خامسیان: کلید واژه «سکوت» برای دکتر عارف شکست خواهد خورد

شفقنا نوشت: گاهی انتقاداتی در رسانه ها به خصوص در فضای مجازی نسبت به دکتر محمدرضا عارف وارد می شود مبنی بر اینکه این شخصیت سیاسی نسبت به مسایل و مشکلاتی که کشور و مردم با آن روبه رو می‌شوند، سکوت اختیار می کند و اقدام، صحبت یا موضع گیری خاصی از سوی او شاهد نیستیم. علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دفتر دکتر محمدرضا عارف در توضیح به شفقنا در رابطه با این انتقادات نکاتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای پاسخ به این سوال باید به انتخابات سال ۹۲ برگردیم. فضای قبل از انتخابات سال ۹۲ یک فضای بی روح بود؛ بخشی از جریان اصلاح طلب یا بخش غالب این جریان برای ورود به عرصه انتخابات بی انگیزه بودند. آقای عارف آن زمان متوجه شد که این بی انگیزگی می تواند جریان اصلاح طلب را تا ماهها و سال ها به کما ببرد چون پس از تحولات سال ۸۸ متأسفانه این جریان کنار گذاشته شد و این بی انگیزگی باعث می شد که این روند ادامه پیدا کند و برای این جریان اصیل انقلاب خطرناک بود.

او ادامه داد: دکتر عارف به همراه جوانانی که با ایشان کار می کردند، در آن زمان تصمیم گرفتند که وارد عرصه انتخابات شوند، بسیاری نسبت به این موضوع با شک و تردید نگاه می کردند و انتخابات پر شور و حرارت را بعید می دانستند و همچنین معتقد بودند جریانی غیر جریان حاکم آن زمان نمی تواند پیروز انتخابات شود؛ اگر به آن مقطع رجوع کنیم می بینیم که دکتر عارف در آن برهه زمانی یکه و تنها و بدون اینکه همراهی بخش هایی از جریان اصلاح طلب را به همراه داشته باشد، وارد عرصه شد. بعدها که ایشان وارد عرصه شدند برخی از نخبگان جریان اصلاح طلب نیز به میدان آمدند، همان افرادی که بی انگیزه بودند به سبب کنش آقای عارف و تیم همراهشان وارد عرصه انتخابات شدند و آن حماسه را رقم زدند و باعث شدند که آقای روحانی پیروز انتخابات شود و تحولات کشور سمت و سوی دیگری برود و آنچه که جریان رقیب می خواست ادامه پیدا نکند.

خامسیان پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات سال ۹۲ را یکی از توفیقات دکتر عارف دانست و اظهار کرد: تمام تلاش دکتر عارف این بود که گفتمان اصلاح طلب درجا نزند و به همین دلیل وارد عرصه شد و ایثار کرد و این روند قاعدتاً باید ادامه پیدا می کرد به همین دلیل ایشان پس از سال ۹۲ هم سعی کرد سرمایه اجتماعی که در سال ۹۲ و کنش سیاسی خود کسب کرده بود را معطوف به شخص خود نکند و این سرمایه اجتماعی را هم در سطح کل نظام و هم برای گفتمان اصلاح طلبی گسیل دهد .
وی افزود: دکتر عارف یک فرد اجرایی تمام عیار است و تاکنون هم سابقه حضور در مجلس را نداشتند، در انتخابات مجلس دهم هم رد صلاحیت های نسبتاً گسترده ای صورت گرفت و مجدداً شک و تردیدی به وجود آمد که لیست واحدی تحت عنوان لیست امید شکل می گیرد یا خیر. به یاد دارم در ۱۶ آذرماه ۱۳۹۴ که آقای دکتر عارف در دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی داشتند، پس از اتمام سخنرانی با ایشان به سمت دفتر در حال حرکت بودم که در ارتباط با حضور ایشان در انتخابات مجلس پرسیدم و گفتم: با توجه به اینکه مجلس فضای اجرایی متفاوتی دارد و الزامات دیگری را می طلبد، آیا وارد عرصه می شوید؟ ایشان گفت: «من تاکنون در مجلس نبودم و بیشتر کار اجرایی انجام دادم، ولی اگر وارد این عرصه نشوم، بعید می دانم که یک لیست واحد برای انتخابات شکل بگیرد.» به همین دلیل حضور ایشان در عرصه انتخابات مجلس دهم به نوعی ایثار دوم آقای عارف بود.
 
مسئول روابط عمومی دفتر دکتر محمدرضا عارف تصریح کرد: دکتر عارف با اینکه می دانستند ممکن است روحیاتشان با روحیات مجلس هم سو نباشد و غلبه کار اجرایی بر غلبه فعالیت مجلسی می چربید، با این حال به دلیل نگاهی که داشت مبنی بر اینکه یک لیست جامعی شکل بگیرد، وارد عرصه انتخابات شد و رأی اول مردم تهران را کسب کرد.
 
خامسیان نکته ای در مورد مجلس فعلی بیان و خاطرنشان کرد: مجلس فعلی قابل قیاس با مجالس گذشته نیست، هیچ جریانی، جریان غالب نیست، متأسفانه به خاطر رد صلاحیت هایی که صورت گرفت، جریان اصلاح طلب از بخشی از افرادی که آن زمان تمایل به حضور در لیست امید داشتند حمایت کرد، ولی بعد از شکل گیری مجلس رو در روی فراکسیون امید قرار گرفتند و کار برای آن ائتلافی که در داخل مجلس شکل گرفت تا حدودی سخت شد.
وی با اشاره به اینکه شخصیت هایی مانند دکتر عارف، شخصت هایی ملی هستند و اصولاً نباید با افراد مختلف مقایسه شوند؛ گفت: هر کسی یک کار ویژه ای برای خود تعریف کرده است، دکتر عارف هم برای خود در داخل مجلس دهم کار ویژه ای تعریف کرده تا بتواند برای پیشبرد اهداف کلان اولاً بسیاری از طرح هایی که ارایه می شود به عنوان طرح های اختصاصی آن فراکسیون نمود پیدا نکند که یک اجماعی شکل بگیرد و این اجماع پشت سر آن طرح تصویب شود و شاهدیم که برخی از این طرح ها تا حدودی موفقیت آمیز بود. به عنوان مثال منشأ طرح بازنشستگی که در این چند وقت اخیر مطرح شد، از فراکسیون امید بود ولی افراد دیگری هم دخیل کردند که تنها به عنوان یک فراکسیون خاص تلقی نشود و ایجاد حساسیت نکند. البته شاید برخی برای اینکه فراکسیون خود را تبدیل به برند کنند، این طرح و برنامه ها را به نام فراکسیون خود تمام می کرد، ولی آقای عارف و همکارانشان در فراکسیون امید اجماعی را در داخل مجلس شکل دادند که بتوانند این طرح رأی بیاورد و تاحدودی هم منشأ اثر شده که البته انتظار داریم که مدیران بازنشسته با این قانون همراهی  بیشتری کنند. نمونه هایی از این دست بسیار است، اما به هر ترتیب منشأ اثربودن یک فرد را نباید تنها در بلند صحبت کردن و بعضاً کنش های احساسی خلاصه کنیم، باید تأثیرگذاری فرد را در طول یک بازه زمانی بلند مدت دید.
وی افزود: کلید واژه «سکوت» برای دکتر عارف طراحی کردند که متأسفانه در داخل جریان اصلاحات برخی افراد به صورت غیر عمد و بعضاً عامدانه این اقدام را انجام دادند و باعث سوء استفاده جریان رقیب اصلاحات نیز شده است. اینکه بخواهیم بر فردی که تأثیرگذاری او تنها منوط به داخل گفتمان اصلاحات نیست بلکه تحت عنوان چهره ملی و تأثیرگذار می تواند منشأ اثر باشد چنین برچسبی را بزنیم اصلاً صحیح نیست. دکتر عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای انقلاب فرهنگی است و مورد تأیید ارکان نظام هست و به عنوان تنها اصلاح طلبی است که از سوی رهبری دو حکم دارد، اینکه عده ای بخواهند با کلید واژه سکوت فردی با این تراز علمی را حذف کنند مطمئنا ناکام خواهند ماند. چرا که  معتقدم باید از تجارب تاریخ درس بگیریم، در مورد شخصیت های موثر تاریخ کشور خودمان هم دیده شده که بعضاً می خواستند با یکسری کلیدواژه هایی یک فردی را تخریب و حذف کنند که نتیجه عکس داده است. البته صحبت های من نافی این نیست که عملکرد دکتر عارف و جریان اصلاحات قابل نقد نیست چرا که اشخاص هم عملکردهای قابل نقد دارند. دکتر عارف بارها تأکید کردند که عملکردشان قابل نقد است و نقدها را با دل و جان می پذیرند.
خامسیان گفت: من فکر می کنم که باید در یک نگاه دراز مدت دید که یک فرد در چه کاری می تواند منشأ اثر باشد. ما اگر بخواهیم فهرست بار به عملکرد یک شخص نگاه کنیم باید ببینیم که در چه بزنگاه هایی ایشان یا گفتمانی که راهبری می کند در داخل مجلس تأثیرگذار بوده است. بیشترین نقدهایی که در مورد عملکرد ایشان صورت می گیرد در داخل پارلمان است، ولی من ورای آن می گویم چرا که ایشان خارج از مجلس هم به عنوان یک شخصیت ملی تاثیر گذار است..
 
وی به برخی از اقدامات دکتر عارف اشاره و خاطرنشان کرد: در ارتباط با تضییع حقوق هایی که در زمینه حقوق شهروندی صورت می گیرد ایشان بی سر و صدا مذاکراتی با افرادی موثر در نهادهای ذی مدخل  داشتند و اثرات آن هم مشاهده شد، یا در ارتباط با حصر رایزنی های مختلفی انجام شد که متأسفانه به خاطر برخی از اظهارنظرها این روند، استمرار پیدا نکرد.
وی درباره علت رسانه ای نشدن بخشی از اقدامات دکتر عارف، گفت: نگاهی که دکتر عارف به برخی موضوعات دارند این است که رسانه شدن برخی اقدامات مانع از نتیجه بخش شدن رایزنی ها می شود شاید بسیاری اگر جای ایشان بودند، فعالیت های خود را مطرح و رسانه ای می کردند تا از رهگذار آن برای خود امتیازی کسب کنند اما دکتر عارف به تأثیرگذار بودن بیشتر توجه دارند تا امتیازگیری!
وی افزود: نگاه دکتر عارف به سیاست یک نگاه علمی است و کمتر کسی را داریم که به سیاست چنین نگاهی داشته باشد به همین دلیل تأثیرگذار بودن در مقاطع مختلف برای ایشان بسیار مهمتر از مسایل روزمره است و بسیاری از کارهایی که ایشان انجام می دهد، بنا به خواسته ایشان رسانه ای نمی شود، به این دلیل که اگر رسانه ای شود شاید اثر خودش را نگذارد و روندی که پیش روی خودشان ترسیم کردند با چالش هایی مواجه شود. باید یادآور شوم همانگونه  که شخص آقای عارف بارها تاکید کردند از نقد های منصفانه استقبال می شود ولی برخی از صحبت هایی که می شود مخصوصاً طراحی کلیدواژه «سکوت» برای ایشان یک طراحی شکست خورده ای است که مطمئناً یک روزی هم کسانی که این کلید واژه را برای ایشان به کار بردند، پشیمان خواهند شد.
خامسیان در پاسخ به اینکه کسانی که در تلاش جهت تخریب شخصیت سیاسی دکتر عارف هستند، با چه هدف و انگیزه ای چنین اقداماتی را انجام می دهند و بیشتر از چه گروهی هستند؟ اظهار کرد: من در مقامی نیستم که در مورد قصد و هدف این افراد نیت خوانی کنم، ولی معتقدم که متأسفانه در داخل جریان اصلاحات برخی از افراد ناخواسته از بیرون این جریان مدیریت می شوند که با طرح برخی از صحبت ها شخصیت اجتماعی یک فرد را تحت الشعاع قرار دهند. تا انتخابات ۱۴۰۰ فاصله زیادی داریم، از اکنون عده ای با طرح زودهنگام انتخابات ۱۴۰۰ و دوگانه و سه گانه سازی هایی که انجام می دهند قصد دارند افرادی را رو در روی هم قرار دهند که این کار ناصوابی است. از سوی دیگر قبل از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس را داریم و صحبت های زودهنگام در این خصوص آن هم در داخل جریان اصلاحات به نظر می رسد که آنچنان با پختگی سیاسی همراه نباشد. من فکر می کنم نخبگان ما در داخل جریان اصلاحات باید بیش از پیش پخته تر صحبت کنند تا تلقی نشود که در داخل جریان اصلاحات به هم ریختگی وجود دارد.
وی ادامه داد: دکتر عارف در واکنش به بسیاری از صحبت هایی که  بیان می شود، واکنشی نشان نمی دهند در صورتی که حق طبیعی ایشان است که در ارتباط با مسایلی که مربوط به خودشان هست، صحبت یا اظهارنظر کنند ولی به هر حال از برخی مسایل عبور می کنند تا به اختلافات در داخل ارودگاه اصلاحات دامن نزنند.
 
خامسیان تصریح کرد: جریان رقیب مترصد یک فرصت و منفذی هستند که نشان دهند که در داخل ارودگاه اصلاح طلبان به هم ریختگی وجود دارد؛ افرادی که در اردوگاه اصلاحات قرار دارند و بعضاً هم صاحب تریبون هستند باید دقت بیشتری کنند که با برخی از صحبت های حاشیه دار بهانه به دست جریان رقیب ندهند چون مردم ما هوشمند هستند، در حال حاضر برای مردم انتخابات ۱۴۰۰ یا انتخابات مجلس آنچنان اهمیت زیادی ندارد، رسیدگی به وضعیتی که مردم دارند در درجه اهمیت بیشتری است، کسانی که واقعاً دلسوز مردم هستند و دلشان برای این کشور می سوزد باید توجه کنند که مردم آنها را رصد می فتنه ۹۸ و نظایر آن دل مردم را خالی می کند، مردم از این مسایل عبور کردند و نگاهشان این است که نخبگان، مسئولین، دولت و مجلس و کسانی که عهده دار مسئولیت هستند چه کاری برای برون رفت از وضعیت فعلی انجام می دهند نه اینکه نگاهشان به انتخابات آینده باشد. باید همراه مردم بود، باید دید که مردم چه می خواهند و در راستای مطالبات مردم حرکت کرد.
وی درمورد برنامه هایی که در حال حاضر دکتر عارف پیگیر آن هستند، گفت: در حال حاضر مهم ترین دغدغه دکتر عارف عملیاتی کردن وعده هایی است که در انتخابات اخیر داده شد. آقای عارف رئیس مجمع امید است و مجمع امید متشکل از مجمع نمایندگان تهران، اعضای شورای شهر تهران، شهردار و استاندار هستند. این مسئولیت ها یک فرصت کم نظیر برای خدمت به مردم است. در انتخابات مجلس و شوراها وعده هایی به مردم داده شد و  شورای شهر کلانشهرها و تهران به خاطر اینکه وعده هایی که به مردم دادند در بازه زمانی کوتاه مدت قابل عملیاتی شدن هست، بیشتر در تیررس نگاه مردم قرار دارند لذا باید برای مدیریت شهری فکر کرد. چون در حال حاضر جریان اصلاحات بر مدیریت شهری غالب است و انتظار این است که به دور از برخی از تغییرات روزمره به آنچه مردم می خواهند جامعه عمل پوشانده شود، به همین دلیل در حال حاضر تنها دغدغه دکتر عارف عملیاتی کردن شعارها و وعده هایی است که به مردم داده شده است.
خامسیان بیان کرد: دولتی که شکل گرفته برخواسته از همیّتی بود که جریان اصلاحات در انتخابات به خرج داد و موفقیت دولت هم موفقیت گفتمان اصلاحات تعبیر می شود و آقای عارف هم هر زمانی که دولت بخواهند به موفقیت دولت کمک می کنند البته بخش هایی از دولت فاصله معناداری با جریان اصلاحات گرفتند که به نظر می رسد به ضرر خودشان تمام می شود، ولی در حال حاضر تمام دغدغه آقای عارف و همفکرانشان در مجلس این است که بتوانند شرایطی که امروز در داخل کشور به وجود آمده، بهبود پیدا کند، ایشان فعلاً هیچ دغدغه ای غیر از مسایلی که مرتبط با مشکلات مردم هستند، ندارند. تلاش می کنند طرح هایی از مجلس بیرون بیاید که بتواند راه برون رفتی برای وضعیت فعلی کشور داشته باشد و برخی از این کارها باید در یک فضای آرام و به دور از تنش های ساختگی انجام شود به همین دلیل این دسته از اقدامات رسانه ای نشده و زمانی که نیاز باشد حتماً به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.
این چهره نزدیک به عارف تصریح کرد: در حال حاضر بحث گفت وگوی ملی که در داخل فراکسیون امید مجلس با رهبری دکتر عارف، پیگیری شد فراتر از مجلس در حال پیگیری است. شخصیت های مؤثر این دو جریان جلسات مختلفی در ارتباط با گفت وگوی ملی با هم داشتند و امیدواریم به سرانجام خوبی برسد. کسانی که تا زمانی به اصل گفت وگو اعتقاد نداشتند، امروز دور یک میز می نشینند و با هم در خصوص مسایل مختلف و حول منافع ملی صحبت می کنند و این اقدام بسیار ارزشمندی است، نمی خواهم این امر مهم را معطوف به شخص کنم، ولی طرح گفت وگوی ملی، هنر آقای عارف و همفکرانشان بود که اکنون در حال عملیاتی شدن است و شخصیت های اصلی دو جریان سیاسی کشور چندین جلسه داشتند و در این خصوص و مسایل مرتبط با چالش های کشور صحبت کردند.
 
وی در پاسخ به اینکه دکتر عارف در مورد مشکلات اقتصادی که این روزها مردم را به رنج وسختی رسانده با شخص رییس جمهور جلسه ای و صحبتی داشته است؟ گفت: تا به امروز غیر از جلساتی که فراکسیون امید یا شورای عالی اصلاح طلبان با آقای روحانی داشتند، جلسه ای غیر از آن نداشتند. آخرین جلسه هم ماه محرم بود که آقای روحانی با چهره های شاخص جریان اصلاح طلب برگزار کرد ؛ غیر از آن،تا آنجا که من می دانم جلسات خصوصی برگزار نشده است. البته برخی از وزار هماهنگی های خوبی با دکتر عارف و فراکسیون امید دارند، اما برخی  وزرای مدعی اصلاح طلبی هماهنگی لازم را ندارند و انتظار می رفت که وزاری اصلاح طلب بیشتر هماهنگ باشند.  به هر حال اگر آقای روحانی و همفکرانشان کمکی بخواهند، دکتر عارف دریغ نمی کنند.
 
خامسیان در پاسخ به اینکه دکتر عارف برنامه ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مجلس آینده دارد؟ گفت: در حال حاضر تنها دغدغه دکتر عارف مسایل کشور هست. البته دوره جدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شکل گرفته و در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده و مطمئناً هم در خصوص انتخابات مجلس برنامه ریزی خواهد کرد، ولی شخص آقای عارف فعلاً تصمیم گیری در خصوص کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری در انتخابات نکردند و تمام همّ و غم ایشان مسایل کشور و مشکلات مردم است. بیشترین جلساتی هم که دائماً برگزار می کنند حول محور برون رفت از وضعیت کشور است.

 

افزودن نظر جدید