دولت نباید تورم تک رقمی را مقدس تصور کند

آن زمان که حسن روحانی کلید پاستور را از محمود احمدی نژاد گرفت و از نیاوران به پاستور رفت فکرش را نمی‌کرد دولتی را تحویل می‌گیرد که سالها باید بگذرد تا روند توسعه کشور به سیاق گذشته بر گردد فراز و فرودهای سه ساله دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مختلف تا حدودی زیاد بود ولی اوج دستاورد دوران اعتدال به سیاست خارجی بر می‌گردد تا با سر و سامان دادن به پرونده هسته‌ای و «برجام» از وخامت اوضاع ایران در مجامع بین المللی جلوگیری کند و در داخل هم گشایش اقتصادی ایجاد شود. در کنار این، اگرچه اوضاع سیاست داخلی بر اساس انتظاری که از حسن روحانی می‌رفت تغییر قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفت اما رخت بر بستن فضای امنیتی از کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. در حوزه اقتصاد هم زمانیکه روحانی دولت را تحویل گرفت اقتصاد ایران آن طور که بسیاری از کارشناسان معتقدند در آستانه سقوط آزاد کامل قرار گرفته بود. آمار و ارقام هم نشان می‌داد که نرخ تورم در آسمان‌ها پرواز می‌کرد و نرخ رشد اقتصادی هر روز بیشتر از دیروز به عقب نشینی در مدار منفی ادامه می‌داد و این یعنی رکود تورمی که می‌تواند تیشه به ریشه هر اقتصادی بزند. این همه در حالی بود که زیر سایه تحریم‌ها صادرات از نفتی و غیرنفتی به کف رسیده بود در سوی دیگر و در شرایطی که درآمدهای ارزی کم و کمتر می‌شد برای واردات هم باید به بی کیفیت‌ترین‌ها رضایت می‌دادیم آن هم به گرانترین قیمت. درآمد حاصل از صادرات پراکنده هم یا صرف مبادله پایاپای می‌شد یا بعد از سال‌ها به خزانه نمی‌رسید. در این حال و روز تکلیف تولیدکننده‌ها و اشتغال هم روشن بود با این تفاسیر پرواضح بود که اگر بر همین مسیر برویم دست کم راه اقتصاد کشور به ترکستان خواهد بود به خصوص برای تولیدکننده‌ها که هم هزینه‌های تولیدشان بیشتر و بیشتر می‌شد و از سوی دیگر توان مالی خریدارانشان تحلیل می‌رفت و نتیجه این شرایط پرشدن انبارها از کالاهایی بود که مشتری نداشت و روی دست تولیدکننده‌ها مانده بود. در چنین شرایطی دولت تصمیم گرفت قبل از همه چیز به سراغ نرخ تورم برود و دست کم معیشت روزمره را برای مردم ساده‌تر کند این در حالی بود که با توجه به تداوم تحریم‌ها، خروج از رکود اقتصادی فرآیند پیچیده‌تری به نظر می‌رسید در نتیجه اگرچه در سال‌های گذشته رشد اقتصادی به مدار مثبت برگشت اما مشکل رکود کماکان به قوت خود باقی ماند. به هر حال در سه سال گذشته حداقل بسیاری شاخص‌ها و داده‌های آماری نشان از پیشرفت دارند نرخ تورم تک رقمی شده، رشد اقتصادی به 4 درصد رسیده و گزارش‌های رسمی می‌گوید که در سه ماه اول سال 95 این رشد در بخش صنعت 8 درصد بوده است البته همزمان رقم نقدینگی به شدت افزایش یافته و به بیش از هزار تریلیون تومان رسیده و بدهی دولت به بانک‌ها و بدهکاری بانک‌ها به بانک مرکزی سبک‌تر نشده است. با این تفاسیر در هفته‌ای که نام دولت را بر خود دارد می‌توان عملکرد دولت یازدهم را موفق ارزیابی کرد؟ حبیب الله بیطرف وزیر دولت اصلاحات در مجموع کارنامه دولت را مثبت و موفق ارزیابی می‌کند هرچند که معتقد است که در بخش اقتصادی با وجود همه تلاش‌های موفق انجام گرفته تیم اقتصادی دولت می‌توانست با مدیریت منابع هرچند مختصر، بخش از مشکل کمبود نقدینگی را مهار کند. مشروح گفت‌وگوی «امیدایرانیان»با حبیب الله بیطرف را در ادامه می‌خوانید:

آقای بیطرف دولت یادهم در سه سال گذشته تلاش کرد اقتصاد ایران را از رکود خارج کند اما ظاهراً مشکلاتی که به میراث از دولت قبل رسیده سنگین‌تر از آن بوده که بتوان تبعاتش را خنثی کرد به نظر شما تبعات سیاست‌های اتخاذ شده در دولت نهم و دهم تا چه اندازه در حال و روز امروز اقتصاد ایران مؤثر بوده است؟

ببینید واقعیت این است که دولت یازدهم در شرایطی دشوار فعالیت خود را آغاز کرد یعنی در شرایطی که نرخ تورم به شدت بالا بود و رکود دامن اقتصاد را گرفته بود آمار رسمی هم نشان می‌داد که نرخ رشد اقتصادی به منفی 6.8 درصد در سال 92 نسبت به سال 91 تنزل یافته بود. از سوی دیگر در این سال‌ها میزان فروش نفت به پایین‌ترین رقم خود رسید یعنی حجم فروش روزانه به کمتر از یک میلیون بشکه کاهش یافته بود. همزمان با این شرایط ظرفیت بنگاه‌های تولیدی در کشور هم به شدت کاهش می‌یافت و وضعیت هر روز بدتر از روز قبل می‌شد به طوری که ظرفیت بنگاه‌های کوچک و متوسط به زیر 50 درصد تنزل یافت و بخش صنعت در رکود بی سابقه‌ای غوطه ور شد.

نکته دیگر این که طی آن سال‌ها به دلیل واگذاری منابع بانکی به بخش‌های غیر مولد و افراد ناسالم بعضاً شاهد گسترش فساد اداری در کشور نیز بودیم. از همه مهمتر این که تحریم‌های خارجی هم موجب کاهش میزان سرمایه گذاری‌ها و به تبع آن فلج کردن اقتصاد شد. در نهایت این که با توجه به شرایط بد حاکم در اقتصاد ایران دولت یازدهم طی دو سال اول عمده فعالیت‌های خود را بر روی فعالیت‌های خارجی، رفع تحریم‌های بانکی و ارتباطات بین المللی متمرکز کرد. در کنار این اقدامات برای کاهش نرخ تورم که به حدود 40 درصد افزایش یافته بود تلاش‌های گسترده‌ای انجام گرفت همچنین دولت به منظور افزایش ظرفیت‌های تولید اقدامات موثری را انجام داد. ضمن این که به دلیل تلاش‌های صورت گرفته در ابعاد بین المللی اعتبارات بین المللی ایران افزایش محسوسی پیدا کرد و همزمان با رفع تحریم‌های بانکی دستاوردهای مثبتی در دولت تدبیر وامید حاصل شد.

باتوجه به تلاش‌های صورت گرفته می‌توان کارنامه اقتصادی دولت را در سه سال گذشته مثبت و چشمگیر توصیف کرد؟

نه کاملاً چون با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای رونق اقتصادی بررسی‌های صورت گرفته طی سه سال اخیر بیانگر آن است که کارنامه دولت در بخش رونق اقتصادی چندان درخشان نیست. در حال حاضر اگرچه که مشکل نقدینگی، منابع بانکی و محروم بودن از تسهیلات خارجی سهم و میزان سرمایه گذاری را در اقتصاد کاهش داده اما واقعیت این است که دولت می‌توانست طی سه سال گذشته با بهبود مدیریت منابع قابل دسترش، حجم سرمایه گذاری در کشور را افزایش دهد و رونق اقتصادی را به وجود آورد. نکته دیگر این که سیاست پرداخت یارانه و تداوم روند پرداخت آن در دولت یازدهم متاسفانه ادامه سیاست عوام فریبانه دولت قبل بود. به عبارت دیگر دولت می‌توانست با قطع یارانه عمومی مردم و افزایش بخشی از کمک‌های غیر نقدی به افراد تحت پوشش کمیته امداد برای کاهش فقر اقدامات مثبتی را انجام دهد و ما بقی یارانه‌های پرداختی را برای سرمایه گذاری در کشور مصرف کند.

دولت می‌گوید برای سرمایه گذاری عمرانی با کمبود نقدینگی مواجه است و ناچار است برای جلوگیری از کسری، بودجه خود را انقیاضی تدوین کند به نظر شما این نوع از بودجه ریزی توانسته هزینه‌های جاری را کاهش دهد؟ آیا کاهش بودجه عمرانی ناشی از همین سیاست دولت نبوده است؟

دولت طی دو سال اخیر اعلام کرده که چاره‌ای جز تدوین بودجه انقباضی ندارد اما متاسفانه نتیجه این تصمیم تنها کاهش بودجه عمرانی بوده نه هزینه‌های جاری به طوری که در سه سال گذشته بسیاری از طرح‌های عمرانی دولت راکد ماند چون بودجه‌ای برای ادامه کار تخصیص داده نشده بود. همچنین از سوی دیگر به دلیل رکود اقتصادی سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز هم کاهش یافت و این تدوام رکود در اقتصاد کشور موجب افزایش بیکاری در جامعه و عدم رونق اقتصادی شد.

آقای بیطرف در همین مدت دولت تمرکز خود را بر روی سیاست کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن قرار داد به نظر شما این توجه و اصرار نقشی در عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی ایفا کرد؟

دولت نباید تک رقمی شدن نرخ تورم را در اقتصاد امری مقدس بداند چون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نرخ تورم را بر روی عدد 15 تا 20 درصد تنظیم می‌کنند اما در کنار آن رونق اقتصادی، افزایش میزان اشتغال و افزایش میزان ثروت را مبنای برنامه ریزی قرار می‌دهند و براساس آن عمل می‌کنند. بنابراین دولت باید برای پیشگیری از تعمیق رکود در اقتصاد، در کنار کاهش نرخ تورم و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی، شرایط استفاده از تسهیلات خارجی را هم به تبع اجرای برجام فراهم آورد.

دولت پیش بینی کرده تا پایان سال جاری میزان نرخ رشد اقتصادی به 5 درصد افزایش پیدا کند به نظر شما این پیش بینی تا چه اندازه با واقعیت‌های اقتصادی ایران انطباق دارد؟

با توجه به رکود و بیکاری که گریبان اقتصاد ایران را گرفته است، پیش بینی تحقق نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال جاری بسیار خوش بینانه است. البته در صورتی که دولت تلاش کند تا از طریق سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی ظرفیت‌های بخش صنعت را افزایش دهد و همزمان با کاهش نرخ تورم میزان رکود و بیکاری کاهش پیدا کند در بهترین حالت ما تا پایان سال جاری شاهد تحقق نرخ رشد اقتصادی 3 درصد خواهیم بود. در غیر این صورت نرخ رشد اقتصادی همچنان بر روی عددهای یک و دو درصد درجا خواهد زد.

در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی در رکود بسر می‌برند دولت تلاش می‌کند تا از طریق کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی رونق را به بخش تولید بازگرداند این سیاست را تا چد حد در رونق اقتصادی مؤثر می دانید؟

دولت تلاش می‌کند تا همزمان با کاهش تورم نرخ سود سپرده‌های بانکی را هم کاهش دهد اما باید به این نکته هم واقف باشد که تورم ابزاری است که باید از سوی دولت مدیریت شود. نکته دیگر این که در شرایط فعلی اقتصاد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نمی‌تواند تأثیر مستقیمی را بر بخش تولید کشور بگذارد چون بسیاری از بانک‌ها همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی سعی می‌کنند نرخ سود تسهیلات را با روش‌های مختلف بالا نگه دارند. این در حالیست که دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.

افزودن نظر جدید