کتابی از انفلاب که مغفول مانده است

دکتر حبیب الله معظمی پژوهشگر و مدرس دانشگاه در یادداشتی به معرفی کتاب"اقلیم خاطرات" اثر دکتر فاطمه طباطبایی عروس رهبر فقید انقلاب پرداخت.

به گزارش امید،در این یادداشت آمده است:
سالگرد انقلاب است و طبیعتا بحث های جامعه و رسانه ها این روزها امام و اندیشه و انقلاب و مردم است. برای جذابیت بیشتر روزهای دهه فجر بخصوص برای جوانانی که آن ایام را درک نکرده اند در سالگردها سعی می شود نکات بدیع و تازه از انقلاب برای افکار عمومی واگویه و واکاوی شوند. من هم بد ندیدم که در همین رابطه به کتابی اشاره کنم که بخشهای عمده آن امام و انقلاب است اما مغفول مانده است. غفلت از ناحیه کسانی که برای آگاهی جامعه از امام، تقویت ایمان مردم و جوانان به انقلاب و امام و الگوسازی از ایشان برای جوانان و نسل های بعدی، از ترویج این کتاب آنطور که شایسته و سزاوارش است، غفلت کرده اند.
کتاب مورد نظر «اقلیم خاطرات»؛ خاطره نگاری عروس محترم حضرت امام(ره) و همسر حضرت حاج احمد آقا فرزند عزیز و زود از دست رفته امام، سرکارخانم دکتر فاطمه طباطبایی است. بنده به مناسبتی در تحقیقی پیرامون یکی از کم نظیران روحانی و معنوی معاصر بایستی این کتاب را می خواندم. باخواندن این کتاب از این اثرِ با بیان ساده اما شگرف (که در ذیل ویژگی هایی را برمی شمارم که این اثر را واجد چنین توصیفی می دانم) بسی شگفت زده و مسرور شدم. و البته متاسف شدم که چرا رسانه ها و بخصوص رسانه فراگستر و نافذ و علی القاعده عمومی همچون صداوسیما که این سالها باب شده، به برخی کتابهای خاطرات می پردازد بخصوص خاطرات مجاهدت های بانوان که برای آنها قالب های نمایشی و تصویری نیز ترتیب  می دهد، چرا در تبعیضی ناروا  به چنین اثری بی مهری ورزیده است. اما ویژگی های این کتاب :
1- رمانی بودن و دقت در روایت و ذکر جزئیات:
می دانیم یکی از ویژگی های نویسندگان رمان و داستان های بلند که اثر آنها را جذاب و خواننده را باآن اثر تا پایان همراه می سازد، دقت در ذکر جزئیات صحنه ها و رویدادهاست و اقلیم خاطرات بطور جالب و بی نظیری (دست کم در حوزه خاطره نگاری های سیاسی در ایران) همچون یک رمان به جزئیات وقایع و رویدادهای پیرامون(بیت) حضرت امام و شخص نویسنده می پردازد و این توانمندی قلم نویسنده است که کمک می کند تا خواننده علاقمند به حوزه سیاست و حضرت امام آن را تا پایان شیرین و جذاب دنبال کند.
2- خبر از اندرونی و روابط خانوادگی یک رهبر جهانی
در میان کتاب هایی که از رهبران جهان نوشته شده و یا خاطرات آنها ذکر شده است کمتر آنچنان که باید به ذکر روابط خانوادگی آن رهبر پرداخته می شود.اما در اقلیم خاطرات از آنجا که نویسنده آن خود یکی از اعضای بیت و نزدیک به حضرت امام است خواننده از این روابط مطلع و باخبر می شود. اصولا برای مخاطب و آحاد جامعه دانستن مسائل و روابط خانوادگی رهبران سیاسی و چهره ها جذاب و خواندنی است.و اقلیم خاطرات ضمن آنکه خاطره نویسی سیاسی است واجد این جذابیت و کشش نیز است.
3- صمیمیت فوق العاده و پرهیز از خودسانسوری تاریخی ما ایرانیان
در جای جای این کتاب واساساً ملات قلم نویسنده اقلیم خاطرات به گونه ای ریخته شده است که نویسنده بدون هیچ ریا و تظاهر و یا خودسانسوری، صادقانه با صمیمیت بیان خاطره می کند و البته ساده و همدلانه. طبیعتاً سبیه حضرت آیت الله سلطانی طباطبایی که کمترین جلوه نمایی از خود نداشت و در بلندای معنویت همچون خلق خدا زیست و رفتار کرد و رفت، هم اینچنین باید باشد.
4- تقویت تحقق هدفِ الگوسازی از امام در جامعه
یکی از دغدغه های مدیران جامعه بخصوص پس از رحلت امام راحل ترویج اندیشه و رفتار حضرت امام و ارائه الگوی درست و واقعی از حضرت امام بوده است. به نظر نگارنده؛ این کتاب حاوی نکات و مطالب ارزنده ای در تقویت تحقق چنین هدفی است. امامِ دور(برای آحاد جامعه که از دور او را می بینند) و امامِ نزدیک(برای اعضای بیت ایشان) یکی است همچون خود امام که در برابر مردم هیچ ریایی نداشت. این کاری است که اقلیم خاطرات می کند و می گوید. 
5- (کمک به) زمینی کردن امام بعبارتی دست یافتنی و قابل تکرار شدن
با ملاحظۀ ویژگی چهارم، علاوه بر دغدغه ارائه الگوی درست و ترویج امام در جامعه، قابل دسترس و قابل تحقق ببودن الگو و تکرار شدن امام نیز دغدغه بوده است. نگارنده با توجه به خصوصیات خاص حضرت امام که در شرایط زمانی و مکانی خاصی ظهور سیاسی یافتند و نیز با توجه به قانون احتمالات؛ امام را تقریبا تکرار نشدنی می دانم اما همو یک انسان بود که روح خدایی داشت همچون پیامبران که انسانی بودند از جنس همه انسان ها اما با روح و حامل وحی الهی. پس می توان الگوی دینی و اخلاقی و سیاسی حضرت امام را قابل تکرار شدن و دم دستی و قابل دسترس دانست حتی اگر عین او تکرار نشود اما ناشدنی نیست. این چیزی است که در اقلیم خاطرات می توان درک و حس کرد.
6- دادن شناخت از یکی از اطرافیان نزدیک(عروس ) حضرت امام(ره)
بهرحال نویسنده اقلیم خاطرات از نزدیکان حضرت امام است که با این قلم و این اقلیم می توان از توانایی و خصوصیات ایشان نیز آگاه شد که مردان بزرگ، خاندان و یاران بزرگ نیز دارند.
 

افزودن نظر جدید