واکنش‌ها به جایزه صلح نوبل نرگس محمدی

اعطای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، با واکنش‌های گسترده شخصیت‌ها و نهادهای مختلف ایرانی و خارجی همراه شده است.

به گزارش امیدنامه ،حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: «لایق‌ترین نماد صلح جهانی، سردار فداکاری بود که دو دهه با تروریسم و خشن‌ترین جنایتکاران مبارزه کرد و امنیت منطقه و جهان را تضمین کرد.»
وی در توییتر افزود: «حضور دهها‌میلیونی مردم در تشییع شهید ‌حاج قاسم سلیمانی در ایران و عراق و‌ همدلی جهانیان، باشکوه‌ترین و ماندگارترین اعطای جایزه صلح در تاریخ بود.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز  در واکنش به اعلام نام نرگس محمدی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل خواستار «آزادی فوری» او شد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده حبس نرگس محمدی در زندان اوین تهران را «ناعادلانه» خواند. او همچنین از «شجاعت خلل‌ناپذیر» نرگس محمدی ستایش کرد.

وی در این پیام افزود: «تعهد خانم محمدی به ساختن آینده‌ای که زنان و همه مردم در ایران شایسته آن هستند الهام بخش افرادی است که در همه جا برای حقوق بشر و کرامت اولیه انسانی مبارزه می‌کنند.»

ترانه علی‌دوستی بازیگر سینما و کنشگر حوزه زنان در اینستاگرام در واکنش به جایزه نوبل صلح نرگس محمدی نوشت: «آزادی خواهد آمد. به گواه ‌ رد قدم‌هایی که زنی چون تو بر این خاک به جا گذاشت.»

وی افزود: «آزادی خواهد آمد، چون زنی مثل تو حبس شدنی نبود، نرگس جانم.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «کمیته صلح نوبل، اقدام به اعطای جایزه صلح به شخصی کرده است که به دلیل نقض مکرر قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است، این اقدام را حرکتی مغرضانه و سیاسی کاری دانسته و  محکوم می‌کنیم.»

وی افزود: «اقدام کمیته صلح نوبل، تحرکی سیاسی در راستای سیاست مداخله جویانه و ضد ایرانی برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت مقر کمیته نوبل بوده که نشان‌دهنده انحراف مایوس کننده آن از اهداف اولیه آن و بهره برداری ابزاری از کمیته صلح است.»

وی تصریح کرد: «در بیانیه این کمیته ادعاهای نادرست و خلاف واقعی در مورد تحولات ایران مطرح شده است که حکایت از رویکرد برخی دولت های اروپایی برای جعل اخبار و تولید روایت های مغشوش و انحرافی در مورد تحولات داخلی ایران است. »

وی گفت: «اقدام اخیر کمیته صلح نوبل حلقه ای دیگر از زنجیره فشار محافل غربی علیه ایران است که نتیجه ای جز جزم شدن عزم ملت ایران در پیگیری سیاست مستقلانه خود ندارد و البته این رویکرد نامتعارف و گزینشی هرگز از اذهان آزاداندیشان پاک نخواهد شد.»

علی رحمانی، پسر نرگس محمدی در پاریس گفت که به مادرش که هشت سال است او را ندیده است، «بسیار افتخار می‌کند.»

علی ۱۷ ساله در جریان یک نشست خبری در پاریس گفت: «من به مادرم خیلی خیلی افتخار می‌کنم و خیلی خوشحالم.»
وی افزود که این جایزه پاداشی برای مردم ایران است.

وی که سر کلاس درس بود وقتی برنده نوبل امسال اعلام شد، معتقد است که این جایزه به معنای «افزایش مسئولیت» برای ادامه مبارزه برای برابری است. 

کرملین اعلام کرد که روسیه «هیچ واکنشی» به جایزه صلح نوبل که روز جمعه به نرگس محمدی، کنشگر ایرانی اعطا شد، ندارد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: «نه، ما هیچ واکنشی نداریم.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از انتخاب نرگس محمدی به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل استقبال و آن را «یک گزینه بسیار» قوی توصیف کرد.
وی پس از نشست غیررسمی اتحادیه اروپا در جنوب اسپانیا گفت: «فرانسه از این انتخاب بسیار قوی برای یک مبارز آزادی استقبال می‌کند.»

 

 

افزودن نظر جدید