تحلیلی از عملکرد این روزهای رئیس مجلس

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان نوشت: تحلیل عملکرد این روزهای علی لاریجانی، کمی سخت شده است. چراکه مردی که با یک صلوات، پرونده برجام را در مجلس بست، اخیراً به نظر می‌رسد که منتقد اقدامات دولت و وزرایش شده است. آن هم دولتی که حزب نزدیکش در انتخاب ریاست مجلس، برای او سنگ تمام گذاشت. حزبی که در ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات اخیر مجلس دهم در قالب ائتلاف امید حضور پیدا کرد اما در نهایت بحث که بر سر ریاست مجلس شد، به گونه دیگری عمل کرد. حال از شواهد اینطور بر می‌آید که در این شرایط فعلی، لاریجانی برگ اصلی خود را رو کرده و دوباره جامه منتقدانه‌اش را بر تن کرده است. در این میان اما حامیان دولت همچنان امید به ریاست مجلس برای کمک به حل برخی چالش‌ها با نمایندگان مجلس داشتند. این چالش‌ها البته کاهش یافت اما حل نشد. چراکه وزرا، رفت و آمدهایشان به بهارستان کم شد اما قطع نشد. البته نمی‌توان چنین انتظاری هم داشت چراکه نمایندگان موظف به انجام وظایف نمایندگی خود هستند و یکی از وظایف نمایندگی نیز ایجاب می‌کند که نمایندگان از وزرا سؤال بپرسند و در صورت لزوم حتی آنها را استیضاح کنند.
واکنش لاریجانی به برگزاری کنسرت در قم

چندی پیش بازار لغو کنسرت‌ها و اعتراض به برگزاری کنسرت‌ها در مشهد داغ و دامنه آن به قم هم کشیده شد. ماجرای اعتراض‌ها در قم از آنجا شروع شد گروهی به اسم مهبد در شهر قم کنسرتی برگزار کردند. کنسرتی که ساعت‌ها سکوتی را بر فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور حاکم کرد. با وجود تمام کش مکش‌ها و لغو برگزاری کنسرت‌ها در مشهد، برگزاری نخستین کنسرت موسیقی در شهری چون قم، فضای رسانه‌ای و فرهنگی کشور را مورد تأثیر قرار داد. پس از آن بود که صدای فریاد مخالفان با برگزاری کنسرت‌ها با هر دلیلی شنیده شد. مخالفانی که خواهان لغو کنسرت‌ها در شهر قم بودند. در همین راستا نیز در حالی که انتظار می‌رفت، علی لاریجانی موضعی همسوتر با سیاست‌های فرهنگی دولت اتخاذ کند و آتش انتقادات را شعله ور تر نکند اما نامه‌ای را علیه برگزاری کنسرت‌ها در قم ب همراه نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری این شهر امضا کرد. علی لاریجانی، احمد امیرآبادی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به برگزاری یک کنسرت در شهر قم و اعتراض مراجع تقلید نسبت به این مسئله بیانیه نوشتند و آن را به امضاء نمایندگان مجلس رساندند. این عملکرد لاریجانی هر چند که بر اساس وظایف نمایندگی‌اش بود اما شاید انتظار می‌رفت که او سنجیده‌تر و موضعی متعادل‌تر اتخاذ کند

گلایه رئیس مجلس از دولت به رهبر انقلاب

علی لاریجانی، اما در اقدامی دیگر در نامه‌ای به رهبر انقلاب، درباره نواقص لایحه برنامه ششم توسعه توضیحاتی داد. او در این نامه با بیان نقص‌های این برنامه 2 راهکار نیز پیشنهاد داده که بر اساس آن اولین راهکار تدوین و ارائه یک لایحه جدید به مجلس توسط دولت بوده و دومین راهکار هم تکمیل و نگارش لایحه فعلی دولت در پارلمان بوده است. اما نکته ماجرا اینجاست که این اتفاق اما در حالی رخ که معمولاً لاریجانی و دولت تعاملاتشان به گونه‌ای بود که مسائل را قبل از علنی شدن، حل و فصل می‌کردند. چه آنکه در موارد دیگر نیز شائبه‌های لابی‌های پشت پرده لاریجانی و رئیس دولت مانند ماجرای برجام و یا قراردادهای جدید نفتی به گوش رسیده بود. چه آنکه سر موضوع قرار دادهای جدید نفتی، علی رغم مخالفت‌های برخی اصولگرایان متمایل به جبهه پایداری، لاریجانی بدون هیچ گونه جلسه علنی و یا غیر علنی از اختیارات خود استفاده کرد و آن را تصویب کرد. این اتفاق قطعاً بدون هماهنگی و یانظر دولت نمی‌توانست افتاده باشد. اما حالا چه شده که دیگر لابی‌های پشت پرده جواب نمی‌دهد و موضوع به نامه‌های رسانه‌ای کشیده می‌شود، جای سؤال دارد.

واکنش لاریجانی به سخنان ظریف

محمد جواد ظریف، یکی از وزرایی است که به جرئت می‌توان گفت، بیشترین تعامل را با مجلس دهم داشته است. او حتی بارها اعلام کرده است که هر اندازه که نیاز به توضیح اتفاقات پیرامون برجام و مذاکرات باشد، حاضر است در مجلس حضور پیدا کند. از همین رو در ادامه این تعاملات با بهارستان او هفته جاری به صحن علنی نمایندگان برای پاسخ به سؤال کریمی قدوسی نماینده مشهد رفت. وزیر امور خارجه کشورمان ابتدا با آرامش به شرح ماوقع پرداخت اما در نهایت در پاسخ به سؤال کریمی قدوسی که از جا به جایی‌های وزارت خارجه، می‌پرسید با صدای بلندی گفت که چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی و امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ چگونه به خودتان جرات می‌دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟! من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نمی‌دهم هیچ کدام از همکارانم مورد سؤال قرار بگیرند. هیچ کسی حق ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه بکند، به شما هم اجازه نمی‌دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی ایران بزنید. این صحبت‌ها البته مورد نقد علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم قرار گرفت که منجر به عذر خواهی ظریف نیز شد. اما علی لاریجانی نیز این موضوع را پس از 2 روز بدون واکنش نگذاشت. مردی که برجام را با صلواتی تصویب کرد، در صحن علنی مجلس، از وزیر امور خارجه کشورمان گلایه کرد و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس گفت که وزیر نمی‌تواند برای چگونه صحبت کردن نمایندگان مجلس تعیین تکلیف کند، بنده به این موضوع رسیدگی می‌کنم و می‌گویم متن دقیق صحبت‌های آقای ظریف را برای بنده بیاورند تا بررسی کنیم ببینیم وزیر امور خارجه در نشست روز یکشنبه مجلس در پاسخ به سؤال آقای کریمی‌قدوسی نماینده مشهد چه گفته است.

با تمام این نشانه‌ها و اوصاف می‌توان گفت که شاید علی لاریجانی دیگر بنای تعاملش با دولت را بسته است و این اتفاق درحالی می‌تواند بیفتد که او فکرهای جدیدی در سر داشته باشد. در این راستا نیز زمزمه‌هایی از کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شنیده می‌شود. حال اینکه آیا این رفاقت قرار است به رقابت تبدیل شود که باب تعاملش بسته شده، سوالی است که پاسخ آن طی ماه‌های آینده روشن خواهد شد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید