ظریف: این توهم را نداشته باشید که آمریکا اگر چیزی را پذیرفت آن چیز حتماً‌ به ضرر ماست

وزیر امور خارجه گفت: باید باور کنیم که به برکت انقلاب اسلامی و گفتمان آن توان مقابله، تعامل، مبارزه و مذاکره را به صورت توأمان در عرصه بین‌المللی داریم.

به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب، محمدجواد ظریف در مراسم تقدیر از محمد مرندی، رئیس پیشین دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ابتدای سخنان خود، با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان این دانشکده و با تشکر از نیلی، عاملی و مرندی، ‌رئیس دانشگاه تهران، رئیس دانشکده مطالعات جهان و رئیس سابق این دانشکده که زمینه حضور وی را در این مکان فراهم کردند، ادامه داد: لازم می‌دانم از دوست خوب و قدیمی‌ام آقای قهرمانی نیز تشکر کنم که ما را به این جلسه آوردند.

 
وی با بیان این‌که «ارادتم به دکتر مرندی و عاملی به حدود پانزده سال قبل بازمی‌گردد»، گفت: بسیار خوشحالم که در بین دوستان شخصی و علمی‌ام می‌توانم از این دو بزرگوار یاد کنم. این بزرگواران از استوانه‌های علمی کشور هستند که در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی نیز دارای توانمندی بسیاری هستند و در این ارتباط نقش موثری داشته‌اند.
 
به نوشته ایسنا، وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دانشگاه تهران و دانشکده مطالعات جهان، گفت: در عالم سیاست همه چیز بر تصور استوار است و دانشکده‌ای مثل دانشکده مطالعات جهان به ما این کمک را می‌کند که برای فهم و درک مسائل بین‌المللی تصورات‌مان از دنیای خارج با واقعیت نزدیک‌تر شود و بر این مبنا بتوانیم سیاست‌های لازم را طراحی و دنبال کنیم. چنان‌که طراحی‌های‌مان بیش از آن‌که مبتنی بر وهم و مبتنی بر تبلیغات باشد با آن‌چه که در عالم واقع ممکن است بروز و ظهور داشته باشد نزدیک‌تر باشد و بتوانیم بر آن اساس برنامه‌ریزی کنیم.
 
وزیر امور خارجه با بیان این‌که «این وظیفه هر نهاد آکادمیک است که در راستای مسائل مربوط به فهم و تحلیل عمل کند»، ادامه داد: من در اینجا می‌خواهم این موضوع را مطرح کنم که ما در فهم و تحلیل مستقل هستیم و در این قضیه تقلیدی نداریم. تحلیل ما باید مبتنی بر برداشت صادقانه و عالمانه از شرایط واقعی باشد و به قول کسانی که داستان‌های ملانصرالدین را تعریف می‌کنند ما خود در صف ‌آش قرار نگیریم و این ضرورت تحلیل است.
 
وی با تأکید بر این‌که «ما باید در تحلیل مقلد نباشیم و با تمام صداقت و شجاعت و بر اساس تعبیر مقام معظم رهبری بر اساس کرسی آزاداندیشی مسائل را در این حوزه به پیش ببریم» ادامه داد: در واقع باید این موضوع بر اساس فکر آزاد و واقعیت‌ها صورت بگیرد. در کنار آن به این موضوع نیز باید توجه کنیم که ما در اجرا مجتهد نیستیم و آن‌چه را باید اجرا کنیم که سیاست نظام و دولت است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سخنان خود با بیان این‌که «ما در این عرصه باید به مانند حقوقدانان دوگانگی وظیفه خود را از هم تشخیص دهیم و تشخیص این دو وظیفه برای دانشمندان علوم سیاسی و فعال در این عرصه یک تشخیص اساسی است و دانشکده مطالعات جهان در این عرصه به ما این امکان را می‌دهد که در این چارچوب طراحی عالمانه‌ای را صورت بدهیم و بتوانیم فهم خوب و واقع‌بینانه‌ای از شرایط داشته باشیم.
 
وی اظهار کرد: من احساس می‌کنم که دانشکده مطالعات جهان دارای خصوصیت دیگری نیز هست که در دیگر مکان‌های آکادمیک کشور کمتر دیده می‌شود. در واقع این دانشگاه در صحنه اصلاح تصور طرف مقابل از ایران هم فعال بوده است.
 
وی با بیان این‌که «اکنون ایراد اساسی ما در سیاستگذاری ایراد فهمی و ادراکی است که این شامل فهم ما از خارج و هم فهم خارج از ما می‌شود»، افزود: ما باید در دو حوزه و دو طرف فعال باشیم و این موضوعی مهم و جدی است.
 
این دیپلمات ارشد ایرانی با تأکید بر این‌که «ما باید در تخریب فضای ایران‌هراسی در عرصه بین‌الملل فعال باشیم»، ادامه داد: دشمنان سال‌ها بر موضوع ایران‌هراسی در عرصه بین‌المللی سرمایه‌گذاری کرده بودند و به لطف خدا به نظر من این دیوار فرو ریخته است و یا حداقل می‌توانیم بگوییم در آن شکاف عظیمی ایجاد شده است. البته نباید این را فراموش کنیم که دشمنان و کسانی که در این راستا حرکت می‌کردند و این فضا را ایجاد کرده بودند اکنون ساکت نشسته‌اند. آن‌ها باز هم در حال تلاش هستند و آتش‌افروزی‌، تفرقه اندازی، فرقه‌گرایی و مسائل اینچنینی همه به خاطر آن است که یک توهم خطر از ایران ایجاد کنند.
 
وی با بیان این‌که «در شکستن فضای ایران‌هراسی و فضای دروغینی که علیه ایران و اسلام توسط دشمنان ایجاد شده بود شخص دکتر مرندی و دیگر دوستان‌شان بسیار فعال بودند»، ادامه داد: من در دورانی که وقت داشتم می‌دیدم که یکی از صداهای منطقی که از ایران مانع از آن می‌شود که یک فضای تمام قد علیه کشورمان در فضای بین‌المللی شکل بگیرد، صدای دکتر مرندی بود. من نسبت به شجاعت و اراده ایشان غبطه می‌خوردم که اینقدر با توانمندی این کار را انجام می‌دهند.
 
وی با بیان این‌که «حضور ایشان و تعدادی از دانشجویان این دانشکده در طول مذاکرات هسته‌ای مهم و تأثیرگذار بود»، ادامه داد: ما در همه ادوار مذاکره اینقدر موفق نبودیم ولی در دور آخر در کنار موفقیت در دیگر حوزه‌های در حوزه رسانه‌ای نیز موفق بودیم که یکی از عوامل این موضوع آقای مرندی و دیگر دوستان‌شان بودند که در جریان مذاکرات حضور داشتند.
 
ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به استقبال دستگاه دیپلماسی کشور برای داشتن ارتباطات تنگاتنگ علمی و کاربردی با سایر دانشگاه‌ها و مکان‌های آکادمیک کشور، ادامه داد: دانشکده مطالعات جهان منتظر این نشد که دستگاه دیپلماسی کشور به آن برای کار کردن در حوزه دیپلماسی فرهنگی و عمومی سفارش بدهد و خود در این عرصه فعال شد و این مرتبه‌ جدیدی در کشور است و ما به چنین موضوعاتی نیاز داریم.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر را تبریک گفت و افزود: تمام عزت و سربلندی ما ناشی از تفکر و فرهنگ اصیل انقلاب و آرمان‌ها و اندیشه‌های امام (ره) است.
 
وی به اهمیت فرهنگ استقلال و خودباوری کشور اشاره کرد و گفت: تأکید دارم که همه ما باید باور کنیم که ایران به عنوان یک قدرت و با داشتن مردمی بافرهنگ، باسابقه و باتاریخ می‌تواند در صحنه‌های بین‌المللی حضوری موثر و تأثیرگذار پیدا کند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حرف امام (ره) مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، اظهار کرد: ما باید مبنای این حرف امام (ره) را درک کنیم و بپذیریم که آمریکا قدرقدرت نیست و این توهم را نداشته باشید که آمریکا اگر چیزی را پذیرفت آن چیز حتماً‌ به ضرر ماست. این تصور ناشی از این تفکر است که ما آمریکا را به عنوان ابرقدرت پذیرفته باشیم. ما باید باور کنیم که توان داریم. ما توان مقابله، تعامل، مبارزه و مذاکره را در عرصه بین‌المللی به صورت توأمان داریم و این به برکت انقلاب اسلامی و گفتمان آن ایجاد شده است.
 
در این مراسم از سوی دانشگاه تهران از محمدجواد ظریف تقدیر و تشکر و لوح تقدیری از سوی محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران به محمدجواد ظریف اهداء شد.
 
همچنین در ادامه از سوی دانشگاه تهران و همچنین دانشکده مطالعات جهان از محمد مرندی رئیس سابق دانشکده مطالعات جهان با حضور وزیر امور خارجه کشورمان تقدیر و تشکر شد و به وی لوح‌هایی اهداء شد.
 
در حال حاضر ریاست دانشکده مطالعات جهان بر عهده حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا عاملی است.
 
در این مراسم پیش از صحبت‌های محمدجواد ظریف، محمدرضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان و همچنین محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران سخنرانی کردند.
 
در مراسم مورد اشاره علاوه بر محمدجواد ظریف و همچنین رئیس دانشگاه تهران و تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشکده مطالعات جهان یونس شکرخواه استاد ارتباطات و همچنین ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور حضور داشتند.

 

افزودن نظر جدید