غروی: نباید صلاحیت روحانی را به صلاحیت احمدی‌نژاد گره زد/احمدی‌نژاد رد صلاحیت می‌شود

 پرونده ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم بسته شد.از حالا فقط باید منتظر ماند تا شورای نگهبان، درباره تأیید و یا عدم تأیید صلاحیت‌ها اظهار نظر کند. قطعاً در این دوره شورای نگهبان کاری حساس‌تری در پیش دارد. چراکه همه چشم‌ها به شورای نگهبان است تا ببینند، سرنوشت محمود احمدی‌نژاد چه می‌شود. بر اساس تحلیل برخی تحلیلگران اگر او رد صلاحیت شود، پرونده‌اش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به طور قطع تا همیشه بسته خواهد شد و اگر تأیید صلاحیت شود، قطعاً دلایل شورای نگهبان در این راستا برای مردم باید به درستی تبیین و روشن شود. چراکه او علی‌رغم توصیه رهبر انقلاب پا به عرصه انتخابات گذاشته است و همین توصیه نشان می‌دهد که حضور او در عرصه انتخابات به صلاح نیست و یا شاید هم صلاحیت لازم را ندارد. بر همین اساس طی گفت‌وگویی با آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو ارشدجامعه مدرسین قم، نظرات او را جویا شدیم. او معتقد است که حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات به صلاح نبوده و نیست و او با حضورش در انتخابات ریسک بزرگی کرد. او همچنین معتقد است که احمدی‌نژاد در این انتخابات تأیید صلاحیت نخواهد شد.

تحلیل شما از ثبت نام زیاد اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
من این را نمی‌دانم چون این روزها بیشتر کارهای پژوهشی انجام می‌دهم. اما کسانی که خود را صالح می‌دانستند، پا به عرصه می‌گذاشتند. در این میان هم برخی برای این پا به عرصه گذاشتند که تنور انتخابات گرم شود اما همه برای اینطور نبوده و نیست. بنابراین می‌خواهم بگویم، هر ساله تعداد زیادی کاندیدا ثبت نام می‌کنند. اما عده‌ای تا آخر می‌مانند و عده‌ای هم نمی‌مانند و یا رد صلاحیت می‌شوند.

فکر می‌کنید که اصولگرایان زیر چتر جمنا به یک کاندیدای واحد خواهند رسید؟
نمی‌دانم. اما بلاخره برسند هم افرادی تحت عنوان کاندیدای مستقل وجود دارند. اما باز هم باید دید که آنها تا آخر در انتخابات می‌مانند یا نه.

فضای قم نسبت به کاندیداتوری آقای روحانی چه طور است؟
فضا را باید از نظر سنجی‌ها دید که چه طور است. اما در مجموع تا زمان تأیید صلاحیت کاندیداها، نمی‌توان ارزیابی درستی داشت.

تحلیل شما از کاندیداتوری احمدی نژاد چیست؟
من به این مسأله ورود نمی‌کنم. اما معتقدم که یکی از ایرادات بزرگ آقای احمدی‌نژاد این بود که به موضوع انتخابات ورود پیدا کرد. قطعاً به ضرر خودش تمام می‌شود و حدس من این است که شورای نگهبان او را تأیید نمی‌کند. مقام معظم رهبری به صراحت درباره عدم ورود او به انتخابات توصیه کردند.
 البته اینکه او را تأیید نمی‌کند، به این معنا نیست که حسن روحانی را هم تأیید نمی‌کند و گره زدن تأیید و یا رد صلاحیت این افراد به هم بی ارتباط است. اعتقادم این است که آقای احمدی نژاد ریسک عجیبی کرد.

برخی معتقدند که برای دو قطبی کردن فضا به میدان آمده است اما خودشان طی صحبت‌هایی گفته بودند که آمدن آنها، فضا را از چند قطبی خارج می‌کند.
ما نمی‌توانیم نیت خوانی کنیم. ممکن است چنین قصدی هم نداشته ولی پیامد کارش می‌تواند، چنین موضوعی باشد. ضمن اینکه نیتش هر چه که هست، کار اشتباه و ریسک پذیری انجام داد.

آقای احمدی‌نژاد علی رغم نهی رهبری به انتخابات ورود کردند. اما اطرافیان او ورود او را اینطور توجیه می‌کنند که این تنها توصیه است و نه نهی.
آقای احمدی‌نژاد می‌گفت که ولایی است و از مقام معظم رهبری تبعیت می‌کند. اما اکنون با ورودش به انتخابات توجیهات خاص و عوام فریبانه‌ای دارد که این سطح از توجیه اصلاً از او انتظار نمی‌رفت. رهبری هم گفتند که به مصلحت نیست. اما به هر حال هر چی مد نظرش بود، ورودش به انتخابات اشتباه بزرگی بود که مرتکب شد.

برخی در قم طی سال‌های گذشته مدعی بودند که اطاعت از احمدی نژاد، اطاعت از خداست.
من در مورد افراد نظر نمی‌دهم و خودشان باید توضیح دهند. اما هر کسی نظری دارد. همان زمان هم که این بحث مطرح شد، اظهار نظرهای متفاوت آن هم زیاد به گوش رسید. به هر حال اما زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

آقای غروی، فکر می‌کنید که فضای کشور به سمت انتخاباتی شدن، رفته است؟
بله. بلاخره افراد مختلف با شخصیت‌های مختلف ثبت نام کرده‌اند. همین توجه همگان را به خودش جلب کرده است. البته برخی اصولاً صلاحیت ثبت نام نداشتند ولی عده دیگری که ظرفیت و جایگاهی در جامعه داشتند، ثبت نام کردند. از این جهت زمانی که کاندیداها برای ثبت نام اقدام می‌کنند، فضای کشور به سمت انتخابات می‌رود. هنگام تأیید صلاحیت کاندیداها و مشخص شدن افرادی که در صحنه می‌مانند هم رسماً انتخابات آغاز می‌شود. چراکه مردم شروع به رصد می‌کنند. در نهایت اینکه هر چه پیش رویم، فضا بیشتر گرم می‌شود و به نظرم انتخابات خوبی پیش رو خواهیم داشت.

 

افزودن نظر جدید