- کد مطلب : 6365 |
- تاریخ انتشار : 20 آذر, 1393 - 23:58 |
- ارسال با پست الکترونیکی
ناکامی افراطیون از ایجاد تنش در دانشگاه آزاد ورامین
به گزارش امید به نقل از آفتاب، دانشجویان که به دلیل بسته بودن درهای سالن، در راهروها تجمع کرده بود با حاضر شدن راکعی در جمعشان با صلوات از وی استقبال کردند و به او خوشآمد گفتند. پس از باز شدن درهای سالن، ازدحام دانشجویان به حدی بود که ضمن حضور در سالن در راهروهای دانشکده علوم انسانی به دنبال راهی برای ورود به سالن بودند.
شانتاژ خبری برخی رسانه ها قبل و بعد از برگزاری برنامه
رسانههای حامی جریان افراطی، با محور قراردادن موضوع ”فتنه» سعی بر انتشار اخبار دروغ قبل و بعد از مراسم کردند. تیترهای زرد این رسانهها حساسیت و انزجار دانشجویان را بیشتر از پیش بر میانگیخت و همین باعث شد دانشجویان در پاسخ به اخبار دروغ این رسانهها، استقبال درخوری از این مراسم داشته باشند.
قرائت بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان ورامین در مراسم
قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان ورامین، در ابتدای برنامه پس از تلاوت قرآن توسط فاطمه راکعی بیانیه این تشکل را قرائت کرد.
قرار بود این مراسم با پخش کلیپی از رئیس جمهوری و رونمایی از پرتال اطلاع رسانی انجمن اسلامی ادامه یابد که به دلیل آنچه که جوسازی عدهای افراطی و تهدید آنان عنوان شد به صلاحدید این تشکل و با توصیه مسوولین حراست دانشگاه صورت نگرفت.
در انتهای مراسم، سه عضو یک تشکل دانشجویی، در صدد ایجاد تشنج در سالن برآمدند که با رویکرد اعتدالی انجمن اسلامی دانشجویان ناکام ماندند.
: دانشجویان نباید اجازه انگزنی به کسی بدهند
فاطمه راکعی با حضور در مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی برگزار شد، گفت: متاسفانه مبانی اخلاقی در میان تشکلها با وجود تاکیدات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نادیده گرفته میشود. رهبری تصریح میکنند که دانشگاه باید سیاسی باشد. البته روی صحبتم با تشکلهایی است که دارای شناسنامه هستند. بسیج و انجمن شناسنامهدار هستند و من رفتارهای بد را هیچ گاه به بسیج نسبت نمیدهم زیرا معتقدم کسانی هستند که تنها خود را به بسیج وابسته نشان میدهند بدون آنکه اعتقادی به مبانی آن داشته باشند.
وی سپس با بیان اینکه «در ابتدا اخلاق را از منظر خودم تعریف میکنم»، افزود: همان تعریفی که در عرصه بینالملل و کشور عزیزمان و از همه بالاتر در اسلام و در ادبیات و حکمت ما نیز مورد تاکید است؛ یعنی ” آن چیزی که برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند»؛ این در فطرت انسان است که در هر محیطی و با هر باوری، آن چیزی که دوست دارید تا دیگران در برابرتان رعایت کنند باید در برابر دیگران رعایت کنید.
مدیر عامل انجمن شاعران ایران افزود: روی صحبت من با تشکلهایی است که در دانشگاه دارای سابقه هستند. من چون خود عضو انجمن اسلامی دانشجویان بودم اطلاعات بیشتری از این تشکل دارم. اندیشه و دیدگاه انجمنهای اسلامی برای من اینگونه تعریف شده که این اندیشه نشاتگرفته از اندیشهها و دیدگاههای حضرت امام(ره) است که در سال 57 با قرائتی که از اسلام ارائه کردند انجمنها را پذیرفتند و با تاکید ایشان تشکیل شد. نگرش سیاسی انجمنهای اسلامی آن موقع از بین دو جریان چپ و راست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، به جریان چپ نزدیکی داشت. اما امروز که از این دو جریان با عنوان اصولگرایی و اصلاح طلبی یاد می شود اندیشه انجمنهای اسلامی به اصلاحطلبی نزدیک است.
اصلاحطلبی همچون یک جبهه است
فاطمه راکعی در ادامه گفت: معمولا منظورم در صحبتهایی که میکنم اصلاح طلبان راستینی است که تداوم حرکت سیاسیشان تداوم حرکت انقلابیشان در سال 57 است. اعتقادات انجمنهای اسلامی بر مبنای اساسنامهشان ”اعتقاد روشن به قرآن، اسلام و جمهوری اسلامی» است. هدفشان کمک و خدمت به جمهوری اسلامی است و با مرام «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» حرکت میکنند و هیچگاه سکولار فکر نکردند. میشود گفت که آنان فرزندان نجیب و ارزشمند انقلاب اسلامی و امام(ره) هستند. احترام به قانون اساسی و حرکت در چارچوب نظام با حق انتقاد به قوانین و اعتقاد به نظام پارلمانیستی به معنای مورد تایید حضرت امام(ره) با تاکیدی که ایشان بر جمهوریت نظام، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم داشتند؛ و اعتقاد بر مبنای باور حضرت امام(ره) که میزان رای ملت است از ویژگیهای انجمنهای اسلامی است. بنابر این احترام به آحاد مردم و اعتقاد به رای مردم و اعتقاد به مشارکت مردم برای ساختن سرنوشت اجتماعی خودشان از اصول پایهای تفکرات انجمنهای اسلامی است.اعتقاد به فرهنگ سازی و روشنگری و کمک به تکامل تفکر اجتماعی و سیاسی آحاد مختلف مردم در عمق جامعه از وظایف این انجمنها است. البته چون آنها در داخل سیستم دانشگاهی تلاش میکنند، به پویایی علمی و پژوهشی نیز اعتقاد دارند و مسلما هر کاری لازم باشد برای پیشبرد پویایی علمی در دانشگاهها انجام میدهند.
دکتر راکعی در ادامه اظهاراتش در دانشگاه آزاد واحد ورامین افزود: من دانشجویانی از طیف بسیج داشتم و علیرغم اختلافات سیاسیای که با هم داشتیم اما آنان را بسیار دوست داشتم؛ زیرا این تشکل نیز دارای اشتراکات زیادی با تشکلهای دیگر است و نقاط اختلافش با انجمنهای اسلامی مبنایی نیست بلکه شکلی و صوری است.
توهین و اختلافافکنی منطبق با مرامنامه هیچ تشکل دانشجویی نیست، چه انجمن باشد چه بسیج
وی افزود: توهین و اختلافافکنی با اصول اساسنامه یا مرامنامه هیچ یک از این تشکلها چه انجمن باشد و چه بسیج، منطبق نیست. هر دو تشکل، هدف اسلامی دارند و خدمت به نظام و دانشگاه را در چارچوب قانون اساسی مد نظر خود قرار دادهاند.
وی در ادامه افزود: ما در منطقه خاورمیانه از چهار سو مشکلات واقعی داریم. از کودکی عطوفت و رحمت را از علمای زحمتکش و دیندارمان یاد گرفتیم و هرچه که فرا گرفتیم توام با مهربانی بوده است. اسلام مهربانی و عطوفت و ایثار و فداکاری را یاد میدهد. هیچگونه برادرکشی که به اسم اسلام در منطقه انجام میشود، مورد تایید علما و رهبر معظم انقلاب نیست. اگر خشونت با تفکر «هدف وسیله را توجیه میکند» ادامه یابد، فاجعه انسانی رخ میدهد. نیروهای خط امامی همواره در برابر انگزنی مظلوم بودهاند و شما که دانشجویان خط امامی هستید نباید اجازه انگزنی به کسی بدهید. ما نگران دامنزدن به خشونتها در منطقه هستیم و ایران این را نمیخواهد زیرا یک کشور چند صدایی است همه صداها باید در آن شنیده شود و همه باید عقاید خود را آزادانه بیان کنند.
ماموریت پیامبر بزرگ اسلام، تکامل اخلاق بود
نماینده پیشین مجلس در ادامه بر ضرورت رعایت تعهد اخلاقی نسبت به آنچه در اساسنامه و مرامنامه تشکلها آمده است، تاکید کرد و گفت: از اینکه یک شعار بدهید و طور دیگر عمل کنید، امتناع کنید. اخلاق تعاملی، اخلاق متقابل دو تشکل و محقدانستن تکتک اعضای آن برای هرگونه فعالیت اصولی و منضبط در ساختار است که باید بر مبنای اصل حقوقی تحمل دیگران و عقاید آنان انجام شود. دین بدون اخلاق، بیمعناست و پیامبران الهی نیز همگی برای ترویج اخلاق آمدند و ماموریت پیامبر بزرگ اسلام نیز تکامل اخلاق بود. تمامکردن فضائل اخلاقی شعار پیامبر اکرم ما است، به همین خاطر ما نمیتوانیم در دانشگاه بگوییم که اسلام را میخواهیم با انگ زدن ترویج کنیم لذا تکتک شما مسوولید. بدین معنا که به عنوان یک دانشجو باید وقتی به یکی انگ فتنه میزنند تحقیق کنید و دلایل این اتهام را بپرسید چون باید حریم و حیثیت افراد را حفظ کنیم. آبروی تشکل رقیب را بردن برای اینکه آن تشکل را از میدان به در کنیم، بسیار زشت است و تشکلها باید جلوی تهمتزدن به دیگران را بگیرند.
دانشگاه تنها متعلق به یک تفکر سیاسی نیست
وی در ادامه اظهاراتش در جمع دانشجویان گفت: بنابر تاکید مقام معظم رهبری دانشگاه باید سیاسی باشد، باید در دانشگاه تعامل و گفتگو باشد، باید کرسیهای سیاسی تشکیل شود، ولی متاسفانه انگار کسانی اینگونه برداشت کردهاند که دانشگاه متعلق به یک تفکر سیاسی خاص است. اما اینگونه نیست و ما نباید به خاطر آنکه بینش سیاسی فردی را قبول نداریم، برویم و جلوی در ورودی را قفل بزنیم تا نتواند وارد شود؛ قطعا این امری ناپسند است.
امام (ره) در مقابل کسانی که میگفتند حکومت اسلامی، بر جمهوریت تاکید میکردند
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی راجع به شخصیت امام خمینی (ره) گفت: حضرت امام (ره) بسیار نقدپذیر بودند. ایشان برای زمان و مکان در تطبیق احکام و قوانین نظام، اهمیت قائل بودند و در مقابل کسانی که میگفتند حکومت اسلامی، بر جمهوریت نظام تاکید میکردند. در جهانی که اسلام مورد مظلومیت قرارگرفته و با وجود جنایاتی که داعش به نام اسلام انجام میدهد، ما با همدیگر چه میکنیم؟ آنقدر دایره تحمل دیگران را تنگ میکنیم که در آخر تنها خود بمانیم!
همفکری و همدلی میان تشکلها از ضروریات است
راکعی در ادامه با بیان اینکه همفکری و همدلی میان دو تشکل بسیج و انجمن از ضروریات است، ادامه داد: بعنوان مثال انتخابات مجلس دهم در سال 94 در پیش است؛ انتظار اخلاقی از دو تشکل این است که بگویند اعتقادات ما این است و برای مجلس نیز از کسانی حمایت خواهیم کرد که این برنامهشان و این اعتقاداتشان است؛ به همین خاطر یا اصلاح طلبی را انتخاب کنند یا اصولگرایی را؛ این تشکلها باید باب گفتگو را در دانشگاهها باز کنند و غیر از این اگر اتفاق بیافتد تشکلها اخلاق را رعایت نکردهاند.
در سالهای اخیر خودراییها و بیاحترامیهای زیادی علیه ملت به وقوع پیوست
وی افزود: وظیفه ما حفظ آرامش و اعتدال در دولت کنونی است. سال گذشته، چه اصولگرا و اصلاحطلب، همگی به این نتیجه رسیدند که بخاطر فاجعهای که در سالهای اخیر در خودراییها و بیاحترامی به ملت به وقوع پیوست و فاجعهای که در ادبیات سیاسی و بینالمللی رخ داد به خاطر اینکه اکثریت با سیاستهای سالهای گذشته مخالف بودند به اعتدال رای دادیم چون احترام را تا زمانی که قانون حرف اول را بزند، برای همه میخواستیم؛ تا زمانی که بتوانیم حرف همدیگر را بشنویم و بهترینها را انتخاب کنیم و به تصمیم فردی و گروهی هم احترام بگذاریم. الان این دولت چنین فرصتی را برای همه اصولگرایان و اصلاح طلبان فراهم کرده است.
وی در عین حال تصریح کرد: گاهی دانشجویان اصلاحطلب درون همین انجمنهای اسلامی میگویند ما از دولت گله داریم زیرا به یکسری از قولها و وعدههای خود عمل نکردهاست و اصلاحطلبان در هیچ کجای دولت حضور ندارند که باید به این دانشجویان بگویم اصلا اینگونه نیست.
در دولت جدید حرف اول را تخصص و تجربه می زند
این فعال سیاسی اصلاحطلب با اشاره به رویکرد دولت روحانی افزود: در دولت جدید حرف اول را تخصص و تجربه میزند و انصافا کسانی که روی کار آمدند، کار میکنند و مدیران خوبی هستند. اینکه برخی از دوستان جاهل یا دشمنان آگاه بگویند یا من یا هیچکس، یا برایشان هدف وسیله را توجیه کند، چنین مرامی در هیچ کجای اسلام نیامده است؛ نه در شخصیت پیامبر اسلام(ص)، نه امام علی(ع) و یا مقام معظم رهبری. وقتی میبینیم دولت با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری میرود تا مذاکرات هستهای را پیش ببرد و بعد با فشار افراطیون مظلوم واقع میشود یا برای انتخاب وزیر علوم به دلیل وجود یکسری افراطیگریها در مجلس با مشکل مواجه می شود (که البته باید گفت این حق قانونی مجلس است که در مورد وزیران اعمال نظر کند) و آقای روحانی نیز همیشه احترام گذاشتند اما وقتی وزیران لایق و شایسته پشت سر هم با برچسبهایی چون «فتنه» رد صلاحیت میشود، جای تاسف دارد.
توسل به دروغ و اتهام زنی به مسوولین 30 ساله نظام افتخار نیست
وی سپس گفت: حتی اگر به من بگویند فتنهگر، بگذارید هرآنچه که لایق خودشان است بگویند. متاسفانه 30 سال مسوولین و شخصیتهای نظام را با اتهامزنی زیر سوال بردند و برای خودنمایی به دروغ متوسل شدند. برای همین تاکید دارم حفظ احترام دیگران بدون انگزنی واجب است. امام علی(ع) نیز در دوران حکومت خود تاکید میکنند که هدف به هیچ عنوان نباید وسیله را توجیه کند.
راکعی همچنین در پایان اظهارات خود این شعر را تقدیم حاضران در سالن کرد: اینگونه می شناسم علی را / یلی نشسته بر سینه عدو/ که برخاست خدو که بر صورتش افکند/ و بلندی معنا از قامتی که بر میخاست/ و چنین است که زمین هنوز چشم از آسمان بر نمیدارد/ و کوه همچنان سرش را بالا نگه میدارد.
افزودن نظر جدید