ستاره‌ای که دیگر ستاره نبود

شرق نوشت: شاید یکی از نوشته‌های قابل اعتنا درباره «فریماه فرجامی» در کتاب «برخلاف جریان باد» حمیدرضا صدر باشد. تا قبل از فیلم «عروس» ساخته بهروز افخمی که برای اولین‌بار نیکی کریمی به‌عنوان ستاره زن سینمای بعد از انقلاب معرفی شد، سینمای پس از انقلاب ستاره‌ای نداشت. بنابراین بازیگران سینمای دهه ٦٠به جز چندنفر استثنا غالبا به فراموشی سپرده شدند. ‌وضع بازیگران زن در سینمای آن روز ایران از این هم حادتر بود. مسعود کیمیایی در اولین روزهای انقلاب، فیلم «خط قرمز» را ساخت که در آن فریماه فرجامی نقش عروس را بازی می‌‌کرد. در آن فیلم دو ستاره مرد یکی سعید راد، ستاره فیلم‌های دهه ٥٠ و یکی خسرو شکیبایی که بعدها ستاره سینمای بعد از انقلاب شد بازی می‌کردند. فیلم خط قرمز هرگز به نمایش درنیامد. آنچه بیشتر از هر چیز در یاد تماشاگران سینمای ایران به یادگار مانده تصویر فریماه فرجامی در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی و «سرب» مسعود کیمیایی است. در فیلم «سرب» فریماه فرجامی به تیفوس مبتلاست و موهایش را از ته تراشیده و به نوعی می‌توان گفت این تنها تصویر از زن بی‌حجاب در سینمای ایران است.

خبر خوشحال‌کننده بود: فریماه فرجامی، بازیگر توانمند سینما و تلویزیون ایران، بعد از ١١سال دوری از سینما مقابل دوربین یک کارگردان جوان قرار گرفت. او در سال٨١ در فیلم «زهر عسل» به کارگردانی ابراهیم شیبانی که در سینماهای کشور اکران شد، بازی کرد و یک‌سال بعد در یک فیلم تلویزیونی به نام «کاغذ دیواری زرد» به ایفای نقش پرداخت.

او در این سال‌ها به دلیل ابتلا به بیماری از صحنه بازیگری دور مانده بود و حالا بعد از درمان و مراقبت‌های پزشکی، نه‌تنها شرایط جسمانی‌اش بهبود یافته بلکه بار دیگر به بازیگری روی آورده است. این‌روزها «تاول» به کارگردانی بهمن کامیار بازیگری به نام فریماه فرجامی دارد.

 بهمن کامیار، کارگردان فیلم «تاول» درباره چگونگی این همکاری به «شرق» گفت: «این فیلم که نخستین فیلم بلند من محسوب می‌شود، دارای پروانه نمایش خانگی است.

درباره همکاری با خانم فرجامی باید بگویم که گذشته از خاطره خوب و بازی درخشان ایشان در سینما و تلویزیون دوست داشتم که روزی بتوانم با او همکاری داشته باشیم.» او که تهیه‌کننده تاول نیز هست، افزود: «شنیده بودم که فرجامی اخیرا برای بازگشت به سینما اظهار علاقه کرده‌اند. وقتی متوجه این اعلام آمادگی شدم فیلمنامه تاول را برایشان فرستادم و بعد از آن‌هم یکی، دوبار با ایشان ملاقات حضوری داشتم که خوشبختانه این هنرمند برای همکاری موافقت کرد.»

این کارگردان سینما درباره نقش فرجامی در فیلم تاول گفت: «ایشان نقش طلعت را بازی می‌کند. طلعت شخصیتی است که حدود ٢٠سال انتظار چیزی را می‌کشد و در حقیقت داستان فیلم من، روایتگر این انتظار است.» کامیار در پایان خاطرنشان کرد: «خوشبختانه خانم فرجامی مقابل دوربین، روان و هنرمندانه بازی کرد و تعداد برداشت‌های صحنه‌های فیلم به حداقل مورد نظرمان رسید. امیدوارم از این پس شاهد حضور مستمر و موثر این بانوی بازیگر در سینمای ایران باشیم چون نبود امثال فرجامی‌ها باعث می‌شود سینمای ایران ضربه ببیند و نه ایشان.»

همچنین بازیگر شناخته‌شده فیلم‌های خاطره‌انگیز «خط قرمز»، «سرب» و «پرده آخر» از اینکه بعد از ١١سال مقابل دوربین به ایفای نقش پرداخت، حسش را این‌گونه بیان کرد: «دوربین برای من همه زندگی است حتی اگر بعد از ٨٠سال زندگی باز هم مقابل دوربین قرار بگیرم احساسی خوشایند و شعف‌برانگیز خواهم داشت چراکه دوربین برای من وسیله نیست بلکه هدف است.» 

 فرجامی درباره دلیل همکاری خود با یک کارگردان جوان چنین عنوان کرد: «این کارگردان از شعور بالایی برخوردار است. همین شعور در من ایجاد انگیزه کرد تا مقابل دوربین بروم؛ ضمن اینکه فیلمنامه تاول، خوب بود. همین دو معیار کافی بود که دوباره بازیگری را آغاز کنم.»
او در پایان در پاسخ به این پرسش که چه صحبتی با طرفداران خود دارد، گفت: «به آنها بگویید من فریماه فرجامی عاشق سینما هستم و منتظر حضور بعدی‌ام در سینما باشید.» این درحالی است که مسعود کیمیایی، دیگر کارگردان مطرح سینمای ایران هم چندی پیش از تمایل خود برای بازی فرجامی در یکی از نقش‌های فیلم جدیدش گفته بود. فرجامی قبلا در دو فیلم کیمیایی به نام‌های «سرب» و «تیغ و ابریشم» بازی کرده بود.  
کیمیایی با بیان اینکه فیلم تازه‌اش را با عنوان موقت «تنفس» اردیبهشت ماه سال آینده کلید می‌زند، به ایسنا گفته بود که به این بازیگر برای بازی در این فیلم پیغام داده‌ و اظهار امیدواری کرده بود که شرایط حضور فرجامی در این فیلم فراهم شود.  فیلم «تاول» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهمن کامیار درامی اجتماعی است و در مرحله تصویربرداری قرار دارد.
در خلاصه آن آمده است: «تاول که می‌زند باید از آن رها شوی، رهایی از بندهایی که گره آن بازشدنی نیست و تا باز نشود، بار این زخم بر دوش خواهد ماند.»فیلمبرداری این اثر در لوکیشن‌هایی همچون شهرک سینمایی دفاع مقدس، بیمارستان عمل، پانسیون و امامزاده پنج‌تن لویزان انجام می‌شود و تا هفته‌های آینده مراحل تصویربرداری آن به پایان خواهد رسید.

افزودن نظر جدید