دقیق در این اصول مطرح شده است. نمی گویم این اصول به طور کامل اجرا شده است ولی باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد. اصول فصل سوم قانون اساسی برای ارتقای امنیت ملی و همدلی در کشور باید در دستور کار قرار گیرد.»
معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه برای انتخابات مجلس آینده برنامه جدی داریم، گفت:« فکر می کنم بخش بزرگی از عملی شدن فصل سوم قانون اساسی در گرو مجلس است. هنوز نمی خواهیم فضای کشور را برای انتخابات سیاسی کنیم و زمان فعالیت سیاسی فرا می رسد در حال حاضر فعالیت درون تشکیلاتی داریم.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد : « ما برنامه هایی را به مردم اعلام خواهیم کرد و اگر به ما رای دهند آن برنامه ها را اجرا می کنیم. انتظار ما از استان گلستان که پایگاه اصلاح طلبی است این است که انسجام خود را حفظ کند. برای ما پیروزی فرد اصلاح طلب مطرح نیست و ما به دنبال پیروزی تفکر اصلاح طلبی هستیم.»
عارف باتاکید بر حمایت از دولت گفت:« دولت تدبیر و امید برای اجرا کردن برنامه هایش با چالش جدی رو به رو است. بعضی از سوال ها و نطق هایی که در مجلس مطرح می شود هیچ کمکی به جلو رفتن و امور و بهبود فضا در کشور نمی کند. باید مجلسی مقتدر،کارشناس،پرسشگر و همراه  با دولت بر سر کار بیاید.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مجددا با دکتر روحانی رقابت کنید انصراف خواهید داد؟ گفت: با روندی مثبتی که  از دولت شاهد هستیم انشالله آقای روحانی رئیس جمهور هشت ساله خواهد بود و از درون جبهه اصلاحات برای آقای روحانی رقیب تراشی نخواهد شد.
عارف با  اشاره به انتخابات مجلس 94به عنوان یک موضوع مهم پیش روی اصلاح طلبان، گفت:« حضور و حماسه ای که مردم در خرداد 92 خلق کردند، روندی جدید را همسو با ارزش های انقلاب در کشور شروع کرد. انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد 92 مرحله اول این روند بود و مرحله بعد انتخابات مجلس اسفند 94 است. راهی جز ادامه مسیر و پیروزی در سال 94 نداریم. این پیروزی با اتکا به پشتوانه مردمی که تفکرات اصلاح طلبانه دارند محقق می شود.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رای 70 درصدی مردم به اصلاحات در انتخابات 92 گفت:« در تحلیل منطقی از انتخابات گذشته می توان گفت که 70 درصد رای مردم ما به تفکر و جریان اصلاحات است.  اگر خود را عقب بکشیم و یا حضور غیر فعال داشته باشیم، رقیب پیروز می شود. اگر در مواقعی خود را با تحلیل غلط عقب کشیدیم، شکست خوردیم. می گویم تحلیل غلط چون نظام متعلق به ماست و ما در قبال این نظام مسئولیت داریم.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مردم در زمان جنگ عزیزترین سرمایه معنوی خود یعنی جوانان خود را و هم چنین سرمایه مالی خود را فدای نظام کردند، گفت :« اداره جنگ برعهده مردم بود، مادران جوانان خود را به جبهه می‌فرستادند و خودشان در پشت جبهه فعالیت می کردند.»
عارف ادامه داد:« این نگاه مردم به نظام مسئولیت ما را خیلی سنگین می کند و دین ما را بالا می برد. پس نمی توانیم کنار بکشیم چون مدیون انقلاب و مردم هستیم. باید حضور داشته باشیم و برای تاثیر گذاری باید با قدرت حاضر شویم و خدا نکند که درگیر امیال شخصی و منیت ها شویم. این نگاه، نگاه اصلاح طلبی است که به آن احتیاج داریم. وفاداری به همه ارزش ها و آرمان های انقلاب و آن چیزی که مردم جان خود را فدای آن کردند.»
رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان این که باید ساز و کار حضور را فراهم کرد و با همبستگی پیش رفت، گفت:« به تفکر ها و تشکل های محتلف درون جناح اصلاحات اصالت می دهیم و باید جایگاه حقوقی آن ها را به رسمیت بشناسیم در مسیری که پیش رفتیم رقبا می خواهند بگویند این پیروزی حق شما نبود و مدیریت ضعیف ما و مدیریت خوب شما باعث این پیروزی شد. ما می خواهیم نشان دهیم که پایگاه مردمی اصلاحات بیشتر از ان چیزی است که در خرداد 92 مشاهده شد .
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که نباید فضای قبل از سال  92 بر ما حاکم شود، گفت:« هیچ نگرانی نداریم که در انتخابات پیش رو بعد از تائید صلاحیت ها بتوانیم تعداد نامزد ها را در هر شهرستان به یک نفر برسانیم .این مهمترین مسئله امروز ماست. تلاش هایی را برای تعیین راهبرد های اجماع و راهبر هایی نظیر تدوین برنامه ها و ویژگی کاندیداها داشته ایم.»
معاون اول دولت اصلاحات در ادامه گفت :« کار اصلی انتخابات مجلس از حوزه ها شروع می شود و نمی شود یک نسخه برای تمام حوزه های انتخابی پیچید. حتی در یک استان نمی شود برای همه حوزه ها یک نسخه پیچید. شرایط خاص شهرستان ها، ویژگی های جغرافیایی، تعصب ها و مشکلات آن ها ایجاب می کند که برای هر حوزه برنامه خاص در نظر بگیریم. این برنامه باید به کمک بزرگان و نخبگان حوزه ها تدوین شود.»
عارف در پایان با بیان اینکه  روند فعلی روند قابل قبولی است و برای بدست آوردن اکثریت مجلس باید اصلاح طلبان تلاش مضاعفی کنند،گفت: استان گلستان الگوی کوچکی از ایران است. انشالله نمود این تفاهم و مزیت اقوام در انتخابات مجلس پیش رو دیده شود و الگویی برای سایر استان ها شود.»

در انتخابات 92 تلاش کردیم تا انقلاب را به مسیر اصلی خود بازگردانیم که موفق شدیم

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه نکبت فساد برکت را از زندگی‌ها گرفته است، گفت: در انتخابات 92 تلاش کردیم تا انقلاب را به مسیر اصلی خود بازگردانیم که خوشبختانه موفق شدیم.

دکتر عارف همچنین  روز یکشنبه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید دانشگاه گلستان در گرگان، خاطرنشان کرد: مسئله رویکرد کمی گرایی در 8 سال عمر دولت گذشته، امروز به معضلی برای آموزش عالی بویژه در مراکز دانشگاهی تخصصی و صنعتی تبدیل شده است.
وی با تاکید برضرورت توجه جدی به کیفیت آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی از سوی دولت، اضافه کرد: دولت باید جلو توسعه کمی دانشگاه ها را بگیرد و بیشتر به تربیت نیروی انسانی متخصص و کار آفرین روی آورد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم چنین از اعطای بورسیه های تحصیلی به دانشگاه ها بویژه دانشگاه های بزرگ تهران و صنعتی شریف که از دهه 70 نیاز به بورسیه نداشتند، به عنوان اشتباه دیگر دولت قبل یاد کرد و گفت: مسیر این بورسیه ها درست نبود و باید منتظر گزارش نهایی دراین خصوص و تصمیم گیری برای آن ماند.
عارف در بخش دیگری از سخنانش، روند مذاکرات هسته ای را خوب توصیف و اضافه کرد: در راس تیم مذاکره کننده فردی کار بلد و خبره وجود دارد که به درستی با سیاست های غرب آشنا است و یقینا می تواند ازحق هسته ای ملت دفاع کند.
رییس بنیاد امید ایرانیان یادآور شد: آنگونه که رهبری معظم انقلاب بارها حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام کرده اند، همه گروه ها و جریان های سیاسی و مردم باید پشتیبان این تیم باشیم.
عارف تصریح کرد: همبستگی و حمایت ملی از تیم مذاکره کننده سبب می شود تا غرب ناچار به قبول حق هسته ای ملت ایران شود و هرگونه دو دستگی و نفاق در درون کشور سبب افزایش فشارهای غرب به تیم مذاکره کننده و ملت خواهد شد.
رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه مسیر اصلاح طلبی یک مسیر مشخص و کاملا روشن است، از حضور با قدرت این جریان در انتخابات سال آینده مجلس خبر داد و گفت: گفتمان اصلاح طلبی گفتمان امام راحل و انقلاب است و برای دفاع از این گفتمان باید حضوری پرقدرت در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی داشت.
وی با تاکید بر ضرورت برخورداری کشور از مجلسی توانمند و کارشناس، افزود: حضور باقدرت و کارشناسانه هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات آینده سبب می شود تا مجلسی توانمند که به دولت در رفع مشکلات کمک کند، تشکیل شود.
عارف در خصوص آزادی بیان در دانشگاه ها نیز افزود: مسئله آزادی بیان که درقانون اساسی نیز به صراحت آمده است، حق همه مردم و دانشگاهیان است.
وی با بیان اینکه در محیط های دانشگاهی، دانشجویان باید مراقب باشند که به نام آزادی بیان، اسیر اعمال نظر جریان های سیاسی و دعواهای آنان درخارج دانشگاه نشوند، خطاب به دانشجویان اضافه کرد: باید مراقب باشید با حرف های خود بهانه دست این جریان های سیاسی ندهید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درابتدای این مراسم نیز درسخنانی با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از حضور پرشور آحاد مختلف مردم بالاخص جوانان در راهپمیایی 22 بهمن قدردانی کرد.
وی با اشاره به سابقه 70 ساله جنبش دانشجویی در کشور و فراز و نشیب های آن، نقش دانشگاهیان را در توسعه و پیشرفت کشور بسیار مهم دانست و گفت: این قشر باید سهم خود را در تحقق اسناد بالادستی نظام با ارائه برنامه و راهبردهای علمی مشخص نماید.
وی اضافه کرد: جای بسی تاسف است که کشور ما در مسائل زیست محیطی در بین 132 کشور جهان رتبه 114 را دارد درحالی که توان و ظرفیت دانشگاهیان کشور بسیار بالاست و در سایه تلاش های علمی این قشر، پیشرفت های خوبی در حوزه های مختلف داشته ایم که باید این پیشرفت ها با جهاد علمی ادامه داشته باشد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی هم چنین با اشاره به سند توسعه فناوری کشور، گفت: در این سند باید سهم محصولات و خدمات فنی و پژوهشی ما در تولید ناخالص ملی حداقل 50 درصد باشد که تحقق این مهم نیاز به عزم ملی و جهاد علمی دانشگاهیان دارد.
عارف، استان گلستان را از استان های با ظرفیت بالا درحوزه های مختلف دانست و اضافه کرد: قابل قبول نیست این استان در ردیف استان های کم برخوردار باشد.

حذف اصلاح طلبان برای کشور خطرناک است

رئیس بنیاد امید ایرانیان نسبت به تلاشهای که برای حذف اصلاح طلبان انجام می دهند هشدار داد و گفت اینگونه تحرکات برای کشور خطرناک است.

دکتر محمدرضا عارف  همچنین در نشست مجمع جوانان اصلاح طلب استان گلستان با تمجید از شخصیت سید محمد خاتمی او را فردی با ویژگی‌های مثبت و انسانی اخلاق مدار توصیف کرد که به سیاست نگاه فرهنگی دارد.
محورترین مباحث صورت گرفته از سوی عارف در این نشست پرشور در پی می آید:
تفکر اصلاحات ریشه در آرمانهای انقلاب دارد و رسالتی که برای اصلاح طلبان قائل هستیم توجه به ارزشهاست.
*به دنبال سیاست مبتنی بر اخلاق هستیم.
*جریان رقیب به دنبال حذف اصلاح طلبان بود و این تفکر که جریان اصلاح طلب حذف شود برای کشور خطرناک است.
*نظامی که به آن وفادار هستیم در خیر و شرش مسئولیم و در این نظام پیروزی و شکست یکی است.
*واقعیات جامعه را باید درک کرد.دولت یک شبه نمی تواند معجزه کند اگر مشکلات یک شبه حل شد یک شبه هم مجددا مشکلات بر می گردد.تگاه اصلاحات نگاهی تدریجی و مستمر است.
*نظام هزینه های زیادری برای بداخلاقی های برخی افراد و مسئولین پرداخت کرده است.
*در اصلاحات"من" معنا ندارد".خرد جمعی و سعه صدر از ویژگی های بارز تفکر اصلاح طلبی است.
*باید به دنبال پیروزی تفکر اصلاحات باشیم .ما اعتقاد به اصلاحات مستمر داریم.حرکات جهشی و ناگهانی هیچ ارتباطی با اصلاح طلبی ندارد.
*در انتخابات 92 جوانان نسل اولی ها را به میدان فرستادند.اعتراف می کنم سهم جوانان در خلق حماسه 24 خرداد 92 سهم بسزایی بود.
*انتخابات مجلس آینده فرصتی است که تشکلهای اصلاح طلب فعالیت خود را آغاز کنند.
*تقویت تشکلهای مدنی و ماندگاری آنها از جمله برنامه های محوری اصلاحات است.
*برخلاف تصور عده ای که می گویند گفتمان اصلاحات فقط در بین نخبگان طرفدار دارد باید بگویم این گفتمان در توده های مختلف مردم نفوذ دارد.
*همراهی همسرم در ایام انتخابات ریاست جمهوری بر اساس اعتقادم به جایگاه زنان است زمانیکه معاون اول بودم در سفرهای خارجی همسرم همراهم بود.در سفر به ترکیه حجاب همسرم مورد توجه همسران دولتمردان وقت ترکیه قرار گرفت و این حجاب باعث الگو برداری آنها شد و رسانه های ترکیه بسیار روی این موضوع مانور دادند.
*باید از ظرفیت های زنان به نحو شایسته ای استفاده کنیم.
*در قضیه کناره گیری ام از انتخابات بعد از جلسه طولانی با همکاران و مشاورانم و شنیدن نظرات موافقین و مخالفین انصراف ،تصمیم به کناره گیری از انتخابات کردم.و تصمیمی که گرفته شد تصمیم شخصی نبود.
*در مناظره انتخاباتی اگرچه برخی سوالات بی ربط پرسیده شد و از قبل هم گفته بودم در صورت طرح چنین سوالاتی واکنش نشان خواهم داد ولی در مجموع به نظر می رسد اینگونه مناظره ها بیشتر تشریفاتی باشد.
*آقای خاتمی دارای ویژگی های ارزشی بسیاری هستند.ایشان یک چهره اخلاق مدار هستند که به سیاست نگاه فرهنگی دارد.آقای خاتمی فردی عاطفی است و سعه صدر ایشان مثال زدنی است.
*درخصوص همکاری من با دولت آقای روحانی در سمت معاون اولی باید بگویم چنین سمتی به من پیشنهاد نشد ولی با توجه به تجربه ای که از دوم خرداد 76 کسب کردم که بعد از آن اکثر اصلاح طلبان وارد قدرت شدند و نتوانستیم سرمایه عظیم ایجاد شده را محافظت نماییم در این دوره تصمیم گرفتم با استفاده از این تجریه مسئوایت اجرایی را قبول نکنم و از سرمایه اجتماعی ایجاد شده پس از انتخابات 92 حفظ کنم.
*فرزند ارشدم بعنوان یکی از مشاورین من در کنارم هست و رابطه عاطفی با من دارد .زمانیکه می گویم به جوانان اعتقاد دارم یکی از جوانان فرزندم است.
واکنش به برخی جملات و اسامی مطرح شده از سوی مجری:
شاه رفت: انقلاب پیروز شد
مهندس بازرگان: چهره اخلاقی و الگویی برای من بعنوان یکی از بچه های دانشکده فنی دانشگاه تهران
آزادی خرمشهر: افتخاری برای نظام
نخست وزیر دوران دفاع مقدس: مهندس میرحسین موسوی
آیت الله هاشمی رفسنجانی: یکی از استوانه های نظام که حضور شان برای انقلاب موثر بوده است.
محمود احمدی نژاد: رئیس جمهور دوره های نهم و دهم به عملکرد ایشان انتقادهای زیادی داشتم که در جریان انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردم.نقد جدی به جریان سیاسی که ایشان را بر سر کار آورد داشتم البته تاریخ را نمی توان پاک کرد.
 

قبح رشوه دادن و گرفتن در کشور ریخته شده است

دکتر عارف همچنین در جمع دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان همچنین درخصوص محکومیت محمدرضا رحیمی با اظهار تاسف از اینکه معاون اول رئیس جمهور دولت قبل به چنین اتهامی محکوم شده است از اینکه قبح رشوه دادن و گرفتن در کشور ریخته شده است به شدت انتقاد کرد.

فرازهای مهم اظهارت عارف در پی می آید:

*مسئولیت و جایگاه دانشگاه در توسعه و پیشرفت کشور حایز اهمیت است. دانشجو و دانشگاه در همه صحنه‌ها پیش تاز بوده است و باید این پیشتازی و مرجعیت اجتماعی خود را حفظ کنند.
*دانشجو نمی‌تواند مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود را کنار بگذارد.
*دولت تدبیر و امید برای پاسخ به مطالبات مردم و تحقق شعارهای خودش نیاز به دانشگاه و مشارکت دانشگاه دارد.
*نقد مشفقانه به عملکرد دولت و راهنمایی و توصیه به دولت، برای پیشرفت  و تعالی یک ضرورت است.
*شرایط منطقه و جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه ایجاب می‌کند که دانشگاه و دانشجویان با جامعیت بیشتری تحولات منطقه را دنبال کنند.
*در خلق حماسه حضور مردم، دانشگاه و دانشجو باید همواره پیشتاز باشد و در ایجاد حماسه‌های مختلف سیاسی-اجتماعی نقش آفرین باشند.
*باید تلاش شود تا دانشگاه از نظر اداره ومدیریت در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.حاکمیت قانون هیات امنا بر دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد.
*دانشگاه نیاز به نشاط دارد. دانشجو باید با انگیزه و با نشاط و با درک شرایط و مسئولیت پذیری ادامه تحصیل دهند.
*نباید به دلایل جزئی و واهی در امور دانشگاه ها دخالت کرد.
*عده‌ای که دانشگاه را نمی‌شناسند و خود در دانشگاه حضور نداشتند نگاه قیم مابانه به دانشگاه دارند و می‌خواهند فضای امنیتی که در گذشته در دانشگاه وجود داشت ادامه پیدا کند.
*به تشکل‌های باسابقه دانشگاهی مثل انجمن‌های اسلامی دانشجویان هنوز مجوز فعالیت نمی‌دهند.
*رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی مطمئنا در  حل مسئله حصر به تعهداتش وفادار است ولی اینگونه مسائل باید در یک فضای آرام  و با ضوابط قانونی خود دنبال شود.
*دکتر ظریف را از زمان دانشجویی می‌شناسم.الان فردی در راس دستگاه دیپلماسی کشور است که انسانی متعهد، توانا و باهوش است و مطمئنا منافع ملی سرلوحه فعالیت‌های دکتر ظریف است. آقای ظریف به خوبی سیاست‌های غرب را می‌شناسد و باید از تیم مذاکره کننده هسته ای حمایت کرد.
*ایران به دنبال استفاده غیر صلح آمیز از فناوری هسته ای نیست. باید دنبال لغو تحریم‌ها باشیم و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در این راستا فعالیت می‌کنند.بخشی از دنیا که خود را به خواب زدند باید از حالت خواب‌زدگی بیرون بیایند و بدانند که جمهوری اسلامی ایران از حق و حقوق قانونی خود کوتاه نمی‌آید.
*در انتخابات ریاست جمهوری به این نتیجه رسیدم که اگر من و آقای روحانی هر دو در صحنه باشیم شکست می خوریم. شب انصراف از انتخابات به خدا توکل کردم و گفتم باید تصمیمی بگیرم که به نفع کشورم است. در انصراف اگر هوای نفس نباشد ارزشمند است.
*درمورد محکومیت معاون اول سابق رئیس جمهور باید اولا اظهار تاسف کنم از این اتفاقی که افتاده، ثانیا از قوه قضایه تشکر می‌کنم که اقتدار نظام را در برخورد با فساد اقتصادی نشان داد. اگر در دهه 60 که فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی صادر شد و همچنین فرمان رهبر معظم انقلاب در مبارز با فساد با جدیت دنبال می‌شد اینگونه اتفاقات در کشور نمی‌افتاد.صدور این حکم هشداری است برای همه دست اندرکاران که مقابله با فساد را جز اولویت‌های خود قرار دهند.
*نباید قبح رشوه ریخته شود. متاسفانه زیر میزی به رو میزی تبدیل شده است. دستگاه‌های نظارتی اغلب نگاه مچ گیرانه دارند تا سیاست پیشگیرانه. باید با عوامل فساد بصورت قاطع برخورد شود.
*اگر من رئیس جمهور بودم سیاستم ادمه برنامه‌های دولت اصلاحت بود. آقای روحانی برنامه شفاف و روشنی دارد و بر اساس برنامه‌های خود پیش می‌رود و باید بدون هیچگونه چشم داشتی به دولت کمک کرد.
*محور برنامه‌هایم و برنامه‌های بنیاد امید ایرانیان، جوانان و زنان هستند و در انتخابات پویش امید فعالیت چشم گیری داشت  و اکنون هم جوانان باید میدان‌دار باشند. جوان البته باید احترام بزرگ‌ترها را نگه دارند و از تجربیات نسل اول استفاده کنند.
*ذات اصلاح طلبی استمرار است.
*ما در انتخابات مجلس می آییم. نباید رفتار انفعالی در انتخابات داشته باشیم.
 

انقلاب با سخنان تند چند جوان آسیب نمی‌بیند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب با سخنان تند چند جوان آسیب نمی‌بیند، بر ضرورت تبعیت دولت‌مردان از نظرات دانشگاهیان تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید در مسائل راهبردی و چالشی وارد شوند و نقش خود را صرفا در مسائل جزئی نبینند.

دکتر عارف همچنین در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به نقش مردم این شهر در پیروزی انقلاب، گفت: استان گلستان یک ایران کوچک است و با برخورداری از منابع طبیعی مهم می‌تواند منطقه استراتژیک برای کشور محسوب شود.
وی با اشاره به موقعیت منابع طبیعی کشور، به وضعیت ریزگردهای استان خوزستان اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان باید در خصوص مسائلی زیست محیطی مانند ریزگردهای استان خوزستان با ارائه برنامه‌های دراز مدت نقش موثری در حل این گونه معضلات ایفا کنند.
رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاسف‌بار دانستن وضعیت استان خوزستان به جهت ریزگردها، گفت: انتظار از دانشگاهیان است که در مسائل راهبردی و چالشی ورود پیدا کنند و تمام هدف خود را مسائل ریز و جزئی قرار ندهند.
عارف تاکید کرد: دولتمردان موظفند نظرات علمی دانشگاهیان را عملی کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب نسبت به وضعیت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها از نحوه برخورد مسئولان دانشگاه‌ها با این موضوع انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مسئله کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها جدی گرفته نشده است و آستانه تحمل  برخی از مسئولان آنچنان پایین است که با انتقاد چند جوان می‌گویند انقلاب آسیب دیده است، آیا واقعا با انتقاد چند جوان انقلاب اسلامی با پشتوانه عظیم مردمی آسیب می‌بیند؟
وی با اشاره به حضور چشمگیر مردم در راهپیمایی 22 بهمن خاطر نشان کرد: مردم در 22 بهمن امسال علی‌رغم برخی بی‌مهری‌ها و کمبودها با همان روحیه اول انقلاب در راهپیمایی شرکت کردند و مسئولان باید قدر این مردم را بدانند.

گفتنی است دکتر عارف در جمع اصلاح طلبان شهرستان علی آباد ضمن تحلییل شرایط کشور بر لزوم همگرای اصلاح طلبان در انتخابات  مجلس آینده تاکید کرد.
 

افزودن نظر جدید