داستان سه «محسن» 

امید ایرانیان نوشت: تغییر در رأس هرم خیابان بهشت امروز دیگر به یک مطالبه ملی تبدیل شده است.محمدباقر قالیباف هم می‌داند که دیگر شانسی برای ماندن در شهرداری تهران حتی در صورت کاندیدا نشدن در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد او در طول سالیان گذشته بخصوص بعد از انتخابات سال ۹۲ عملاً شهرداری تهران را از اهداف اصلی خود دور کرد از این رو در صورتیکه انتخابات شورای شهر در تهران با پیروزی اصلاح طلبان همراه باشد حضور یک مدیر تحول‌خواه در هرم اصلی شهرداری تهران و تغییر قالیباف حتمی است. در جریان انتخاب شهردار تهران در سال ۹۲ نیز قالیباف خواستار حمایت اصلاح‌طلبان شورای شهر از او در ازای رئیس شدن احمد مسجد جامعی شد که البته مورد موافقت اصلاح‌طلبان قرار نگرفت.البته جریان اصولگرا برای فتح بهشت تنها نگاهش به قالیباف نیست و از رستم قاسمی ،وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد هم به عنوان یکی از گزینه‌های مورد حمایت اصولگرایان نام برده می‌شود.اما اصلاح‌طلبان اگرچه هنوز برای شهرداری تهران روی گزینه نهایی توافق نکردند اما به نظر می‌رسد سه گانه«محسن» شانس بیشتری برای کلیدداری بهشت دارند.محسن هاشمی،محسن نریمان و محسن مهرعلیزاده سه چهره اصلاح‌طلبی هستند که این روزها نامشان برای جانشینی قالیباف بیشتر شنیده می‌شود.    

 

از بابل تا بهشت راهی نیست

پله‌های ترقی را یکی بعد از دیگری پیمود .چهار دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه بابل و ریاست کمیسیون عمران از محسن نریمان یک چهره عمرانی ساخته است او که دانش آموخته مهندسی ساختمان از دانشگاه صنعتی شریف است، معاون عمرانی استانداری مازندران،استاندار خراسان شمالی،مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران،رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رئیس هیات مدیره شرکت سازمان توسعه مسکن ایران و عضو اصلی هیات مدیره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه سوابق اجرایی خود دارد و اکنون معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران  شهرهای جدید است. از او به عنوان ناجی عباس آخوندی نام برده می‌شود چه آنکه در هر دو استیضاح وی ،نریمان به خاطر رابطه خوبش  با نمایندگان توانست نقش موثری در رأی اوری مجدد آخوندی داشته باشد.نریمان در مقاطعی که در مجلس حضور داشت  از نیروی نظارت خود در مجلس در تحقیق و تفحص‌های بسیاری که مربوط به شهرداری‌ها و یا حوزه‌های اقتصادی از جمله سهام عدالت بوده، استفاده کرد.نریمان مسئولیت‌های که تاکنون بر عهده داشته در هیچ یک با حاشیه همراه نبوده حتی در مسئولیت فعلی‌اش که پروژه بحث برانگیز مسکن مهر بر عهده اوست توانست با مدیریت خود حاشیه‌ها را به حداقل برساند و به رغم  برخی تجمعات سازمان یافته شده اعتراضی علیه وی در ارتباط با مسکن مهر،او هیچگاه لب به گلایه از میراث نامبارک احمدی نژاد نگشود و تلاش کرد این پروژه را به سرانجام برساند.به گفته نردیکان نریمان،او در حوزه‌های که تخصصی در آن ندارد مسئولیت نمی‌پذیرد و علاقه‌ای به ایجاد حاشیه و مباحث برانگیز ندارد .نریمان که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو عهده دار ریاست ستاد روحانی در مازندران خواهد بود و در این مدت با استفاده از مرخضی به فعالیت‌های انتخاباتی می‌پردازد نظرات خاصی درباره مدیریت شهری دارد او پیشتر  در همین ارتباط به «امید ایرانیان» گفته بود:« مهم‌ترین مشکل و معضل مدیریت کلان شهرها و از جمله تهران عدم وجود جریان درآمد پایدار برای اداره شهر و ارائه خدمات در خور منزلت شهروندان است . نبود این جریان درآمدی ثابت ، شهرداری‌ها و مدیران شهری  را ناچار می‌کند دست به شهرفروشی بزنند یعنی فروش تراکم و تبدیل فضای سبز و باغ‌ها به مجتمع‌های مسکونی و انبوه سازی .به عبارت دیگر مهمترین مشکل نبود جریان درآمدی پایدار و ثابت است که گاهی مدیران شهری را ناچار می‌کند دست به اقداماتی بزنند که نتیجه فاجعه بار آن نه تنها از سوی خبره‌های این حوزه بلکه از سوی مردم عادی هم قابل تشخیص است. برای رفع این مشکل مجلس و دولت باید تدبیری بیاندیشند تا یک جریان سالم اقتصادی را برای شهرداری‌ها فراهم شود مثل گرفتن عوارض شهری و از جمله عوارض نوسازی . این عوارض باید به روزرسانی و عوارض جدیدی هم تعریف شود. مردم هم باید بپذیرند که همان طور که اداره فضای مشترک در منازلشان نیازمند هزینه است اداره فضای شهری هم به پرداخت هزینه‌ها نیاز دارد از سوی دیگر مدیران شهری هم باید دست از حاتم بخشی و بسط و گسترش تشکیلات اداری خود بردارند و هزینه‌ها را کاهش دهند چون بخش بزرگی از درآمدها صرف هزینه‌های جاری شهرداری‌ها می‌شود» . 

مستتقیم به بهشت با مترو

نامش با مترو تهران گره خورده است و سابقه همکاری با قالیباف را دارد. دست راست پدر بود و بیشترین شباهت را با آیت الله هاشمی از لحاط رفتاری دارد. محسن هاشمی را می‌توان تاریخچه متروی تهران نامید چراکه او در رأس مدیریت و راه اندازی مترو تهران قرار داشت و همین موضوع یکی از نقاط قوت کارنامه فرزند آیت الله است. او از ابتدای ریاستش بر متروی تهران با 6 شهردار مختلف کار کرده و از این رو با زیر بم بخش‌های مختلف شهرداری و شهرداران آشناست. کرباسچی، الویری، ملک مدنی، مقیمی، احمدی نژاد و قالیباف، 6 شهرداری هستند که محسن هاشمی با آنها به واسطه پروژه مترو کار کرد اما قالیباف تنها شهرداری بود که در نهایت با محسن هاشمی نتوانست کار را ادامه دهد و او نه به خواست قالیباف بلکه با تمایل خود استعفا داد تا جای خالی‌اش احساس شود. او یکی از مدیرانی بود که نبودش در شهرداری تهران به خوبی احساس شد و بعد از بیست‌واندی سال مدیریت مترو را با انتخاب و رویکرد جدید قالیباف واگذاشت و سراغ امور عمرانی در دانشگاه آزاد و دل‌مشغولی‌های پدر رفت. اما در انتخابات شوراهای 4 سال گذشته به فکر بازگشت به شهرداری افتاد اما این بار نه در مقام مسئول پروژه مترو بلکه در سمت شهردار تهران. از این جهت با قالیباف بر سر گزینه شهرداری تهران به رقابت پرداخت اما با اختلاف اندک یک رأی صندلی ریاست شهرداری را برای قالیباف باقی گذاشت.در ایام نوروز امسال قالیباف حملات تندی به محسن هاشمی کرد اما هاشمی در جوابیه‌ای که به این حملات داد ضمن تقدیر از بخشی از عملکرد قالیباف تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای به سرانجام رساندن مترو تهران کوتاهی نخواهد کرد. محسن هاشمی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا است. او نایب‌رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

هاشمی شرکت مترو را با حدود ۷۰۰۰ نفر پرسنل و مشکلات مختلف که باعث شده بود، هیچ خطی از مترو به بهره‌برداری نرسیده باشد، تحویل گرفت. محسن هاشمی مترو را از وزارت کشور جدا کرد و به شهرداری تهران ملحق نمود، تا از امکانات دولت و شهرداری برای راه‌اندازی مترو استفاده کند. او با اولویت بندی خطوط، همه توان کاری شرکت را بر یک بخش معطوف کرد و توانست بطور متوسط هر سال ۱۰ (ده) کیلومتر از خطوط حمل و نقل ریلی را راه‌اندازی کند.

ابتکارمحسن هاشمی در بهره‌گیری از امکان استفاده از اعتبارات خارجی و مجموعه‌های ایستگاهی، در احداث خطوط مترو شتاب ایجاد کرد و سفر از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با مترو امکان‌پذیر شد و تعداد سفرها با حمل و نقل ریلی به بیش از ۲ میلیون نفر در روز رسید.

 این روزها نام محسن هاشمی  دوباره بر سر زبان‌هاست و یکی از گزینه‌های محتمل برای شهرداری تهران از سوی اصلاح‌طلبان است.

سیاستمدار ورزشی اهل اقتصاد

هم دستی در سیاست دارد،هم در ورزش هم در اقتصاد هم معاون رئیس جمهور بود هم کاندیدای ریاست جمهوری و هم کاندیدای مجلس  و هم کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی و اکنون هم کاندیدای انتخابات شورای شهر. مهرعلیزاده که زمانی استاندار خراسان بود از جمله اصلاح طلبانی است که رابطه خوبی با ارکان حاکمیت دارد او که علاوه بر عضویت در اتاق بازرگانی تهران رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است.مهرعلیزاده در سال ۹۲ نیز تمایل برای حضور در خیابان بهشت داشت ولی محسن هاشمی در نهایت رقیب قالیباف شد.به همین دلیل او می‌گوید:« من در 25 سالگی در بدنه مدیریتی کشور همواره حضور داشته‌ام. من برای شهرداری تهران در سال 92 برنامه‌ای تنظیم کردم و امروز نیز آن برنامه را به روز کرده‌ام اما اولویت ما تشکیل یک شورای شهر کارآمد است که نظارت در دستور کار خود قرار دهد.»

از محسن مهرعلیزاده  که هم اکنون عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است در کنار محسن هاشمی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی سرلیستی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان نام برده می‌شود.

داستان این سه «محسن» البته می‌تواند با حضور کاندیدای دیگری برای شهرداری تهران تغییر کند .فردی که شاید نامش محسن نباشد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید