- کد مطلب : 9009 |
- تاریخ انتشار : 22 شهریور, 1394 - 11:22 |
- ارسال با پست الکترونیکی
هادی خامنهای: برای کاندیداتوری در انتخابات تصمیم نگرفتهام
به گزارش امید به نقل از ایسنا، او در مورد اینکه برنامه اصلاحطلبان برای انتخابات چیست و آیا باوجود برخی اختلافنظرها در شهرستانها به لیست واحد خواهند رسید یا خیر، گفت: اولاً اینکه اصلاحطلبان در شهرستانها دچار اختلاف و چنددستگی هستند درست نیست من فکر نمیکنم جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات مجلس آتی دچار اختلاف و چنددستگی شده باشد. حتی میتوانم ادعا کنم که در برخی شهرستانها به یک لیست مشترک رسیدهاند و این فرض که از سوی برخی افراد مطرح میشود که هیچ دونفری همدیگر را قبول ندارند را نمیپذیرم.
وی در ادامه در خصوص فعالیتهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای شرکت در انتخابات گفت: جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همه استانها برگزار میشود. البته باید این نکته را یادآور شوم که برگزاری جلسات شورای هماهنگی فقط مخصوص سال انتخابات نیست.
دبیر کل مجمع نیروهای خط امام (ره) در مور عضویت گروههای سیاسی اصلاحطلب در شورای هماهنگی نیز یادآور شد: صرف آنکه یک حزب اصلاحطلب تشکیل شود و اعلام کند که اصلاحطلب است برای حضور در شورای هماهنگی کافی نیست، لازم است که احزاب و گروههای جدید درخواست عضویت خود را به شورا ارائه دهند طبعاً شورای هماهنگی در خصوص عضویت آن گروه به رأی گذاشته میشود بهاینترتیب در تهران 20 گروه و حزب اصلاحطلب در بعضی استانها کمتر و در بعضی استانها بیشتر به عضویت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درآمدهاند و جلسات در حال تشکیل است. ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هر سه ماه یکبار تغییر خواهد کرد و هر باریکی از اعضای گروههای 20 گانه ریاست شورای هماهنگی اصلاحات را بر عهده خواهد گرفت. حضور اصلاحطلبان در تمام انتخاباتهای پس از انقلاب را هم همین شورا مدیریت کرده است و اکنون هم ما مشغول برنامهریزی و سیاستگذاری برای انتخابات مجلس دهم هستیم. قرار بر این است که شورای مشورتی هم نظراتش را به ما ارائه دهد؛ شورای هماهنگی کمیته انتخاباتی دارد که این کمیته علاوه بر گروههای سیاسی فرصت را برای حضور و اعلام نظر شخصیتهای اصلاحطلب و نخبگان جریان ساز هر استان فراهم آورده است. شخصیتهای حقیقی اصلاحطلب هر استان در کنار دبیران احزاب در جلسات کمیته انتخابات شورای هماهنگی حضور پیدا میکنند و در خصوص مسائل انتخاباتی و سیاستگذاریها نظر میدهند. امیدواری ما این است که در آینده حرکت ما به سمت وحدت در جریان اصلاحات بیشتر و بیشتر شود.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در خصوص عضویت احزاب جدید مانند ندای ایرانیان، فعالیتهای بنیاد امید ايرانيان و دیگر احزاب جدید اصلاحطلب در شورای هماهنگی و حضور آنها در انتخابات گفت: احزاب تازه تشکیلشده به دلیل آئیننامهای که در شورای هماهنگی به تصویب رسیده است تا بعد از انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نمیتوانند به عضویت شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات درآيند؛ بنابراین احزاب جدید باوجودآنکه درخواست عضویتشان را هم قبلاً داده باشند لزوماً به دلیل تصویب آئیننامه جدید در شورای هماهنگی، بررسی عضویتشان به بعد از انتخابات مجلس موکول میشود؛ اما در خصوص فعالیت اين گروهها و تلاش برای ایجاد وحدت در میان نیروهای فعال در جریان اصلاحات، عضویت احزاب جدید در کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات بلامانع است؛ بنابراین احزاب جدید میتوانند به لحاظ آئیننامهای در کمیته انتخابات حضورداشته باشند؛ البته باید یادآور شد که حضور در کمیته انتخابات منوط به تصویب شورای هماهنگی است. بدین ترتیب با ایجاد این سازوکار تلاش میشود تا مانع از بروز اختلاف در میان جریانهای اصلاحطلب فعال در انتخابات آتی شویم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص سر لیستی خود در انتخابات مجلس دهم و حضور در انتخابات خبرگان گفت: بنده اصلاً کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نیستم و تاکنون تصمیمی برای حضور در هر دو انتخابات نگرفتهام.
نماینده اصلاحطلب ادوار مجلس در پاسخ به پرسشی در خصوص اينكه برنامه اصلاحطلبان در صورت کسب اکثریت کرسیهای مجلس چیست، گفت: در ابتدا من باید به ذکر چند ویژگی در خصوص نظام سیاسی ایران بپردازم که فکر میکنم ذکر این ویژگیها جهت روشن شدن مطلب و توضیح من لازم باشد. در برخی از کشورهای دنیا که نظام سیاسی حاکم بر کشورشان نظام پارلمانی است به همان شکل مصطلحی که در برخی کشورهای اروپایی جریان دارد دو یا سه حزب عمده و فراگیر اکثریت کرسیهای مجلس را کسب خواهند کرد در انتخاباتی که در این کشورها صورت میگیرد کرسیهای مجلس بر اساس سهمیه و میزان رأی که احزاب کسب میکنند به آنها تعلقگرفته و بر همان اساس قادر میشوند دولت را هم در اختیار بگیرند؛ بدین ترتیب احزاب میتوانند برنامه ارائه داده و به سبب قدرتی که رأی مردم به آنها واگذار نموده، برنامهشان را اجرا کنند؛ بنابراین به همان میزان قدرتی که از طریق رأی مردم به دست آوردهاند جوابگو خواهند بود.
وی ادامه داد: در ایران یک چنین ساختار سیاسی پیشبینینشده است و از سوی دیگر ما یا چنین احزاب قدرتمندی نداشتهایم که بتوانند اکثریت کرسیهای مجلس را کسب کند و یا به سبب نبودن یک نظام پارلمانی و حزبی مشخص در پایان دوره پاسخگوی اقداماتشان نبوده و نیستند؛ بنابراین انتقادی که در خصوص عملکرد احزاب درباره نداشتن برنامه مطرح میشود وارد است اما بیتردید ما برای پاسخگو بودن احزاب نیازمند یک نظام حزبی بهمانند دیگر کشورهای توسعهیافته هستیم. البته این خطر هم وجود دارد که اگر نظام پارلمانی، بر ایران حاکم شود کسانی که میخواهند قدرت را در اختیار داشته باشند از همان ابتدا سعی میکنند با استفاده از ابزارهای خود و رانت قدرت مجلس را به تسلط خود درآورند که در این صورت هیچکس نمیتواند کاری انجام دهد. اگر همصدای مخالفی در مجلس وجود داشته باشد شنیده نخواهد شد چون در مجلس بهصورت جمعی تصمیمگیری میشود و هر جریانی که در اکثریت باشد قاعدتاً نظر خود را به کرسی مینشاند و قانون را تدوین میکند.
او در ادامه یادآور شد: اینکه چرا در اروپا چنین نظامی پیاده میشود و مسئله چندانی به وجود نیامده است باید بگوییم، این موضوع به دلیل فرهنگ و ساختار اجتماعی و سیاسی است که سالها بر این کشورها حاکم بوده است ما اگر میخواهیم چنین نقشی برای احزاب قائل شویم لازم است در طول سالهای متمادی شرایط و بستر را برای ایجاد چنین فرهنگی در جامعه فراهم کنیم. باید این مطلب را هم یادآور شوم که اکنون ضد آن زیرساختها برای فعالیت حزبی در جامعه ما وجود دارد بدین معنا که نهادهایی هم هستند که بدون مسئولیت اختیارات بالا دارند و این موضوع خودش مانع تشکیل احزاب قدرتمند و نظام حزبی است.
سید هادی خامنهای در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص تشکیل مجلس اصلاحات گفت: تشکیل مجلس اصلاحات تاکنون از سوی افرادی که در جریان اصلاحات تأثیرگذار هستند مطرح نشده است و من درباره جزییات این طرح اطلاع چندانی ندارم. بههرحال در ایران به دلیل شکل نگرفتن ساختار پارلمانی و حزبی بعید میدانم چنین پارلمانی شکل بگیرد. بههرحال مکانیسم این طرح برای من روشن نیست. البته هرکسی این طرح را ارائه داده است قاعدتاً باید در مورد جزییات آن توضیح دهد.
دبیر کل مجمع نیروهای خط امام (ره) در پاسخ به پرسشی در خصوص تفسیر اصلاحطلبان در مورد حقالناس گفت: تفسیری که ما از حقالناس میکنیم این است که مردم حقدارند در تمام مراحلی که به سرنوشت انتخاب ارتباط پیدا میکند حضور و حق داشته باشند. از همان ابتدایی که یک فرد برای حضور در انتخابات نامنویسی میکند و تعداد قابلتوجهی از مردم میخواهند که آن کاندیدا وارد مجلس شود بهشرط آنکه صلاحیتهای عمومی و شرایط عامه را داشته باشد بنا بر تفسیر ما حقالناس است. باید در نظر داشت که منظور ما از شرایط عامه و صلاحیتهای عمومی جدا از آن مسائلی است که دیگران در مورد اعتقاد و التزام کاندیداها به قانون اساسی، ولایتفقیه و... تعبیر و تفسیر میکنند. به بیانی بهتر ما قضاوت در مورد کاندیداها را بر اساس تعبیر و تفسیر تنها چند فرد خاص نمیپذیریم، باید در نظر داشت که برخی از ممیزیها خارج از چارچوب قانون اساسی است و توسط افراد اجرا میشوند.
وی در ادامه با اشاره به مجلس اول خاطرنشان کرد: در مجلس اول هم صلاحیتهای عمومی افراد که در قانون اساسی بدان اشارهشده است موردتوجه قرار گرفت و نمایندگان حاضر در آن دوره بر اساس آن صلاحیتها گزینش شدند. فلذا حقالناس از اولین مرحله تا آخرین مرحله انتخابات وجود دارد و چنانچه ممیزیهایی خارج از چارچوب قانون اساسی و بر اساس تشخیص تعدادی از افراد بر کاندیداهای انتخابات مجلس اعمال شود به معنای تضییع حقالناس است که بالطبع ما در مورد این نوع برداشت از قانون بحث داریم. به عقیده من انتخاب نمایندگان مجلس را بايد به آرای مردم و نظر آنها منوط کرد بیتردید کسانی که از سوی مردم انتخاب نمیشوند کنار گذاشته خواهند شد.
سید هادی خامنهای در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون امکان ورود اصلاحطلبان به انتخابات مجلس و حضور چهرههای شاخص اصلاحطلب با توجه به رد صلاحیتها گفت: در میان اصلاحطلبان و بالطبع شورای هماهنگی بهعنوان مرجع تصمیم گیر در مورد حضور اصلاحطلبان در انتخابات بحثهای زیادی مطرحشده است. در میان بحثهای انجامشده اصلاحطلبان به این امر واقف هستند که ممکن است رده اول کاندیداهای اصلاحطلب که شامل اصلاحطلبان شناختهشده میباشند رد صلاحیت شوند؛ بنابراین ما پیشبینی حضور کاندیداهای رده دوم و سوم را برای حضور در لیست اصلاحطلبان انجام دادهایم و هماکنون هم مشغول فراهم آوردن مقدمات کار هستیم. البته قضیه رد صلاحیتها در مجلس ششم هم وجود داشت و تا حدودی این رد صلاحیتها صورت گرفت؛ اما امروز بر اساس اخبار، شواهد و تهدیدها پیشبینی میشود ممیزی شدیدتری برای تائید صلاحیت کاندیداهای اصلاحطلب وجود داشته باشد. بههرحال اصلاحطلبان بر اساس وظیفه شرعی و ملی خود در انتخابات اسفندماه بهصورت گسترده شرکت خواهند کرد.
نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سؤال كه شما چگونه و به چه شکلی در مجلس چهارم رد صلاحیت و در مجلس ششم تائید صلاحیت شدید گفت: این قضیه را بهتر است از آنهایی بپرسید که ما را رد صلاحیت کردند. البته لازم به یادآوری است که در انتخابات چهارم، در شهرستان مشهد ابتدا من را رد صلاحیت کردند اما درنهایت تائید شدم اما فرصتی برای تبلیغ نبود.
عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سؤال که آیا جنبش ثبتنام حداکثری همه فعالان سیاسی اصلاحطلب بر تائید صلاحیتها تأثیرگذار خواهد بود گفت: ممکن است تلاش برای ثبتنام حداکثری فعالان سیاسی اصلاحطلب هم بهعنوان یک راهکار مطرح باشد؛ اما دوستان ما در جریان اصلاحات تلاش میکنند تا با گفتوگو با چهرههای شاخص و تأثیرگذار از میزان و حجم رد صلاحیت چهرههای فعال و توانمند بکاهند. دوستان ما تلاش میکنند با روشنگری، اتمامحجت و توضیحات دلسوزانه به افراد تأثیرگذار سعی كنند جوی آرام در آستانه انتخابات مهم اسفندماه ايجاد كنند. به عقیده من فعالیت دوستان حاضر در کمیته انتخابات شورای هماهنگی خالی از فایده نیست. بالطبع ایجاد فضای تند، افراطی و دامن زدن به اختلافات در جهت منافع ملی و نظام نخواهد بود. به عقیده ما رادیکال شدن فضا به نفع کسانی است که میخواهند تندروی را دنبال کنند و احیاناً به ضرر انقلاب استفاده کنند. ما میخواهیم انتخابات اسفندماه با حضور حداکثری مردم و جریانهای سیاسی در آرامش کامل برگزار شود و حق کسی ضایع نشود. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریانهای سیاسی این است که مسئولین حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقهای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. ما درواقع مصلحت انقلاب را در حضور حداکثری تمام اقشار جامعه میدانیم.
این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: امام (ره) در نامهای خطاب به شورای نگهبان توصیهای بدین مضمون داشتند که شما بهتر است دقت خود را در تشخیص مصلحت اصلی انقلاب داشته باشید. توصیه ما هم به بزرگواران حاضر در شورای نگهبان این است که مصلحت عالیه انقلاب را در نظر گرفته و بر اساس تفسیر شخصی خود افراد را رد صلاحیت نکنید. بهخصوص آنکه به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای اگر با رضایت تمام اقشار جامعه در انتخابات اسفندماه همراه شود بسیار به نفع کشور و مصالح نظام خواهد بود. دوستان ما در جریان اصلاحات هم این قضیه را از طریق گفتوگو دنبال میکنند. بهطور مثال اخیراً با تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در قم و اعضای شورای نگهبان جلسات و دیدارهایی برقرارشده است باهدف اینکه بر میزان وفاق و وحدت ملی افزوده شود.
سید هادی خامنهای در ادامه در خصوص راهبرد اصلاحطلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه گفت: علاوه بر گفتوگو با چهرههای شاخص و تأثیرگذار در قم تلاش ما این است که همه اصلاحطلبان در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند و کسی با انتخابات قهر نکند. چنانکه توصیه بزرگان هم به حضور حداکثری در انتخابات است و همیشه هم خواست بزرگان این بوده است که حضور حداکثری در انتخابات داشته باشیم. حتی کسانی که درگذشته بر روی شرکت نکردن در انتخابات تأکید میورزیدند امروز در مصاحبهها و سخنرانیهایشان به حضور حداکثری در انتخابات اسفندماه اشاره دارند. به عقیده من اگر یک مجلس قوی و کارشناس تشکیل شود به نفع نظام و کشور خواهد بود؛ بنابراین وظیفه دوستان ما این است که شرایط را برای حضور افراد کارشناس و خبره فراهم آورند.
حجتالاسلام سید هادی خامنهای در خصوص برنامه اصلاحطلبان برای حضور در انتخابات خبرگان و در پاسخ به پرسشی در خصوص دعوت از حضور سید حسن خمینی برای انتخابات خبرگان گفت: اینکه افراد سالم و صالح در انتخابات شرکت کنند و مثمر ثمر باشند بر همگان واضح و مبرهن است. اینکه حضور ایشان میتواند چقدر بر نتایج انتخابات تأثیر داشته باشد من هنوز ارزیابی نکردم؛ اما بهطور کل مسئله مجلس خبرگان مسئله حساسی محسوب میشود. بالطبع کسانی که در جایگاه ممیز نشستهاند از این مجلس در سخنرانیها و اشارات خود بهعنوان یک خط قرمز یاد میکنند. از زمانی که مطرح شد اصلاحطلبان و همفکرانشان در ردههای گوناگون میخواهند در این انتخابات حضورداشته باشند طرف مقابل هم شروع به تهدید و خطونشان کشیدن كرد. درگذشته شاید بهطور نادرست مطرح میشد که اصلاحطلبان با ولایتفقیه زاویهدارند امروز اما عنوان جدیدتر و چماق جدیدتری برای کنار گذاشتن اصلاحطلبان بانام فتنهگر و ساکت فتنه مطرحشده است که پوشش بیشتری میدهد. کافی است که آقایان باکسی خوب نباشند مسلماً از این بهانه جدید استفاده میکنند که هیچگاه قابلاثبات هم نیست و بر اساس سلیقه خود به افراد تهمت میزنند. برخی آقایان سعی میکنند با اشارات خود اینگونه نشان دهند که برخی جریانها حق ندارد از چند فرسخی مجلس خبرگان هم عبور کنند تا چه رسد به اینکه در این انتخابات حضورداشته باشند؛ اما اینکه اصلاحطلبان باید چهکاری انجام دهند بالطبع به کار فکری و فرهنگی نياز دارد. ما میتوانیم و باید در همه ردههای اجتماعی روی این مسائل که مهم هم هست کارکنیم و اهمیت و جایگاه خبرگان را برای تمام اقشار مردم روشن کنیم. حتی لازم است با گفتوگو به برخی شخصیتهای تأثیرگذار توضیح داده شود که مجلس خبرگان بهمانند مجلس شورای اسلامی جایی است مهم. دلیلی ندارد حضور این مجلس محدود به یکسری انسانهای خاص با عقاید خاص شود. همه افراد با داشتن یک سری صلاحیتهای عام و علم اجتهاد باید حق داشته باشند در مجلس خبرگان حضور پیدا کنند. بیتردید باید این مسئله مهم را یادآور شویم که مجلس خبرگان و حضور در آن نباید به مسائل سیاسی و جناحی خاص پیوند بخورد. همگان بهخوبی میدانند که مجتهدین شناختهشدهای در جریان اصلاحات وجود دارند که میتوانند در انتخابات و گزینشهای مدنظر آقایان شرکت کنند. طبعاً اگر مجتهد باشند و صلاحیتهای عمومی را داشته باشند منعی برای حضور آنها نیست. اینکه یک مجلس تشکیل شود بانام خبرگان، باید متکی به آرای عمومی باشد. یک عده بهطور مصنوعی مسائلی را طرح کردهاند که در آن مجلس انحصار ایجاد کنند و این انحصار را ما میتوانیم با روشن کردن ذهن افراد تأثیرگذار از میان برداریم. بههرحال باید در این زمینه کار فکری و فرهنگی انجام دهیم.
وی در ادامه یادآور شد: بههرحال نسبت به حضور اصلاحطلبان در مجلس خبرگان حساسیت به وجود آوردهاند. شورای هماهنگی هم ترجیح میدهد نسبت به انتخابات مجلس ورود کند و لیست مشترک ارائه دهد. مسئله خبرگان و ارائه لیست برای انتخابات آن در چارچوب برنامههای شورای هماهنگی فعلاً به دلیل همان حساسیتها در آینده روشن میشود.
مدیر پژوهشکده تاریخ اسلام در پاسخ به این سؤال که چرا در فهرستهای انتخاباتی اصلاحطلبان جایگاه مشخصی برای زنان در نظر گرفته نمیشود و تلاش برای این حضور برابر زنان افزایش پیدا نمیکند گفت: پیش از آنکه من پاسخی به این پرسش بدهم لازم میدانم چند نکته را در این خصوص یادآور شوم. در میان اصلاحطلبان من سراغ ندارم جریان، گروه و اشخاصی بخواهند نقش زنان را کوچک بشمارند و مانع از فعالیت آنها در جامعه شوند. در جریان اصلاحات همیشه شعار ایجاد فرصت برای خودباوری زنان از آغاز مطرح بوده است. وضعیت فهرستهای اصلاحطلب و فعالیت گروهای اصلاحطلب هم گویای پایبندی اصلاحطلبان به شعارها و وعدههایشان بوده است. من معتقدم تفاوتی میان زن و مرد برای حضور در انتخابات و کاندیدا شدن وجود ندارد. هر کس توانایی داشت میتواند در انتخابات حضور پیدا کند. البته مخالف اين هستم كه برای زنان سهمیه مجزا و مشخصی در فهرستهای انتخاباتی در نظر گرفته شود چراکه به جد معتقدم میان زن و مرد در فعالیت سیاسی تفاوتی نباید قائل بود. اگر زنان بپذیرند که بهعنوان یک قشر جدا با یک سهمیه در انتخابات شرکت کنند اولاً حضور خود را محدود کردهاند و ثانیاً پذیرفتهاند که دارای کمبود و ضعف هستند.
وی افزود: من معتقدم میدان را باید برای حضور زنان در مجلس باز گذاشت. ممکن است اکثریت مجلس را زنان تشکیل دهند و این امر هیچ عیبی ندارد. منتهی بحثی به نام فمینیسم وجود دارد که همگان در جریان آن هستند. من با این بحث مخالفم و معتقدم نباید با رویکرد فمینیستی به حضور زنان در سیاست و کار اجرایی نگاه کرد. هرکسی در حد توانایی خودش میتواند فعالیت داشته باشد. من همان موقع هم تذکر دادم که با تشکیل معاونتی بانام زنان در ادارات و وزارتخانهها مخالفم؛ تشکیل یک چنین معاونتی یعنی اینکه ما پذیرفتهایم زنان با مردان تفاوت دارند و باید جای جدایی برای آنها در نظر گرفته شود. بهجای این کار باید زنان جامعه ما این باور را از ذهن خود خارج کنند که تابع محدودیت باشند و خود را ضعیف و حضورشان را غیرموثر قلمداد کنند. باید با این دیدگاه مبارزه کرد وگرنه قرار دادن سهمیه، کمکی به حل مسائل زنان نخواهد کرد. اگر من در جایگاه زنان بودم با قرار دادن سهمیه مخالفت میکردم. زنها باید خودشان را اثبات کنند و تواناییهای خود را به نمایش بگذارند. من معتقد به صلاحیت درزمینهٔ انتخابات و حضور بر اساس آن هستم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در پاسخ به سؤالی در خصوص حضور زنان در مجلس خبرگان گفت: هیچ مانع قانونی برای حضور زنان درصورتیکه شرایط عمومی و اجتهاد را برای خبرگان داشته باشند وجود ندارد. بههرحال این بحث واضح است و نیازی به توضیح ندارد.
وی در پاسخ به آخرین سؤال در خصوص رویکرد اصلاحطلبان نسبت به رد صلاحیتها و عقبنشینی آنها و عدول از اصلاحات تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد گفت: اولاً عقبنشینی و یا تلاش برای تعامل و گفتوگو اسمش عدول از آرمانهای اصلاحطلبی نیست. مرز عدول از اصول با عقبنشینی بسیار ظریف است. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریانهای سیاسی این است که مسئولین حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقهای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. ما درواقع مصلحت انقلاب را در حضور حداکثری تمام اقشار جامعه میدانیم. در جناح مقابل کسانی هستند که دوست دارند مقاومتهای ما را بهگونهای پیش ببرند و معرفی کنند که مقابله با نظام نشان داده شود درحالیکه آرمان اصلاحطلبی اینگونه نبوده و نیست.
افزودن نظر جدید