نامه جان کری به ظریف: قانون جدید ویزا هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد نمی‌کند

جان کری به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیارش اجازه نخواهد داد که قانون جدید آمریکا درباره ویزا هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

به گزارش امیدنامه، حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد در پی قریب به 10 روز مذاکره سخت و فشرده وزیر امور خارجه و تیم هسته‌ای با طرف‌های آمریکایی و اروپایی، در نیویورک، وین، بروکسل و تهران، در خصوص قانون جدید ویزا در کنگره آمریکا که با تلاش لابی صهیونیستی به عنوان قسمتی از لایحه بودجه تصویب شده بود و تقریبا امکان وتو را از رییس جمهور گرفته بود، در نهایت امروز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه رسمی خطاب به دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کری در نامه خود تاکید کرده است که ایالات متحده آمریکا به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام و اجرای کامل تعهدات آن کشور بر اساس توافقات به عمل آمده در برجام کاملا متعهد است. کری هم‌چنین تاکید کرده است که دولت آمریکا تغییرات مربوط به قانون روادید آن کشور را با توجه به اختیارات خود به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که دخالتی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران به عمل نیاید. و بالاخره کری تایید کرده است که دولت آمریکا بدین منظور ابزارهای متعددی در اختیار دارد که حتی شامل توقف اجرای این قانون بر طبق اختیارات رییس‌جمهور می‌شود.

جابرانصاری در پایان اضافه کرد: مذاکرات بسیار فشرده کارشناسان ایران و 1+5 در وین کماکان ادامه دارد و طی روزهای اخیر همراه با پیشرفت مطلوبی در جهت حل و فصل آخرین نکات فنی و حقوقی مربوط به اجرای برجام بوده است.

او اظهار امیدواری کرد با این نامه آقای کری مراحل اجرایی شدن برجام طبق جدول زمان‌بندی در ماه دی به سرانجام برسد.

ترجمه نامه کری به شرح زیر است:

وزیر امورخارجه

واشنگتن

19 دسامبر 2015 (28 آذر 1394)

عالیجناب

محمدجواد ظریف

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران

تهران

آقای وزیر عزیز:

​از ملاقات سازنده دیروز تشکر می‌کنم. می‌خواستم با شما در پاسخ به سوالی که جنابعالی در مورد اصلاحیه «برنامه لغو روادید» ما داشتید مکاتبه کنم. ابتدا، می‌خواهم خطاب به جنابعالی تایید کنم که ما به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام کاملا متعهد هستیم. ما به اجرای کامل تعهدات‌مان طبق توافقات پایبند می‌مانیم. تیم ما سخت کار می‌کند تا خود را بدین منظور آماده کند و به محض آن که به روز اجرایی شدن برسیم ما تحریم‌های مربوطه را برخواهیم داشت.

​اینجانب هم‌چنین اطمینان دارم که تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است، و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما این تغییرات را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل صدور ویزاهای تجاری 10 ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در صدور ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است. خوشحال می‌شوم که در این خصوص باز هم صحبت کنم و توضیحات بیش‌تر ارائه کنم.

ارادتمند - جان اف کری

افزودن نظر جدید