غریب‌پور: برای آشوب علیه وزارت ارشاد، هر روز طرح تازه‌ای می‌‌ریزند

بهروز غریب‌پور از دخالت دست‌های پنهان در حوزه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش امید به نقل از آفتاب،غریب‌پور با ابراز ناراحتی از سنگ‌اندازی برخی از افراد غیرمتخصص در حوزه فرهنگ به خبرنگار «آفتاب« گفت: برخی با ایجاد بحران در مسیر وزارتخانه آقای جنتی فرهنگ را به مرغ عروسی و مرغ عزا تبدیل کرده اند.

غریب‌پور عملکرد وزارت ارشاد را مثبت دانسته و گفت: علی‌رغم هجمه‌ها مدیران وزارت ارشاد عرصه گسترده‌تری برای فرهنگ فراهم کرده‌اند.

 حمله گروه‌های تندرر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیراً رنگ‌وبوی جدی‌تری گرفته است. در حالی که برخی از گروه‌های تندرو داخل مجلس علی جنتی را تهدید به استیضاح می‌کنند، بسیاری از هنرمندان از رفتارهای این گروه‌های تندرو ناراضی هستند.

بهروز غریب‌پور نیز مانند بسیاری از هنرمندان از موضع‌گروه‌ها این گروه‌های افراطی انتقاد کرد. غریب‌پور کارگردان باسابقه تئاتر و مدیر و بنیان‌گذار فرهنگ‌سرای بهمن است. وی تاکنون سمت‌هایی مانند ر ئیس مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان و بنیان‌گذاری و مدیریت خانه هنرمندان ایران را نیز بر عهده داشته است. وی در سال 86 و زمانی که مسئولیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر را برعهده داشت به دلایل نامعلومی توسط مدیران وقت کنار گذاشته شد.

غریب‌پورگفت: با اینکه هنرمندانی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند، چارچوب‌ها و خطقرمزها را می‌شناسند، عده‌ای هر روز پارامترهای جدیدی را مطرح می‌کنند تا برای این وزارتخانه بحران‌آفرینی کنند.

وی ادامه داد: عده‌ای هر روز تلاش می‌کنند با آشوب کردن، طرح تازه‌ای بریزند و دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بسته و مجوزهای قانونی نهاد متولی فرهنگ را بی‌اعتبار کنند. بنابراین ما شاهد هستیم فیلمی که مجوزهای قانونی را طی کرده به دلیل سلیقه برخی افراد در اکران با مشکل مواجه می‌شود.

غریب‌پور به سابقه تاریخی مدیریت دولتی فرهنگ اشاره کرد وگفت: «در دوره‌های گوناگون تاریخ معاصر نگاه و رابطه دولت‌ها به مقوله فرهنگ متفاوت بوده است. بعد از انقلاب اسلامی نگاه به مقوله فرهنگ، دولتی و همراه با سامان‌دهی و دادن یک‌سری اختیارات به هنرمندان بود که الان با وجود گسترش ارتباطات این نگاه نیازمند تغییراتی است. در سوی دیگر این ماجرا هنرمندان قرار دارند که باید شرایط فرهنگی و اجتماعی تاریخی خود را شناخته و به آن احترام بگذارند. این رابطه همیشه در بزنگاه‌هایی مانند مدیریت، تخصیص بودجه و حد و مرز دخالت دولت دچار افت‌وخیز می‌شده و این را نمی‌وان به دولتی خاص منتسب کرد.

غریب‌پور از نابسامانی‌های دولت گذشته و برجای‌ماندن آن برای دولت فعلی نیز سخن گفته و افزود: «متاسفانه آقای احمدی‌نژاد و دولت قبلی سعی می‌کردند همه افراد اعم از متخصص و غیرمتخصص را راضی کنند به همین دلیل است که به‌جای تمرکز در سامان‌دهی فعالیت‌های تعریف‌شده تئاتر، شاهد افزایش جشنواره‌های گوناگون تئاتر بودیم. اتخاذ این رویکرد از آشفتگی و عدم شناخت و نبود برنامه‌ریزی مناسب مدیران فرهنکی دولت گذشته حکایت می‌کند.»

وی در ادامه به دستاورد نگاه افراطی به فرهنگ پرداخت و گفت: عده‌ای فرهنگ را مرغ و عروسی عزا می‌دانند. شواهد نشان می‌دهد وزارت ارشاد با دست‌های ناشناخته‌ای مواجه شده است که می‌خواهند با سنگ‌اندازی در جریان فعالیت‌های هنری زمینه خروج هنرمندان از کشور را فراهم کنند. البته شاید برخی از افراد بخواهند به بهانه توقیف‌شدن اثر خود، شهرت‌آفرینی کنند اما اکثریت هنرمندان دلسوز چنین نگاهی ندارند و نباید همه را به یک شکل قضاوت کرد.

غریب‌پور گفت: به نظرم این رویکرد افراطی برخی اشخاص و گروه‌ها علی‌رغم ادعای این افراد دلسوزانه نیست. صدالبته این نگاه ضرر فراوانی برای فرهنگ کشور به بار خواهد آورد. البته این رویکرد یک‌سویه در عصر ارتباطات و در قرنی که ما درآن زندگی می‌کنیم کارآیی ندارد زیرا نمی‌توان عقربه‌های ساعت را به عقب کشید و با نگاه گذشته برای مسائل امروز تصمیم گرفت.

افزودن نظر جدید