گاف «وطن امروز» در انتشار سخنان رهبری

روزنامه “وطن امروز” منتسب به مهرداد بذرپاش که به یکباره و پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل آنچه که مشکل مالی خوانده می شد، از انتشار باز ایستاد، اخیرا درباره بیانات مقام معظم رهبری درباره نیاز هسته ای کشورمان دچار گاف عجیبی شده است.

به گزارش امید،این روزنامه پس از دیدار رهبر انقلاب با مسئولین نظام سعی کرد از بیانات معظم له، تیتر “نیاز ایران ۱۹۰هزار سانتریفیوژ” را استخراج کند غافل از اینکه دچار گاف بزرگی در این خصوص شده است.

این روزنامه در حالی این تیتر را به عنوان تیتر یک خود در روز سه‌شنبه انتخاب کرد، که مقام معظم رهبری در سخنرانی مذکور نامی از  سانتریفیوژ به میان نیاورده اند بلکه صرفا  از کلمه “سو” استفاده کرده اند.

ایشان در دیدار با مسئولین نظام دقیقا این جمله را بیان کرده بودند: “مسئولین ما می گویند ما به ۱۹۰ هزار “سو” احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو سال دیگر و پنج سال دیگر نباشد، امّا این نیاز قطعی کشور است، خب، باید نیاز کشور تأمین بشود”.

در استفاده نابجا از واژه ها توسط برخی رسانه ها، همین نکته بس که ۱۹۰هزار “سوی” بیان شده توسط رهبر انقلاب، به ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ معنی شده، در صورتی که با سانتریفیوژهای نسل جدید، ۱۹۰ هزار سو با کمتر از ۱۰ هزار سانتریفیوژ نیز تامین می‌شود.

فرق سو و سانتریفیوژ چیست؟

“سو” ﯾﻚ واﺣﺪ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی اﺳﺖ ﻛه ﺑه‌طﻮر ﺧﺎص در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی هسته‌ای ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار می‌ﮔﯿﺮد. به طور علمی، ﺳﻮ، ﻳﻚ واﺣﺪ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی اﺳﺖ ﺟﮫﺖ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻘﺪار ﻛﺎر ﻻزم ﺑﺮای ﺟﺪاﺳﺎزی، اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﺒﻚ ﻋﻨﺼﺮ اوراﻧﯿﻮم  از اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﻨﮕﯿﻦ‌ﺗﺮ آن در اوراﻧﯿﻮم طﺒﯿﻌﻲ جهت اﻳﺠﺎد ﻣﺤﺼﻮل نهایی ﻛﻪ از اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﺒﻚ‌ﺗﺮ ﻏﻨﻲ‌ﺗﺮ اﺳﺖ.

هرﭼﻪ ﭘﺎراﻣﺘﺮ “ﺳﻮی” ماشین‌ها  اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ، ﺗﻌﺪاد ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺳﺎﻧﺘﺮﻳﻔﯿﻮژ ﻛﻤﺘﺮی جهت ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﻮﺧﺖ ﻧﯿﺮوﮔﺎه ﻻزم خواهد ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ھﺰﻳﻨﻪ ﺛﺎﺑﺖ اوﻟﯿﻪ ﺳﺎﺧﺖ و راه‌اﻧﺪازی ﺗأﺳﯿﺴﺎت ﻏﻨﻲﺳﺎزی، اﻓﺰاﻳﺶ “سو” ﺑﻪ‌ﻣﻨﺰﻟﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮان ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﻮﺧﺖ ﺟﮫﺖ اﺳﺘﻔﺎده در ﻧﯿﺮوﮔﺎه هسته‌ای خواهد ﺑﻮد و اﻳﻦ ﻗﻀﯿﻪ از ﻟﺤﺎظ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺎﺋﺰ اهمیت است.

اگر بخواهیم به‌صورت ساده‌تر و بر اساس میزان سانتریفیوژ به این موضوع بپردازیم، باید گفت که ماشین‌های نسل ۱ که امروزه در ایران به IR1 شهرت یافته‌اند، ماشین‌هایی با ظرفیت ۱ تا ۱٫۲ سو هستند که بنا بر اظهارات کارشناسان درباره نیاز ایران در مباحث مربوط به غنی‌سازی، در صورت استفاده از این ماشین‌ها ایران نیازمند ۱۹۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نسل یک است.

اما این همه ماجرا نیست و با استفاده از ماشین‌های نسل‌های بالاتر، تعداد سانتریفیوژ می‌تواند کاهش یابد به‌نحوی که ماشین‌های نسل ۲ امروز ظرفیت ۵ سو غنی‌سازی دارند که در این صورت برای ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی نیاز به ۳۸ هزار  ماشین سانتریفیوژ است.

همچنین ماشین‌های نسل ۸ که جدیدترین ماشین‌های سانتریفیوژ هستند، از ظرفیت ۲۴ سو غنی‌سازی برخوردارند که در صورت استفاده تام و تمام از این ماشین‌ها نیاز به ۸۰۰۰ ماشین نسل ۸ داریم.

نکته جالب اینجاست که برخی رسانه‌های غربی نیز  از واژه “سانتریفیوژ” برای صحبت های رهبر انقلاب استفاده کرده اند، که یکسان شدن تیتر این روزنامه داخلی با رسانه های غربی برای تحت تاثیر قرار دادن روند مذاکرات هسته ای قابل توجه است.

دیدگاه‌ها

اینکه دکتر روحانی گفتند یبسوادان باز هم مصداق عینی اش همین بذر پاش وروزنامه اش است

افزودن نظر جدید