- کد مطلب : 11101 |
- تاریخ انتشار : 12 تیر, 1395 - 18:37 |
- ارسال با پست الکترونیکی
زنان هدف اصلی توهینها در شبکههای اجتماعی
طی سالجاری میلادی خانم «هیلاری کلینتون» کاندیدای حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در مقایسه با «برنی ساندرز» از سناتورهای بزرگ امریکایی دو برابر بیشتر مورد توهینها و تهمتهای کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفته است.
روزنامه گاردین این مطلب را مبتنی بر یک تحلیل جامع در کشورهای امریکا، بریتانیا و استرالیا در مورد تهدیدهای صورت گرفته به سیاستمداران بزرگ منتشر کرده است.توهینهای آنلاین به سیاستمداران، بخصوص زنانی که در این عرصه فعالیت میکنند از زمان ظهور شبکههای اجتماعی بیشتر شده است ولی آنچه که کارشناسان در این زمینه پیشنهاد میکنند این است که فضای وب باید هرچه سریعتر پاکسازی شود. مرکز «مکس کلسن» برای آنکه گستره توهینهای آنلاین به سیاستمداران را مشخص کند، یک بررسی جامع در این زمینه انجام داده است که نتایج آن جالب به نظر میرسد.
حضور آنلاین سیاستمداران
مرکز تحقیقاتی «مکس کلسن» در اقدام اخیر خود میزان توهینها و فحاشیهای صورت گرفته به سیاستمداران زن و مرد را به صورت مجزا مورد تحلیل قرار داد تا مشخص شود جنسیت چقدر میتواند در این زمینه اثرگذار باشد. در پایان این بررسی مشخص شد خانم «جولیا گیلارد» نخستوزیر اسبق استرالیا در مقایسه با آقای «کوین رود» نخستوزیر استرالیا بین سالهای 2007 تا 2010 میلادی دو برابر بیشتر مورد توهینهای آنلاین قرار گرفته است.
کارشناسان اعلام کردند در شش ماه نخست سال 2016 میلادی میزان پرخاشگریها و توهینهای آنلاین به سیاستمداران بزرگ جهان به میزان قابل ملاحظهای افزایش یافته است که البته این فرآیند فقط به امریکا، استرالیا و بریتانیا محدود نمیشود و بزرگان سیاسی در دیگر کشورها هم با این جریان مواجه بودهاند.
در بررسی جدید همچنین مشخص شد توهینهای آنلاین سیاسی همواره عمدتاً جنس زن را مورد خطاب قرار نمیدهد. به عنوان مثال «جِرِمی کوربین» رهبر حزب کارگر و اپوزیسیون در بریتانیا بیش از دیگر سیاستمداران بزرگ زن و مرد فعال در این حزب مورد توهینهای آنلاین قرار گرفته است.
توئیتهای توهینآمیز
مرکز تحقیقاتی «مکس کلسِن» در آخرین بررسی خود تعداد توئیتهای توهینآمیز منتشر شده در نیمه نخست سال 2016 به رهبران سیاسی استرالیا، بریتانیا، حزب دموکرات امریکا و حزب جمهوریخواه امریکا را به صورت مجزا مورد تحلیل قرار داد. نتایج حاصل از آن به قرار زیر منتشر شد:
خانم «جولیا گیلارد» نخستوزیر اسبق استرالیا: 5640 توئیت توهین آمیز
آقای «کوین رود» نخستوزیر اسبق استرالیا: 2789 توئیت توهینآمیز
آقای «جِرِمی کوربین» رهبر حزب کارگر بریتانیا: 2629 توئیت توهین آمیز
آقای «اندی برنهام» رهبر حزب کارگر بریتانیا: 425 توئیت توهین آمیز
خانم «ایوِت کوپر» رهبر حزب کارگر بریتانیا: 253 توئیت توهین آمیز
خانم «لیز کندال» رهبر حزب کارگر، بریتانیا: 153 توئیت توهین آمیز
خانم «هیلاری کلینتون» کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا: 88838 توئیت توهین آمیز
آقای «برنی ساندرز» سیاستمدار برتر حزب دموکرات امریکا: 34031 توئیت توهین آمیز
آقای «کریس کریستی» فرماندار ایالت نیوجرسی و عضو حزب جمهوریخواه امریکا: 4104 توئیت توهین آمیز
خانم «کارلی فیورینا» از بزرگترین فعالان اقتصادی و عضو حزب جمهوریخواه امریکا: 4104 توئیت توهین آمیز
آقای «بِن کارسون» عضو حزب جمهوریخواه و کاندیدای اسبق ریاست جمهوری امریکا: 4513 توئیت توهین آمیز
این بررسی نشان داد در کشور استرالیا 72 درصد توئیتهای توهینآمیز برای زنان سیاستمدار منتشر شده است، در امریکا 79 درصد توئیتها، زنان فعال در حوزه سیاست را مورد هدف قرار داده و در بریتانیا نیز 83 درصد از این قبیل توئیتها با هدف تخریب موقعیت زنان سیاستمدار به انتشار رسیده است.
تمرکز روی زنان سیاستمدار
طبق نتایج حاصل از بررسی جدید، خانم کلینتون در مقایسه با آقای ساندرز دو برابر بیشتر مورد هدف توئیتهای توهینآمیز قرار گرفته است. در مطالعه اخیر مشخص شد طی نیمه نخست سال 2016 میلادی در 27/4 میلیون توئیت ، کلینتون به صورت مستقیم مورد خطاب قرار گرفته است که از بین آنها 08/2 درصد را توئیتهای توهینآمیز تشکیل میدادند. در مقایسه با او، سه میلیون توئیت به صورت مستقیم برای ساندرز منتشر شد که 12/1 درصد آنها توهینآمیز بود. کارشناسان همچنین دریافتند سهچهارم افرادی که توئیتهای توهینآمیز را به هر یک از سیاستمداران نسبت میدهند، مرد بودهاند. البته باید گفت از زمانی که کلینتون به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا معرفی شد، میزان انتشار این قبیل پیامها افزایش یافت.
در حالی که توئیتهای توهینآمیز برای زنان سیاستمدار امریکایی از جمله کلینتون و فیورینا جنسیت آنها را مورد هدف قرار داد، توئیتهایی که به این شکل برای مردان سیاستمدار امریکا منتشر شد مضمون متفاوت داشت. به عنوان مثال بخش اعظم توئیتهایی که در آن به صورت مستقیم نام کارسون آورده شده بود و شامل متن توهینآمیز می شد، طرفداری او از «دونالد ترامپ» را نقد کرده بود.
طبق آمار منتشر شده، در نیمه نخست سالجاری میلادی 2 هزار و 258 توئیت به صورت مستقیم خانم فیورینا مدیرعامل اسبق شرکت HP را مورد خطاب قرار داد که 53/1 درصد آنها توهینآمیز بود. در مقابل 1.28 درصد از 352 هزار توئیت منتشر شده برای کارسون، متن توهینآمیز را شامل میشد و برای کریستی هم از 167 هزار توئیت منتشر شده،2.4 درصد را مطالب توهینآمیز شامل میشدند. در مجموع 76 درصد توئیتهای توهینآمیز را مردان و مابقی را زنان منتشر کردند.
افزایش نگرانیها
مرکز تحقیقاتی «مکس کلسِن» به این نتیجه رسیده است که ماجرا فقط به انتشار توئیتهای توهینآمیز ختم نمیشود. خانم «ایوِت کوپر» رهبر حزب کارگر بریتانیا هفته گذشته به پلیس این کشور اعلام کرد تعداد انبوهی توئیت دریافت کرده که در تمامی آنها گفته شده است به دلیل فعالیتها و حمایتهایی که برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انجام داد، کاربران تهدید کردند که فرزندان او را به قتل میرسانند. خانم «جس فلیپس» یکی دیگر از اعضای حزب کارگر بریتانیا نیز هفته گذشته توئیتهای تهدیدآمیز مشابه را دریافت کرد و این مسأله نگرانیهای فراوانی را به وجود آورد.
شبکههای اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک و توئیتر این روزها مورد فشارهای شدید قرار گرفتهاند تا جلوی انتشار مطالب توهینآمیز را بگیرند و پلتفرم خود را به گونهای اصلاح کنند تا امکان انتشار این قبیل مطالب وجود نداشته باشد. با وجود این باید اعتراف کرد که مدیریت کامل محتوا کار دشواری محسوب میشود و نمیتوان چنین توقعی داشت که مطالب آنلاین توهینآمیز به طور کامل حذف شوند. باید توجه داشت روی کار آمدن قابلیتهایی مانند هشتگ باعث شده است شرایط لازم برای انتشار هرچه بیشتر پیامهای توهینآمیز فراهم شود. به هر حال، کارشناسان امور اجتماعی و آسیبشناسی دنیای آنلاین هشدار دادهاند که باید هرچه سریعتر راهکار جدیدی برای جلوگیری از انتشار گسترده پیامهای توهینآمیز در شبکههای اجتماعی در پیش گرفت در غیر این صورت میتوان منتظر یک فاجعه جدید در این پلتفرمهای عمومی بود.
افزودن نظر جدید