جزئیات تغییر روسای دانشگاه‌ها

معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه اولویت وزارت علوم تغییر روسای دانشگاه‌ها نیست، گفت: برخی از دانشگاه‌ها احساس می‌کنند اعزام هیات با هدف تغییر روسا انجام می‌شود که این فضا به هیچ وجه درست نبوده و نباید ایجاد شود.

به گزارش امید به نقل از خانه ملت؛سعدالله نصیری قیداری، درباره اخباری مبنی بر مطرح شدن نام محمدرضا عارف برای ریاست دانشگاه تهران، گفت: زمانی این موضوع مطرح بود اما بعدها شنیدیم که ایشان تمایلی برای این کار ندارد.

وی ادامه داد: زمانی که آقای فرجی‌دانا برای وزارت علوم از مجلس رای اعتماد گرفت این موضوع مطرح شد که همان زمان آقای عارف هم جایی ابراز علاقه کرده بود که حتی برای معاون اولی رئیس جمهور تمایلی ندارم اما ممکن است اگر ریاست دانشگاه تهران پیشنهاد شود بپذیرم.

معاون پارلمانی وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه تهران در مجموعه آموزش عالی کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: رئیس دانشگاه تهرن در حد وزیر، احترام و جایگاه دارد.

نصیری تاکید کرد: بعدها که دوباره بحث حضور آقای عارف به عنوان رئیس دانشگاه تهران مطرح بود، شنیدیم که ایشان قبول نکردند که این آخرین اطلاعی است که من دارم و اگر ایشان اخیرا دوباره مطرح شدند از آن بی‌خبرم.

وی درباره هرگونه  تمایل یا رایزنی وزارت علوم با عارف برای ریاست دانشگاه تهران، گفت: در این زمینه باید از وزیر علوم کسب اطلاع کنید.

نصیری درباره برنامه وزارت علوم برای تغیییر رئیس دانشگاه تهران، گفت: برخی موضوعات در رسانه‌ها مطرح می‌شود که روح وزارتخانه، وزیر و معاونان از آن بی‌خبر است، ضرورت دارد رسانه‌ها در طرح چنین موضوعاتی به افکار عمومی توجه کرده و بدانند که چنین خبرسازی‌هایی چگونه موج بی‌اعتمادی را در جامعه و به ویژه رسانه ها ایجاد می‌کند.

معاون پارلمانی وزیر علوم با انتقاد از خبرسازی برخی رسانه‌ها درباره تغییر رئیس دانشگاه الزهرا، تصریح کرد: بهتر است چنین اخباری به طور مستقیم از زبان وزیر، معاونان یا کسانی که مسئولیت دارند منتشر شود.

وی درباره برنامه وزارت علوم برای تغییر رئیس دانشگاه تهران، گفت: این موضوع در مسئولیت وزیر است و من از آن اطلاعی ندارم.

 

اعزام هیات نظارت به دانشگاه ها برای تغییر روسا نیست

نصیری قیداری با بیان اینکه تاکنون به 50 دانشگاه هیات نظارت 3 نفره اعزام شده است، تاکید کرد: اعزم این هیات‌ها جزو وظایف وزارت علوم بوده که هدف از اعزام آنها فقط تغییر رئیس دانشگاه نیست، برخی از دانشگاه‌ها احساس می‌کنند اعزام هیات با هدف تغییر روسا انجام می شود که این فضا به هیچ وجه درست نبوده و نباید ایجاد شود.

وی ادامه داد: این هیات علاوه بر مسایل آموزشی، پژوهشی، مالی و اطلاعات دیگر در زمینه عملکرد مدیران دانشگاه‌ها اطلاعاتی را برای وزارت علوم می‌آورند.

معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یادآور شد: بر اساس اطلاعاتی که تاکنون جمع بندی شده از بین 50 دانشگاهی که هیات به آنها اعزام شده، روسای 15 دانشگاه دوران 8 ساله ریاست شان (2 دوره 4 ساله) به پایان رسیده که اگر بخواهند به ریاست شان ادامه دهند باید اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ شود بنابراین روسای این 15 دانشگاه باید جا به جا شوند.

نصری قیداری با بیان اینکه رئیس یک دانشگاه از بین این 50 دانشگاه که هیات نظارت به آنها اعزام شده 13 سال است که تغییر نکرده است، تاکید کرد: این کار به لحاظ قانونی صحیح نیست البته رئیس این دانشگاه به دلیل اینکه حکم‌شان لغو نشده و حکم جدیدی هم داده نشده به ریاست خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: روسای 7 دانشگاه نیز یا استعفا داده، یا تمایلی به ادامه کار ندارند یا اینکه به دلیل کسالت قصد معالجه دارند که باید افراد دیگری جایگزین آنها شوند.

معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری، گفت: همچنین روسای 7 دانشگاه ابقا شدند به این معنی که جمع‌بندی هیات نظارت اعزامی به این دانشگاه‌ها رضایت از عملکرد روسای آنها بوده که باید به کارشان ادامه دهند.

نصیری قیداری با بیان اینکه اولویت وزارت علوم تغییر روسای دانشگاه‌ها نیست، تصریح کرد: ما بسیار استقبال می کنیم که روسا با کارنامه کاری خوب را در سمت خود ابقا کنیم.

وی با بیان اینکه طبق اعلام نظر هیات اعزامی به دانشگاه‌ها، تغییر روسای 5 دانشگاه فوریت ندارد، افزود: نظر هیات نظارت این بوده که شرایط این دانشگاه‌ها بحرانی نبوده و می‌توانند به کار خود ادامه دهند تا در فرصت بیشتر و طی مشورت با استاندار، نمایندگان و امام جمعه استان مربوطه زمینه تغییر آنها فراهم شود.

معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تاکید کرد: همچنین 6 دانشگاه از بین 50 دانشگاه که هیات نظارت به آنها اعزام شده حکم 4 ساله شان به پایان رسیده و باید حکم جدید برای آنها زده شود.

نصیری قیداری افزود: در این میان تنها 9 دانشگاه بوده که حکم روسای آنها زیر 4 سال بوده اما روسای برخی از آنها تغییر کرده و بعضی دیگر هم تغییر خواهند کرد.

معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری، با بیان اینکه در مجموع روسای 22 دانشگاه تغییر کرده‌اند، گفت: تعدادی که عوض شدند از افرادی بودند که یا استعفا داده یا تمایل به ادامه کار نداشتند یا طبق نظر هیات تغییر روسای آنها فوریت داشته یا اینکه دوره مدیریت 8 ساله آنها پایان یافته بود.

افزودن نظر جدید